Nekromanti Erfarenheter av att starta eget?

NilsK

Ligist
Jag vet att några på forumet har egna små bolag och eftersom jag själv är i stargroparna med några vänner undrar jag om nån har lite visdomsord att dela med sig av?

Till exempel läste jag ett gammalt inlägg av Krille där han grämde sig över att han inte startade ett brittiskt bolag för att slippa alla skatteregler, nån som vet mer om det?

Eller varför inte prata lite om finansiering, någon som har erfarenhet av Almi och deras innovationslån?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Min erfarenhet

Starta fan aldrig företag med dina vänner. Det finns stor risk att de blir dina ovänner innan ni är klara med allt skit.

Om du nu prompt ska ha ett företag med dina vänner, se som fan till att reda ut från början vem som i helvete bestämmer. Och varför.

Ingen jävla demokrati, ingen jävla "alla ska bestämma lika mycket". Tydligt chefskap från början; vem bestämmer.

Låter jag bitter? :gremlaugh:

Tro mig, jag vet vad jag pratar om ... :gremlaugh:

/M

Storuggla

Champion
Re: Min erfarenhet

"Låter jag bitter?"

Ja, men du är ju också en bitter gammal man som ber förbipasserande om de har växel.

Storuggla, försvunnen gaffa

NilsK

Ligist

Låter jag bitter?
Haha, ja en smula kanske. Näemen det kanske inte är helt idealt att starta bolag med polare, det förstår jag med, men ibland har man inte så mycket val. Själv har jag haft en trygg fast anställning de senaste 6 åren, bra betalt men skittråkigt. Nu är det dags att ha lite kul och tjäna dassigt med stålars.

Chefsrådet var bra, tack för det, vi har naivt nog inte kommit så långt än men det är klart att jag ska bestämma. :gremwink:

Arfert

Facit

Damn right. Företag är ingen lekstuga.

Och se till att skaffa en jääävligt bra revisor. ;-)

En sak till: gå inte i borgen för nåt, och går allt åt skogen, se till att du inte behöver sälja allt du äger och har.

/Tomas (som hittills ägt 3 aktiebolag + drivit enskild firma)

Rosen

Myrmidon
Till exempel läste jag ett gammalt inlägg av Krille där han grämde sig över att han inte startade ett brittiskt bolag för att slippa alla skatteregler, nån som vet mer om det?

Minns inte de exakta siffrorna på de två första, men det brukar heta nåt i stil med:

Tio guds bud: 187 ord
USA:s självständighetsförklaring: 1.900 ord
Svenska statens regelverk för småföretagare: 20.000 sidor

Eller varför inte prata lite om finansiering,

Låna aldrig pengar, sa alltid min farfar.
Å andra sidan tog han betalt i kött i sitt (förmodligen oregistrerade) slakteri, och hade idkat åkeriverksamhet i typ 15 år när nån upptäckte att han inte hade körkort. Det finns alltid hörn som man kan kapa lite i. (-:

Nu skrev du inte vad bolaget skulle hålla på med, men om det gäller nåt som ni gillar att syssla med för att det är kul (rollspel eller så), så tag varning - ens känslor för den verksamheten kan vara lika förpestade som Magnus vänner efter ett tag.

--
Åke

NilsK

Ligist
Låna aldrig pengar, sa alltid min farfar.
Å andra sidan tog han betalt i kött i sitt (förmodligen oregistrerade) slakteri, och hade idkat åkeriverksamhet i typ 15 år när nån upptäckte att han inte hade körkort. Det finns alltid hörn som man kan kapa lite i. (-:
Näe det tänker vi inte göra heller, inte på det traditionella sättet iaf. Jobbar på ett innovationslån från Almi som inte fungerar som ett banklån, dvs går bolaget inte runt slipper man betala tillbaka. Om å andra sidan det skulle funka har man lite saftigare ränta, men det är smällar man får ta...

Nu skrev du inte vad bolaget skulle hålla på med, men om det gäller nåt som ni gillar att syssla med för att det är kul (rollspel eller så), så tag varning - ens känslor för den verksamheten kan vara lika förpestade som Magnus vänner efter ett tag.
Inte spel, nej. Sagor för modern teknik kan väl sammanfatta det vi jobbar på. Roy Andersson möter Bauer möter HD (inte motorcykeln...). Typ.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nä, "HD" står för ...

... öööööh ... Harry Dotter? Hippa Damer? Hallaballo i lingonskogen (fast felförkortat alltså)?

Nä, jag fattar inte heller "HD"?

/M

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Duh! …

Hit Dice, ju.

Det märks att du aldrig spelat Dungeons & Dragons …

NilsK

Ligist
Re: Aha! Nu hittade jag det!

ok, minuspoäng till mig för värdelös beskrivning.

Jag kan avslöja att förkortningen som orsakat så många sömnlösa nätter betyder...High Definition. Japp!

Måste säga att Hilda Doolittle dock var ett mycket starkt alternativ, fint sagotantsnamn.