Nekromanti Erfarenheter av Publit.se

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tillägg:

Jag upptäckte ett fel i trycket; texten på bokryggen var felvänd 180 grader. I vanliga fall skulle rättandet av detta fel kosta mig ytterligare 500:- plus moms, det hade alltså blivit som en ny bok - men de gjorde ett undantag och lät mig byta omslags-PDF till en ny fixad.

Bara som illustration av hur mycket jag gillar deras kundkontakt och varför =)

Det blir mer Publit för mig...

Publit verkar lockande, men jag har några undringar.

Jag kunde förstås fråga Publit direkt, men jag slungar ut några frågor här först :gremsmile:

1. Startkostnad. 495 kr + moms, eller hur? Visserligen acceptabelt med tanke på lägre frakt- och tryckkostnader. Men kostar det 495 nya kronor även att göra en mindre (eller större) revision?

2. Krav på PDF:er. Jag får intrycket att Publit ställer fler krav på PDF:en med det som ska tryckas än vad Lulu gör. På Publits sajt snackas det om termer som utfall, skärmärken och färgprofiler - grejer jag erkänner att jag inte vet ett dyft om. Har det varit bökigt, ni som har testat?

3. Distribution. Måste man vara med i detta "bokrondellen" för andra än en själv ska kunna köpa boken? Eller är det bara om man vill nå ut till bokhandlarna? Jag fattar inte riktigt...

krank

Harold said:
1. Startkostnad. 495 kr + moms, eller hur? Visserligen acceptabelt med tanke på lägre frakt- och tryckkostnader. Men kostar det 495 nya kronor även att göra en mindre (eller större) revision?
Ja. Jag hade tur som fick dem att byta mitt omslag utan kostnad, trots att ändringen bara var att vrida ryggtexten 180 grader.

Harold said:
2. Krav på PDF:er. Jag får intrycket att Publit ställer fler krav på PDF:en med det som ska tryckas än vad Lulu gör. På Publits sajt snackas det om termer som utfall, skärmärken och färgprofiler - grejer jag erkänner att jag inte vet ett dyft om. Har det varit bökigt, ni som har testat?
De KRAV som ställs är väl att filerna inte får vara tre gigabyte stora, typ... Jag upplevde inga problem; men å andra sidan kör jag InDesign, och de hade färdiga exporteringsmallar.

Harold said:
3. Distribution. Måste man vara med i detta "bokrondellen" för andra än en själv ska kunna köpa boken? Eller är det bara om man vill nå ut till bokhandlarna? Jag fattar inte riktigt...
Bokrondellen är en bokdistributör. För att vara med där måste man vara ett företag, eller iaf ha ett. Bokrondellen tar sedan beställningar från Bokus och Adlibris och såna, och skickar ordern vidare till t.ex Publit. En bekväm spindel i nätet, både för internetbokhandlarna och för förlag och liknande.

Men nej, man måste inte. Jag är inte med i Bokrondellen, till exempel. Det betyder (just nu) att jag måste lägga in ordrar själv, men det kan jag ta.

Aha, så alla beställningar av spelet går genom dig? Du sköter pengahanteringen och distributionen själv?

Man kan alltså inte beställa direkt från Publit som utomstående?

krank

Harold said:
Aha, så alla beställningar av spelet går genom dig? Du sköter pengahanteringen och distributionen själv?

Man kan alltså inte beställa direkt från Publit som utomstående?
Inte än. Det är tydligen på väg...

Tack för svar. Jag tycker fortfarande att Publit låter bra på många sätt, men (än så länge) verkar det kräva lite mer eget arbete än Lulu.
Ska hålla det i tankarna för framtida projekt, dock.

krank

Harold said:
Tack för svar. Jag tycker fortfarande att Publit låter bra på många sätt, men (än så länge) verkar det kräva lite mer eget arbete än Lulu.
Ska hålla det i tankarna för framtida projekt, dock.

Japp, det är mer eget arbete. Största nackdelen med Publit tycker jag är bristen på en riktig nätbutik - andra krav på format kan jag köpa, lite kan man kräva av folk. Nätbutiksbristen är dock ett problem för oss som inte har eller är företag.

Anledningen för mig att gå över var dels priset per bok (79:- per exemplar på lulu för den svartvita och typ 200 pix för den i färg - 39:- respektive nånstans i närheten av 80 på Publit) och dels servicen. Plus kortare frakttid, billigare frakt, och väldigt personligt tilltal, bra kondkontakt och engagerad personal etc. Servicen är helt enkelt bättre. Och trycket.