Vore kul att dela erfarenheter/inspiration om tärningslöst rollspelande. Lite uppslag och teknik typ.
Det har gått ett par år nu, från det att man körde den första versionen av Drakar och Demoner till det att man nu för tiden kör lite egna varianter, när det gäller tärningssystem är det faktiskt det klassiska T20 systemet från Drakar och Demoner Expert...vet inte om jag är fullkomligt passé där eller om man bara é genial (gränsen är hårfin) /images/icons/laugh.gif . Det är ju ett väldigt simpelt system, men där jag och spelarna kan koncentrera oss på det som vi finner roligast, spela en roll. Inga tabeller, inga långa funderingar utan när det blir strid så är det pang-på-rödbetan och jag kan som SL koncentrera mig på skildra en svettig strid istället. I den mån mina spelare önskar färdigheter och en chans att utveckla sina gubbar är det oftast detta system som vi använder, detta inkluderar självklart en del egna små regler och undantag men då vi samtliga i gruppen är mer intresserade av att hitta en historia/äventyr som vi kan utveckla tillsammans så är det det system som vi kommit fram till passar oss bäst.
Nu till min nästa kampanj, som kommer bli en stand-off kampanj, där jag kommer låta dem spela två färdig genererade gubbar. Historien kommer att utspela sig i den beryktade och mytomspunna Gotham City, och vi har två huvudpersoner, en kriminalare och FBI-kille. Dessa två kommer att utreda ett antal mystiska kidnappningar. Jag tänkte använda en berättarteknik som kan liknas vid den som de använde i Pulp-Fiction, m a o de får spela delar av slutet...för att sedan hoppa tillbaka i tiden ca. 4 dagar och sedan läsa en introduktion som gör dem up-to-date med vad som hänt innan de hamnade där de hamnade. Min historia kommer att utspela sig under fyra dagar runt nyår där varje spelmöte är en dag. Nu kommer historien vara hyfsat linjär, även om de inte kommer att känna det, och det finns sekvenser/cliff-hangers som avslutar varje episod som gör dem riktigt sugna på nästa spelmöte. Historien kommer vara en blandning av nutids action/mystik...och jag kommer att lägga in små moment för att spä på paranoian att det kan finnas ett övernaturligt element med (vilket de naturligtvis aldrig kommer att få bekräftat).
Finns det några här som kör liknande kampanjer/äventyr och hur brukar ni göra?
/Pelle
Det har gått ett par år nu, från det att man körde den första versionen av Drakar och Demoner till det att man nu för tiden kör lite egna varianter, när det gäller tärningssystem är det faktiskt det klassiska T20 systemet från Drakar och Demoner Expert...vet inte om jag är fullkomligt passé där eller om man bara é genial (gränsen är hårfin) /images/icons/laugh.gif . Det är ju ett väldigt simpelt system, men där jag och spelarna kan koncentrera oss på det som vi finner roligast, spela en roll. Inga tabeller, inga långa funderingar utan när det blir strid så är det pang-på-rödbetan och jag kan som SL koncentrera mig på skildra en svettig strid istället. I den mån mina spelare önskar färdigheter och en chans att utveckla sina gubbar är det oftast detta system som vi använder, detta inkluderar självklart en del egna små regler och undantag men då vi samtliga i gruppen är mer intresserade av att hitta en historia/äventyr som vi kan utveckla tillsammans så är det det system som vi kommit fram till passar oss bäst.
Nu till min nästa kampanj, som kommer bli en stand-off kampanj, där jag kommer låta dem spela två färdig genererade gubbar. Historien kommer att utspela sig i den beryktade och mytomspunna Gotham City, och vi har två huvudpersoner, en kriminalare och FBI-kille. Dessa två kommer att utreda ett antal mystiska kidnappningar. Jag tänkte använda en berättarteknik som kan liknas vid den som de använde i Pulp-Fiction, m a o de får spela delar av slutet...för att sedan hoppa tillbaka i tiden ca. 4 dagar och sedan läsa en introduktion som gör dem up-to-date med vad som hänt innan de hamnade där de hamnade. Min historia kommer att utspela sig under fyra dagar runt nyår där varje spelmöte är en dag. Nu kommer historien vara hyfsat linjär, även om de inte kommer att känna det, och det finns sekvenser/cliff-hangers som avslutar varje episod som gör dem riktigt sugna på nästa spelmöte. Historien kommer vara en blandning av nutids action/mystik...och jag kommer att lägga in små moment för att spä på paranoian att det kan finnas ett övernaturligt element med (vilket de naturligtvis aldrig kommer att få bekräftat).
Finns det några här som kör liknande kampanjer/äventyr och hur brukar ni göra?
/Pelle