Nekromanti Erfarenheter av tärningslöst rollspel?

Petrus555

Veteran
Vore kul att dela erfarenheter/inspiration om tärningslöst rollspelande. Lite uppslag och teknik typ.

Det har gått ett par år nu, från det att man körde den första versionen av Drakar och Demoner till det att man nu för tiden kör lite egna varianter, när det gäller tärningssystem är det faktiskt det klassiska T20 systemet från Drakar och Demoner Expert...vet inte om jag är fullkomligt passé där eller om man bara é genial (gränsen är hårfin) /images/icons/laugh.gif . Det är ju ett väldigt simpelt system, men där jag och spelarna kan koncentrera oss på det som vi finner roligast, spela en roll. Inga tabeller, inga långa funderingar utan när det blir strid så är det pang-på-rödbetan och jag kan som SL koncentrera mig på skildra en svettig strid istället. I den mån mina spelare önskar färdigheter och en chans att utveckla sina gubbar är det oftast detta system som vi använder, detta inkluderar självklart en del egna små regler och undantag men då vi samtliga i gruppen är mer intresserade av att hitta en historia/äventyr som vi kan utveckla tillsammans så är det det system som vi kommit fram till passar oss bäst.

Nu till min nästa kampanj, som kommer bli en stand-off kampanj, där jag kommer låta dem spela två färdig genererade gubbar. Historien kommer att utspela sig i den beryktade och mytomspunna Gotham City, och vi har två huvudpersoner, en kriminalare och FBI-kille. Dessa två kommer att utreda ett antal mystiska kidnappningar. Jag tänkte använda en berättarteknik som kan liknas vid den som de använde i Pulp-Fiction, m a o de får spela delar av slutet...för att sedan hoppa tillbaka i tiden ca. 4 dagar och sedan läsa en introduktion som gör dem up-to-date med vad som hänt innan de hamnade där de hamnade. Min historia kommer att utspela sig under fyra dagar runt nyår där varje spelmöte är en dag. Nu kommer historien vara hyfsat linjär, även om de inte kommer att känna det, och det finns sekvenser/cliff-hangers som avslutar varje episod som gör dem riktigt sugna på nästa spelmöte. Historien kommer vara en blandning av nutids action/mystik...och jag kommer att lägga in små moment för att spä på paranoian att det kan finnas ett övernaturligt element med (vilket de naturligtvis aldrig kommer att få bekräftat).

Finns det några här som kör liknande kampanjer/äventyr och hur brukar ni göra?

/Pelle

Demnogonis_UBBT

Veteran
Tärningslöst rollspelande har för min spelgrupp alltid fungerat bäst. Vi använder aldrig tärningar någon gång utan låter spelarnas förnuft och förmåga att rollspela karaktärerna vara avgörande.

Ett äventyr vi spelade slutade med att en rollperson hamnade psykisk anstalt på grund av att han mördade sin bror (en annan spelare) i slutet (och givetvis pratade han om demoner och annat helvetestyg).

Ett halvår senare när spelarna så gott som glömt bort alltihop använde denna karaktär i ett annat äventyr som en SLP. Det tog väldigt lång tid innan spelarna fattade vem det var och det blev en rätt så vacker förvirring. De tänkte först att han i så fall stod på deras sida, men samtidigt hade han ju spenderat sin närmaste tid på psykisk anstalt (och faktiskt rymt därifrån)...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mitt första rollspelande var tärningslöst Star Wars jehu. Inte mycket sans eller normala rollspelsdrag. Det var nog mest bara för att suga in mig och min kompis i rollspelsträsket.../images/icons/wink.gif

Men jag tycker att tärningar fungerar bäst!

Friform och tärningsrollspel

Jag hoppas bara att du inte efter att dra upp den gamla friform-vs-tärningsrollspel-debatten. Den är ganska jobbig när den dyker upp, för det brukar vara en miljon upphetsade inlägg med precis lika många åsikter som inte alls leder någon vart. Och så brukar man skönja två fraktioner, friformisterna, ledda av diverse rabiata friformare och tärnings och regelförespråkarna ledda av bla Krille. Det hela brukar endast sluta då tråden har gått på andra sidan, men innan dess blir tråden jäääääättelång.

Friform och tärningsrollspel

Jag hoppas bara att du inte efter att dra upp den gamla friform-vs-tärningsrollspel-debatten. Den är ganska jobbig när den dyker upp, för det brukar vara en miljon upphetsade inlägg med precis lika många åsikter som inte alls leder någon vart. Och så brukar man skönja två fraktioner, friformisterna, ledda av diverse rabiata friformare och tärnings och regelförespråkarna ledda av bla Krille. Det hela brukar endast sluta då tråden har gått på andra sidan, men innan dess blir tråden jäääääättelång.

Petrus555

Veteran
Inte intresserad av flame-war!

Asch, jag vill inte ha nåt flamewar....ville bara prata lite om erfarenheterna kring att köra tärningslöst. Jag har kört fantastiska kampanjer med det gamla systemet Aftermath, och där var det tärning och tabeller vill jag lova...men spelledaren var kanon. Så mycket beror väl på spelledaren i vanlig ordning, och en sunlig spelledare kan väl förstöra vilket system/äventyr som helst.

Visste inte att det var så laddat.

Hur som, jag ville prata lite med dem som kanske hade lite mer erfarenhet än mig i hur man kör utan tärning...byta lite erfarenheter o dyl utan att det blir krig.

Vindhand

Myrmidon
En negativ erfarenhet ;)

"Ta fram tärningarna då!"
"Va, skulle jag tagit med mig? Du brukar ju alltid ha..."
"Jag har bytt väska..."
"Hur gör vi då?!?"

Det var inte kul... det hela slutade om jag inte missminner mig med att vi programmerade någons miniräknare till att agera tärning... /images/icons/smile.gif

Jag har även varit med om att vi bara haft T6or vilket är ganska jobbigt om man vill spela DoD :gremsmile:

Re: En negativ erfarenhet ;)

Låter som lite bad luck.

Jag minns den här dumheten också, jag skulle spela med en kille och var på väg upp för hans trapp när jag frågade( Jag hade transporterat mig över halva eller 3/4 av storstockholm). Oj, jag glömde fråga: Har du tärningar? Varvid han svarade : Suck, ja , jag har tärningar......och sudd.......och pennor............och regelböcker.....

Han tyckte det var en lite onödig fråga. Men som man ser på din erfarenhet så var det ju inte det. Jippi!

Caen/

Tobias Eliasson

Veteran
Som vanligt beror det ju lite på....

I min spelgrupp brukar spelarna vilja köra med tärningar i spel som t.ex. Neotech där strider kan vara ganska exakta.
I andra spel används tärningarna i princip inte alls, skulle vara någon strid ibland möjligtvis.
Men jag som SL försöker att plocka bort tärningarna mer och mer, upplever mest att det är en stämningsavbrytare.
Men i varje spelgrupp brukar det väl finnas minst en tärningsonanist.... /images/icons/grin.gif

Suhrim

Veteran
Jag har spelat stt äventyr med en liknande berättarteknik, det var tärningslöst och mycket roligt att spela. Eftersom du vill ha en såpass styrd story så är det nog bäst att köra utan tärningar i den här kampanjen. Om en av spelarna dör av en olycklig slump i början så kan han ju aldrig ha varit med i det inledande slutet (vilket påminner lite av vad som faktiskt hände i scenariot jag spelade, men det är en annan historia).