Jag växte upp med att spelleda så (XP för Guld) utan att tänka på det. Och så spelade vi andra spel där det inte var så, och för något år sedan började jag spela D&D 5e utan att räkna XP alls.
Jag ska inte säga att det är något riktigt problem, men utan XP för Guld, så behöver man förstå rollfigurernas motivation. Varför söka faror och riskera livet? Och mina spelare är välartade så de tänker väl ungefär: SL vill att vi ska åka till ön och reda ut vem som är mördaren, och vi får ju både ära och pengar om vi lyckas, så visst. Men någon gång sade någon också: jag vet inte riktigt varför min karaktär skulle vara intresserad av det här.
XP för Guld innebär att du som SL har något spelarna vill ha. Spelets mål är att samla guld, så om spelarna inte vill göra det, så bryter de inte bara något socialt kontrakt runt bordet, utan de väljer att "inte spela spelet för att vinna". Det betyder inte att allt handlar om guld. Och det kan bli svårare att motivera rollfigurerna att göra andra saker av andra skäl. Jag har övervägt exempelvis att spelarna möter en trubadur som behöver hjälp med något, han har inga pengar, men han lovar att göra en sång om deras hjältedåd och sjunga när han reser runt, som annars kostat dem 100guld. Då förstår de att uppdraget är värt 100XP.
Vilket leder till frågan om växelkurs mellan XP och GP. Gamla basic D&D (Titan Games i Sverige) hade 1XP=1GP. Spelarna blir snabbt väldigt rika då. Inget "vanligt" kostar något. Jag kan tycka att 1XP=1SP är bättre (men det beror såklart på vad saker kostar i din kampanj).
Svärd & Svartkonst har bra tankar (valfria regler är det nog) om detta. Pengarna får inte återinvesteras i äventyrsprylar. De ska spenderas eller de kan användas för hus, borgar, tempel och så. Det finns en tanke om att guld är något som ska "återbördas från vildmarken till civilisationen" för att ge XP. Och jag har också tänkt att det kan finnas "banker" i civilisationen, dvs man kan sätta in sina pengar hos den lokala baronen/hövdingen/köpmannen och man kan räkna med att de håller sin del av avtalet. På så sätt finns det en möjlighet att faktiskt spara pengar nog att bygga ex.vis en borg senare (det är ganska underförstått att man vill det, i gamla D&D). Och då är vi tillbaka till växelkursen. Om man har 200000XP när man är level 9 och ska börja bygga en borg, räcker 200 000sp då, eller hade man behövt 200 000gp? Det kan man (antagligen helt i onödan) fundera på.
Så, om man har ganska tydlig vildmark (eller farligare) att äventyra i, och civilisation att återvända till mellan äventyren (för att spendera/spara) så kan det fungera bra. Om man inte vill se sin värld så - lite svart-vitt - så kanske det blir svårare med XP för guld på ett bra sätt.
(jag skulle inte säga att Svärd & Svarkonst är en översättning av AD&D 1e, snarare en enkel elegant variant av Basic D&D (B/X) med lite annan atmosfär)