Rickard
Urverk speldesign
Det här är inte en tråd om huruvida erfarenhetsregler ska finnas eller inte, utan det är om hur man ska få de att fungera på "bäst" sätt. Det kommer inte att handla om genrer utan mer om stilstil; om hur man får ett erfarenhetssystem logiskt. Vad tycker jag då är största problemet med erfarenhetssystemen?
Punkt 1: En nyskapad gubbe följer inte samma regler som medan man spelar denne[/i]
Jag har varit med om att i många rollspel så accelererar man fortare medan man spelar. En karaktären som levt i två spelår får mer erfarenhet än om man hoppat tjugo år in i framtiden och tagit vid där. Hur ska man ta bort denna tankesnubbling?
Punkt 2: Erfarenhetsregler som baseras på ålder i rollspel med odödliga varelser is teh shit[/i]
"Jag vill spela en dvärg med min nästa gubbe!" - "Ok, hur gammal ska du vara?" - "273 år." - "Eh, det gör ju att du blir bättre än den här hjälten som ni umgicks med förut.". Hur designar man ett regelsystem så det finns en gräns för kunnandet?
(har grymt probs med detta och jag kan endast på ett enkelt sätt förhindra det världsmässigt)
Punkt 3: Att lära sig nya färdigheter har krävt godtycklighet[/i]
Eller åtminstone extraregler, typ "Om rollpersonen läser en bok så får du X×2 höjningsslag och sedan får du kvadrantifiera extrablonken så att +3-modden kan extraheras ur villighetsgraden". Kan man flika in det på ett annat sätt?
<div style="margin-left: 1em">Har jag enbart spelat skitsystem?
Antagligen, för jag tänker bara i en bana.
Är ett poängsystem lösningen på allt?
Knappast, va. Erfarenhetpoäng leder till en massa extraregler.
Har jag missat någon punkt?
Mmm, samt svaren på mina egna.</div>
/Han som vill kombinera sina erfarenhetsregler och åldringsregler på något sätt
Punkt 1: En nyskapad gubbe följer inte samma regler som medan man spelar denne[/i]
Jag har varit med om att i många rollspel så accelererar man fortare medan man spelar. En karaktären som levt i två spelår får mer erfarenhet än om man hoppat tjugo år in i framtiden och tagit vid där. Hur ska man ta bort denna tankesnubbling?
Punkt 2: Erfarenhetsregler som baseras på ålder i rollspel med odödliga varelser is teh shit[/i]
"Jag vill spela en dvärg med min nästa gubbe!" - "Ok, hur gammal ska du vara?" - "273 år." - "Eh, det gör ju att du blir bättre än den här hjälten som ni umgicks med förut.". Hur designar man ett regelsystem så det finns en gräns för kunnandet?
(har grymt probs med detta och jag kan endast på ett enkelt sätt förhindra det världsmässigt)
Punkt 3: Att lära sig nya färdigheter har krävt godtycklighet[/i]
Eller åtminstone extraregler, typ "Om rollpersonen läser en bok så får du X×2 höjningsslag och sedan får du kvadrantifiera extrablonken så att +3-modden kan extraheras ur villighetsgraden". Kan man flika in det på ett annat sätt?
<div style="margin-left: 1em">Har jag enbart spelat skitsystem?
Antagligen, för jag tänker bara i en bana.
Är ett poängsystem lösningen på allt?
Knappast, va. Erfarenhetpoäng leder till en massa extraregler.
Har jag missat någon punkt?
Mmm, samt svaren på mina egna.</div>
/Han som vill kombinera sina erfarenhetsregler och åldringsregler på något sätt