Ergonomisk kontorsstol

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Jag sitter väldigt mycket framför datorn och tänkte därför investera i en ordentlig kontorsstol. Jag har två krav:

* Jag vill kunna sitta rakryggad och ändå ha nackstöd. Jag är 183 cm lång så det är inte vilken stol som helst som klarar det, har jag märkt.
* Jag vill kunna ställa in sittdynan så det lutar lite framåt. Jag har (likt de flesta, skulle jag tro) en tendens att glida ner med ryggen tills jag helt plötsligt inser att huvudet är mitt på ryggstödet och ryggen är vikt mitt på och jag har märkt att ett life hack för att undvika det är att just luta stolen lite framåt.

Det jag tittat på hittils är en Kinnarpsstol för strax över 9000 (inkl. moms). Fördelarna är att Kinnarps har ett grundmurat rykte samt att de har en visningsbutik här i Örebro så jag tror jag kommer kunna gå och testsitta stolen för att bekräfta att den uppfyller mina krav. Nackdelen är att den kostar strax över 9000 (inkl. moms) vilket jag förvisso har råd med men det är i saftigaste laget.

Är stolen värd så mycket pengar? Finns det mer prisvärda alternativ? Finns det något annat jag borde tänka på?

Übereil
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,346
Location
Göteborg
Jag har själv gjort en sådan sökning för kanske fem år sen och landade i att det är:
1) Absolut värt hur mycket som helst att sitta skönt när man sitter mycket framför datorn (särskilt då om man jobbar hemma också)
2) Gamingstolar är förvånansvärt nog ofta mer prisvärda, så om man inte tycker dom är för fula så kan det vara värt att titta på. Enda anledningen jag kan komma på att det skulle vara så här är kontorsstolar riktar sig till företag i första hand och därför är överpriser.
3) Nu har jag för mig att du inte är så tung men kolla vilken vikt dom är byggda för är alltid bra.
4) Om man vil ha en kontorsstol så finns det en förvånansvärt bra andrahandsmarknad, kanske just för att företag när dom går i konkurs eller får en ny chef och ska byta ut allt dumpar ett stort gäng stolar på andra gång. Här är en kinnarps plus för lite mindre än halva det priset du hade. (Men den ser ju inte alls likadan ut så är väl kanske inte en variant du vill ha men det lönar sig att hålla koll på såna ställen tänker jag) https://www.rekomo.se/produkt/kontorsstol-plus-5714-2
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
460
Location
Linköping
Jag har en Kinnarps Plus (edit: sa tidigare modell 6000) på jobbet och köpte en begagnad likadan hem från BBS möbler till halva priset jmf med en ny. Jag sitter väldigt bra i den.
 
Last edited:

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
3) Nu har jag för mig att du inte är så tung men kolla vilken vikt dom är byggda för är alltid bra.
Du, jag väger faktiskt 68 kg nu förtiden. Fortsätter det såhär så kommer jag vara en boll lagom tills jag fyller 300.

4) Om man vil ha en kontorsstol så finns det en förvånansvärt bra andrahandsmarknad, kanske just för att företag när dom går i konkurs eller får en ny chef och ska byta ut allt dumpar ett stort gäng stolar på andra gång. Här är en kinnarps plus för lite mindre än halva det priset du hade. (Men den ser ju inte alls likadan ut så är väl kanske inte en variant du vill ha men det lönar sig att hålla koll på såna ställen tänker jag) https://www.rekomo.se/produkt/kontorsstol-plus-5714-2
Inte alls en dum idé. Den där saknar nackstöd och är därmed billigare i grund, men kan jag hitta rätt stol så lär jag kunna spara pengar ändå.

Übereil
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,733
Jag sitter väldigt mycket framför datorn och tänkte därför investera i en ordentlig kontorsstol. Jag har två krav:

* Jag vill kunna sitta rakryggad och ändå ha nackstöd. Jag är 183 cm lång så det är inte vilken stol som helst som klarar det, har jag märkt.
* Jag vill kunna ställa in sittdynan så det lutar lite framåt. Jag har (likt de flesta, skulle jag tro) en tendens att glida ner med ryggen tills jag helt plötsligt inser att huvudet är mitt på ryggstödet och ryggen är vikt mitt på och jag har märkt att ett life hack för att undvika det är att just luta stolen lite framåt.

Det jag tittat på hittils är en Kinnarpsstol för strax över 9000 (inkl. moms). Fördelarna är att Kinnarps har ett grundmurat rykte samt att de har en visningsbutik här i Örebro så jag tror jag kommer kunna gå och testsitta stolen för att bekräfta att den uppfyller mina krav. Nackdelen är att den kostar strax över 9000 (inkl. moms) vilket jag förvisso har råd med men det är i saftigaste laget.

Är stolen värd så mycket pengar? Finns det mer prisvärda alternativ? Finns det något annat jag borde tänka på?

Übereil
Jag har en sån på jobbet (är i princip lika lång som du) den är svinbra
 

rollspelspiraten

Swordsman
Joined
25 Oct 2013
Messages
402
Location
Kristianstad
Vänta ska jag kolla med min fru...hon har sålt kontorsstolar bland annat så både grabbarna har en varsin fin ergonomisk kontorsstol när de sitter vid sina datorer.
...F¤¤ck me på en bräda! Jag tänker inte tipsa om Malmstolarna efter att jag fick höra priserna. För övrigt kommer jag nog byta ut grabbarnas kontorsstolar. De kan inte sitta i så fina kontorsstolar och käka chips och spela Fortnite eller Fifa!:eek:o_O
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Kinnarps är också billigare begagnade eftersom stora arbetsplatser sällan köper en stol, utan tio- eller hundratals, då får de såklart ett mycket bättre pris. Så det inköpspriset snarare än nypris för en vanlig privatkonsument är det som styr begagnatpriset.

Jag är väldigt nöjd med den Kinnarps jag har på jobbet, det är en Plus 8 med nackstöd, men med lite specialval på klädsel och dyn-material. Jag är 180 cm och har inga problem att få nackstödet högt nog, skulle gissa att man i alla fall kan ha det upp till en kroppslängd av ca 187 cm.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
713
Location
Göborg
Jag kan verkligen rekommendera att söka efter företag som säljer begagnade kontorsstolar, jag tror de hade ett stort uppsving i samband med att folk började jobba hemifrån men nu borde det börja dyka upp en del stolar på marknaden igen. De kanske inte vill sälja en stol till en konsument utan föredrar 50 stolar till ett företag men jag tror inte de är så känsliga.

Jag kan inte nog poängtera att du måste provsitta den en bra stund. Jag har ganska lång rygg och 80 % av alla stolar jag suttit i ger inte stöd för min svank utan jag sitter inte "rakt" utan i ett C på många stolar. Jag visste att en RH Logic (den heter bara så, en av de första modellerna som jag förstått det) passade mig (haft en sådan på jobbet) och jag hade supertur att en sådan fanns begagnad 1 km hemifrån för 15 år sedan…
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Jag kan inte nog poängtera att du måste provsitta den en bra stund. Jag har ganska lång rygg och 80 % av alla stolar jag suttit i ger inte stöd för min svank utan jag sitter inte "rakt" utan i ett C på många stolar. Jag visste att en RH Logic (den heter bara så, en av de första modellerna som jag förstått det) passade mig (haft en sådan på jobbet) och jag hade supertur att en sådan fanns begagnad 1 km hemifrån för 15 år sedan…
Det är det som är bra med att luta sittstödet lite framåt - man tvingas räta på ryggen för att hålla balansen. Min erfarenhet av svankstöd är att ryggen blir som ett S istället för ett C, vilket jag tvivlar på är bättre (det känns inte bättre, i alla fall).

Übereil
 

THZ

Warrior
Joined
13 Apr 2016
Messages
200
Malmstolen alla gånger....dyra som f..n men för min rumpa och rygg är de klart det bästa. Utan tvekan. Min rygg gillar inte alls kinnarps...av någon anledning.

Köpte en Malmstolen av gamla sorten (den utan DUX dyna...dvs inte alls lika skön för rumpan) men med rätt "rygg" begagnat för många år sedan. De går att få billigt.

Den står ute i garaget för tillfället.....då jag efter tillbyggnad fått en mancave och kunnat plocka fram min Stokke Duo.....(inköpt för 30 år sedan.....ännu dyrare....men ack så skön) Dock ingen WAF (wife acceptance factor) varför jag inte kunnat använda den på 15år....
kanske värt att sälja vidare?


Mitt tips är att testa runt mkt och köpa dyrt.....
kanske inte vad du ville höra....men låt rumpa och rygg bestämma...inte plånbok...och köp begagnat.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
713
Location
Göborg
Det är det som är bra med att luta sittstödet lite framåt - man tvingas räta på ryggen för att hålla balansen. Min erfarenhet av svankstöd är att ryggen blir som ett S istället för ett C, vilket jag tvivlar på är bättre (det känns inte bättre, i alla fall).
För mig brukar jag få ett utrymme på 3-6 cm mellan stolen och min ländrygg om svankstödet inte är tilltaget, jag kanske är S-formad i grund, men de flesta stolars svankstöd brukar hamna precis ovanför min korsrygg.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Jag har en Secret Labs som jag betalade runt 6500 kr för. Det är en mycket skön stol att sitta i och en som jag utan problem kan spendera timmar i utan att bli trött eller känna att kroppen klagar. Jag rekommenderar att spana in dem.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
582
Location
Skogen
Jag har en Herman Miller Aeron som jag hittade på nån dunderrea. Enormt skön och känns ergonomiskt toppen också. Kan rekommendera om man hittar en för bra pris.
 
Top