Nekromanti Ernst-Hugo och Howard Philips

Organ

Out of time, out of mind
Den klassiska inspelningen när Ernst-Hugo Järegård läser HP Lovecraftsamlingen Skräckens labyrinter återutges igen, nu för första gången på CD.

Klicka här och gå neråt för mer info.

/Anders

Olle Linge

Snigel
Jag har lyssnat igenom det här för många år sedan och bättre tycker jag inte att det blir. Ernst-Hugo är makalöst bra på att läsa högt och kan han få det läskigt när han säger "postbanken" är det kanske inte så konstigt att han kan läsa Lovecraft-noveller bra?

Coolt, hursomhelst.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Oj!

Strålande!

Jag har ju sedan tidigare inspelningen på mp3, men fasen, detta måste investeras i. Så snart ekonomin håller, vill säga.

//Krank, med den kroniskt kassa ekonomin

terje

xenomorf mystiker
Åh vad kul! Visserligen har jag ju redan mp3:orna, men detta är ju en kulturgärning som måste stödjas.

Fast dom har inte järnkoll på HPL direkt:

1951 skrev han en roman, ”The Case of Charles Dexter Ward” (Gengångaren) som blev mycket uppmärksammad.
Snacka om gengångare! :gremshocked:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fast dom har inte järnkoll på HPL direkt:
Det var inte direkt den enda missen i den biografin. Jag blev så ambitiös att jag skrev ett mail till dem med en rättad version. (De hade stavat fel till Cthulhu, och till HP:s mellannamn.)

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
Det var inte direkt den enda missen i den biografin. Jag blev så ambitiös att jag skrev ett mail till dem med en rättad version. (De hade stavat fel till Cthulhu, och till HP:s mellannamn.)
Hoppas bara de inte tycker att nördarna tjatar på dem för jag gjorde nämligen exakt samma sak i samband med att jag startade tråden. :gremtongue:

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Är det bara jag som får sådanadär rysningar i kroppen i bara tanke att höra Ernst-Hugo Järegård läsa Lvkraft.. Finns fainmej få skådisar som kan sätta alla mina nerever i spin som Ernst-Hugo

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Faktum är att det är precis så bra som det låter.

Jag brukar lyssna på den här inspelningen när jag går och lägger mig ibland. Nackdelen blir eftersom jag alltid sätter PSP'ns mp3-spelare på loop att jag vaknar följande morgon av att Järegård vrålar om färgar bortom tid och rum, eller något annat lika käckt. Hans volym är ju, så att säga, inte konstant.

Ett lite... speciellt sätt att vakna på.

Johan K

Gammal & dryg
Faktum är att det är precis så bra som det låter.
Jag, tror dig !
Måste skaffa denan samling iaf. Det här _kan_ man bara inte motså !
Att därimot bli väkt av honom måste bra avara hemskit.. Skulle vara lätt skitenödig hela dagen, om jag hade en sådan upplevelse...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hoppas bara de inte tycker att nördarna tjatar på dem för jag gjorde nämligen exakt samma sak i samband med att jag startade tråden.
Vi kanske skulle tjata lite mer på dem, för de har inte uppdaterat sidan på något sätt. Om jag hade en sajt där jag sålde böcker, och någon helt korrekt påpekade att jag stavat fel till en författares namn, hade jag släppt allt jag hade för händerna för att ändra det.

/tobias

Organ

Out of time, out of mind
Jag fick just svar

Ojsan, detta damp just ner:

Hej Andres!
Tack för din uppmärksamhet, vi ska genast gå in och ändra på hemsidan.

Våriga hälsningar
Helena Valentin
Svenska Ljud Classica

/Anders

Feliath

Swashbuckler
Ahahahahaha! X-D [ANT]

Fan, det är inte så långt lidet ännu, men det där måste ju ändå vara dagens bästa. :gremlaugh: :gremlaugh:

/Feliath — Stava fel? Vi?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag med

Och där fick jag också svar. Om de lyckas ändra hela biografin så att den bli korrekt ska jag allvarligt överväga att köpa ett exemplar av ljudboken.

/tobias

Nightowl

Champion
Stavgång

Om jag hade en sajt där jag sålde böcker, och någon helt korrekt påpekade att jag stavat fel till en författares namn, hade jag släppt allt jag hade för händerna för att ändra det.
Nu tror jag inte det är ett problem i just det här fallet, eftersom "Lovecraft" ju är det pregnanta ordet, och det var väl rättstavat, men i dessa tider av datasökning kan felstavade namn faktiskt leda till att kunder missar att man existerar, litegrann beroende på vilken sökmotor man använder och hur jävla slö kunden är.

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Stavgång

I just Lovecrafts fall spelar stavningen inte så stor roll. När jag berättade för en kompis att ljudbokssajten hade stavat fel på Lovecrafts mellannamn svarade han "Vad? P?" Visserligen på skämt, men somliga författares förnamn är bara kända i initialform. Jag tror faktiskt att jag har böcker av Lovecraft där hans kompletta namn inte förekommer någonstans, inte ens i förordet eller författarpresentationen.

Hur många här kan J R R Tolkiens kompletta namn? (Jag kan det naturligtvis, och om du kan det: svara inte. Räck bara upp handen där du sitter vid datorn och var stolt över att du är allmänbildad och nördig.)

/tobias

Nightowl

Champion
JRR Tolkein och Fritz Lieber...

...är hur framförallt många amerikanska nördar stavar JRR Tolkien och Fritz Leiber, så jag är extremt stolt över att jag inte stavar deras efternamn fel!

Jojomän, liten lever än! Nu har jag allt varit duktig igen!

Det var mest en allmän kommentar om att stavning kan vara mer än snobberi i dessa dagar. Vettiga söksystem har finurliga vägar runt detta, i synnerhet om man bryr sig om att lära sig hur de fungerar, men men...

Erik

Eksem

Champion
Re: JRR Tolkein och Fritz Lieber...

Min gamla programmeringslärare skulle jobba med ett system för just det där problemet, i uppdrag åt en webbplats som skulle sälja klassisk musik. Folk hade stora problem med att hitta vad de sökte efter.

Eksem

Champion
Re: Jag fick just svar

Alltså, på riktigt? Antingen är Helena roligast i branschen eller också har din verklighet blivit ersatt med en sketch.

Nightowl

Champion
Re: JRR Tolkein och Fritz Lieber...

Folk hade stora problem med att hitta vad de sökte efter.
Det är ett centralt problem för biblioteksdatabaser, vilket råkar vara mitt jobb. Alla vettiga baser klarar sig dock runt det med trunkeringsmöjligheter (=det räcker med att skriva en del av ett ord) och det blir ännu bättre om man använder sökvett och inte bara apsöker.

Erik, apsökning är teh suck