Bassejr said:
Jag hoppas att jag inte bryter mot några regler med den här tråden.
Men fins det erotiska rollspel? Spel som fokuserar på en erotisk eller sensuell berättelse, men använder regelmekanik, eller andra karaktäristiska drag från vanliga bordsrollspel?
Hur är dom då att spela, om de nu existerar? Vart exakt dyker erotiken upp? I vilka sammanhang skulle man vela spela ett erotiskt rollspel?
Ursäkta underligt samtalsämne, men jag kände att jag behövde få tanken ur huvudet.
Ett litet problem med frågeställningen är att erotik verkar betyda väldigt olika saker för olika personer.
De vanligaste betydelserna av erotik jag brukar stöta på är:
1. Erotik är fokus på sex, men det hålls implicit.
2. Erotik är en synonym för porr (sedan om personen ser porr som negativt, positivt eller neutralt är en annan fråga).
3. Erotik är något som jag gillar, och därmed skall ses som acceptabelt. Porr är det där otäcka som andra gillar.
4. Erotik är det som jag vågar erkänna att jag gillar. Porr är det som jag inte vågar erkänna att jag gillar.
Själv har jag bara varit inblandat i erotiskt rollspelande över nätet, och då har det varit systemlöst. Som med t.ex. våld eller skräck kan det dock vara i fokus, eller som något som mest bara finns i periferin. Även om det bara är i periferin, så kan det vara explicit.
Att köra ett spel där attraktion/sex/erotik/porr/vadvinuvill är en del av bakgrunden eller implicit skulle jag nog kunna köra med de flesta jag kan tänka mig rollspela annat med. Om det skall köras i förgrunden och explicit skulle jag nog vara ännu mer kräsen med vem och hur jag spelade.
Jag ser det dock själv mer som en fråga om setting än system. Men settingen i Noir kan t.ex. funka, och systemet stöder settingen.
Eftersom sensualism också användes, så skulle jag nog gissa på att settings där sex på något sätt är undantryckt, så att man får en tryckkokareffekt, är att föredra. Se men inte röra; säga nej, fast man vill säga ja; tråna efter det ouppnåeliga; bara möjlighet till blickar eller korta snabba rörelser, då det inte är ens det är acceptabelt, men det enda man kan komma undan med (mer 1800-tal än hippirörelsens fria kärlek). Annars är risken stor att man snabbt i en explict sexbeskrivning eller "fade to black" (om inte det är målet förstås
)