Som en fortsättning på föregående diskussion kommer här ett förslag hur man kan ta bort rollformuläret och göra rollspel mer "brädspeligt" utan att för den skull offra öppenhet och spelarnas frihet.
Varje spelare får fem egenskapskort. På ena sidan av kortet är en bonus, på andra sidan en nackdel. Exempel: Stark/svag, +2 eller -2 på handlingar som kräver styrka.
Varje spelare ska ha tre egenskapskort med fördelssidan upp, och två kort med nackdelssidan upp. Alla spelare har inte samma kort. Dvs. det finns mer än fem egenskaper.
Egenskapskorten kan inte ändras efter att man valt. De samlas i ett kuvert när spelsession är över. Gäller att inte blanda korten så man kommer ihåg vilken sida som var upp.
Om man vill ersätta rollformulärets "porträttruta" kan man ha ett tomt kort som spelarna kan rita på. (Överlag bör spelet komma med runt 30 tomma kort som SL kan skriva egna saker på.)
Istället för färdigheter ger utrustningskort bonus. Dyrksats ger plus i låsdyrkning, vapen plus i anfall, och så vidare. Spelarna kan byta utrustning med varandra. Varje utrustningkort tillhör en egenskap som också ger bonus.
För att lyckas med ett slag slår man 2T6 + utrustningbonus + egenskapbonus (eller minus nackdel). Slaget ska bli över ett värde, ex. försvar hos en motståndare vid strid, eller ett statiskt värde vid icke-interaktiva slag (sparka in en dörr, dyrka lås, ...). Spelet kan ange olika värden för olika svårighetsgrader, som ju är brukligt, och skriva ner dem på ett litet "regelkort". "Normalt, svårt, lätt, ..."
Ett monster eller fiende kan ha alla stats på ett kort, med egenskaper och utrustningsbonus. För guld eller pengar används markörer.
Skador anges genom att plocka skadekort.
Mana anges med markörer och ett egenskapskort för max i mana.
För att levla upp kan användas "metakort", dvs. kort som modifierar andra kort, t.ex. "Level 2 - alla egenskapsbonusar ger +1 extra".
Förhoppningsvis kan ett liknande system användas inte bara för strid och grottkräl utan också mer "vanligt", icke-powerplay spelande, t.ex. infiltration, rädda någon, detektivarbete, osv.
Tankar?
Varje spelare får fem egenskapskort. På ena sidan av kortet är en bonus, på andra sidan en nackdel. Exempel: Stark/svag, +2 eller -2 på handlingar som kräver styrka.
Varje spelare ska ha tre egenskapskort med fördelssidan upp, och två kort med nackdelssidan upp. Alla spelare har inte samma kort. Dvs. det finns mer än fem egenskaper.
Egenskapskorten kan inte ändras efter att man valt. De samlas i ett kuvert när spelsession är över. Gäller att inte blanda korten så man kommer ihåg vilken sida som var upp.
Om man vill ersätta rollformulärets "porträttruta" kan man ha ett tomt kort som spelarna kan rita på. (Överlag bör spelet komma med runt 30 tomma kort som SL kan skriva egna saker på.)
Istället för färdigheter ger utrustningskort bonus. Dyrksats ger plus i låsdyrkning, vapen plus i anfall, och så vidare. Spelarna kan byta utrustning med varandra. Varje utrustningkort tillhör en egenskap som också ger bonus.
För att lyckas med ett slag slår man 2T6 + utrustningbonus + egenskapbonus (eller minus nackdel). Slaget ska bli över ett värde, ex. försvar hos en motståndare vid strid, eller ett statiskt värde vid icke-interaktiva slag (sparka in en dörr, dyrka lås, ...). Spelet kan ange olika värden för olika svårighetsgrader, som ju är brukligt, och skriva ner dem på ett litet "regelkort". "Normalt, svårt, lätt, ..."
Ett monster eller fiende kan ha alla stats på ett kort, med egenskaper och utrustningsbonus. För guld eller pengar används markörer.
Skador anges genom att plocka skadekort.
Mana anges med markörer och ett egenskapskort för max i mana.
För att levla upp kan användas "metakort", dvs. kort som modifierar andra kort, t.ex. "Level 2 - alla egenskapsbonusar ger +1 extra".
Förhoppningsvis kan ett liknande system användas inte bara för strid och grottkräl utan också mer "vanligt", icke-powerplay spelande, t.ex. infiltration, rädda någon, detektivarbete, osv.
Tankar?