Initiativ kan fungera som vanligt, men jag gillar wilpers + Gurgehs idéer, då initiativslag är rätt händelselösa.
Byt alla vapenfärdigheter till att baseras på Styrka, istället för Smidighet.
Ta baschans-värdet av den maximala vapenskadan och lägg till den till färdighetsvärdet. En dolk ger (1T4+1) +1, ett bredsvärd (1T8+1) +2 och ett tvåhandssvärd (2T10) ger +4, om jag minns rätt.
Om färdighetsslaget lyckas gör personen samma skada som tärningen visar. Slår du 12 gör du 12 i skada. Vapen med höga skadevärden ger då chansen till högre skada.
Alla har 20 kroppspoäng. Inga kroppsdelar finns, utan det kan istället vara beskrivningar.
Räkna ut skadetröskel genom att ta (Fysik + Storlek)/2. Lägg till rustning- och sköld-värden till detta.
Om skadan överstiger försvararens skadetröskel slås försvararen ut direkt.
Nackdelen med detta system är att strid mellan två fiender med låga värden ger väldigt långa strider. Det är dock ingen nackdel som inte också gäller för vanilla-DoD. Fördelen är att det är rejält mycket snabbare och gör vapen dödligare.
... och det här är speltestat i ett antal år.