Bra idé att skapa ny tråd!
Jag skulle nog ha svårt att spela D&D4 utan miniatyrer eller annan form av spelpjäser (smurfer, tärningar, suddigum, My Little Ponys etc), eftersom så mycket av reglerna bygger på att de används.
Jag spelade aldrig 3E utan battlemat och markörer heller. I början i 3E så proxade vi väldigt mycket. Framför allt hade vi Blood Bowlfigurer, vilket var praktiskt då dessa var numrerade, så att man som spelledare enkelt kunde hålla reda på vilket skelett som tagit 8 HP i skada etc. Några i spelgänget köpte dock på sig en del av WotC:s tennfigurer (Chainmail och D&D) och tillsammans med lite gamla figgar som folk hade hemma funkade det hyfsat, även om det proxades en hel del.
När Wizards gick över till plastgubbar köpte jag en del, vilket gjorde urvalet något bättre, men fortfarande proxade vi väldigt mycket. Tills jag började lira med en ny spelgrupp, där alla hade juste målade gubbar till sina karaktärer. Eftersom jag själv inte hade hållt i en pensel på 15 år lät jag först andra i gruppen låna ut figurer till mig, sedan köpte jag figur till min karaktär som en annan fick måla upp, men tillslut bestämde jag mig för att det nog var dags att lära sig måla igen. Efter det skulle jag nog ha svårt för att använda en plastgubbe för min egen karaktär.
Jag målar förvisso varken snabbt eller bra, men en figg i månaden hinner man ju alltid med. Jag har också köpt på mig ett hyfsat antal pre-paintedgubbar med åren (WotC, Reaper och EM-4 Miniatures), men dem ser jag snarare som praktiska monsterpjäser än som lämpliga för en rollperson (EM-4 Miniatures färdigmålade gubbar är för övrigt betydligt snyggare en Wizards, men också dyrare och i tenn). Jag tycker också att det är roligare att spela med folk som har målat upp sin egen gubbe, så därför tycker jag att det är värt att uppmuntra i spelgruppen (på vilket sätt detta skall belönas, med XP, kakor, att man själv fixar cool terräng etc överlåter jag till andra att diskutera
).
Däremot använder vi oss inte av så mycket andra stämningshöjare. Det kanske man skulle börja med... Det ser ju trots allt rätt fattigt ut med snygga gubbar på en gråbeige battlemat.