Jag tycker definitivt det fanns en poäng (och jag tror att du tycker det också, fast du raljerar lite nu), även om den är mycket större och tydligare i D&D4. 3,5 var ju fortfarande ett taktiskt spel, och det var ju faktiskt kul att leka med minis redan för några år sedan
Jo... Det stämmer, förstås, men jag tyckte att minis hade en aspekt som D&D 3.X saknade - själva komponerandet av ett warband. När jag spelade D&D 3.X så kände jag ungefär samma känslor som när man spelar Magic med en lek man inte själv har byggt. Liksom, när man bara ser på Magic som ett kortspel så är det faktiskt sällan ett särskilt roligt spel. Många partier bara spelar sig själva per automatik, utan att man får några riktiga beslut att tampas med. När man själv har
byggt warbandet/leken så är det fortfarande kul på sätt och vis, för då får man ju ändå se hur ens strategi fungerar i praktiken: Det blir ett praktiskt test för att avgöra hur väl man har utfört sitt designarbete. Men om man tar bort det där designelementet så blir det oerhört trist.
Och så förstås - i minis så styrde jag över 6 figgar, medan i D&D 3.X så styr jag bara över en enda. Om min figg då har begränsade valmöjligheter (såsom min bågskyttekrigare hade), då blir det hela ett vansinnigt trist och automatiskt spel.
Men skit i det, för jag tänkte höra vad du har att säga om min viktiga åsikt. Att miniatyrer ger en skön dockskåpskänsla och förhöjer rollspelandet mer än bara på ett taktiskt plan?
Jo, det stämmer förstås. Jag kommer på med själv med att vilja ha min mini framme även när det inte är strid.
Liksom, i vanliga fall så struntar ju folk i regler och turordning och sånt när det inte finns några fiender närvarande. De bara flyttar sin figg dit de vill vara och säger "okej, jag går tillbaka till grottöppningen" och sånt. Eller - när man dödat alla fiender och börjar rädda fångarna så kan SL ta bort figgarna från brädet och gå över till att bara rollspela vad folk säger. Jag har lite problem med sånt, och även om det förmodligen är lite barnsligt så vill jag faktiskt ha gubbar framme "på riktigt": Alltså att använda förflyttningsreglerna även när man bara går omkring, och att även låta NPC's vara representerade av figgar som min gubbe får stå och prata med.
Men jag tror det mest är för att jag inte vill ha så tydliga gränsdragningar mellan stridsläget och de övriga lägena i rollspelandet. Det hela känns mer som en naturlig enhet om man hela tiden har golvplaner och figgar för allt. Dock - visst stämmer det att det också finns en viss skön leksaksfaktor i att faktiskt få pilla med fina små gubbar och föreställande golvplaner. Det triggar mig på samma sätt som när man får välgjorda handouts att pilla med i vanliga tradspel.
Men jag tycker det finns många sätt att uppnå den känslan. När Magnus Seter spelleder WHFRP så har han en hel lattjolajbanlåda full med laminerade små kort som visar och berättar info om olika spelledarpersoner som etablerats i kampanjen. Jag vill alltid sitta och titta på och läsa de där små lapparna. Det ger en överblick som skänker en sorts immersiv känsla i sånt som annars hade varit väldigt svårt för spelledaren att erbjuda (han kan ju inte bara prata med mig hela tiden, samtidigt som han skall spelleda för övriga spelare). I den bemärkelsen påminner det väldigt mycket om vad jag får ut av minis och golvplaner, fast på ett annat sätt.