Nekromanti Ert första egna rollspelsalster - vad var det?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag kollade lite i min Drakar och Demoner-låda häromdagen. Där ligger det första äventyret jag någonsin skrev klart, och några tabeller som var det första jag skrev till ett rollspel.

Äventyret kommer jag att komma tillbaks till vid ett senare tillfälle ...

Tabellen som var mitt första alster var en fisktabell. Alltså om man jagade och ville fiska, kunde man slå på tabellen för att se vilken typ av fisk man fångade.

SJUKT TRÅKIG TABELL! Men jag tyckte ju att det fanns ett behov, antar jag.

Vad var din första grej?

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmmm... som jag kan minnas så är det första helt egna jag gjorde (som jag gjorde färdigt) ett äventyr till just Drakar och Demoner. Tror aldrig jag gav det ett namn, men är även idag rätt nöjd med det.

Det utspelade sig på en ö och kombinerade lite sociala tillställningar, lite mystik, lite detektivande och lite utforskande.

Det fanns en senil trollkarl, en samuraj, ett demonbesatt berg och några skeppsbrutna dvärgar som vägrade bli räddade för att de inte ville ha mer att göra med havet.

Martin

Veteran
Mitt första alster skrev jag efter att ha spelat äventyret Mos Mosel som följde med Mutant.

Jag var helt fascinerad av att man kunde spela (muterade) djur och kopierade nog själva miljön rakt av, men istället för djur/människa spelade man i "mitt" spel muterade grönsaker...

Rangertheman

Myrmidon
Det tog ganska lång tid innan jag lade till någon funktionalitet, så de första altren var förmodligen äventyr till Drakar och Demoner (1984). Jag hade massor av skrivböcker med äventyr och äventyrsuppslag. Tyvärr har de försvunnit i någon flytt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Rymdhamster;n196864 said:
ett demonbesatt berg och några skeppsbrutna dvärgar som vägrade bli räddade för att de inte ville ha mer att göra med havet.
Det där håller som bas för ett äventyr än idag. Coolt!

IcarusDream

Anti-populist
Jag -tror- det första jag skrev ner antingen var CoC-äventyret Vargnatt (som jag funderar på att putsa upp och släppa) eller min sci-fi-mod på DnD 3.

Arfert

Facit
Ett äventyr till AD&D dom jag skrev 1979-1980. En stor pyramid med ett ögonlös demonsläkte, med psi-förmågor. Till utseendet var pyramiden lik en viss pyramid med spindlar som dök upp till ett annat spel några år senare.

Kartorna var rätt coola, man kanske skulle återanvända dem.

cogitare

Swashbuckler
Något till Mutant (svarta lådan) skulle jag gissa. Har inte kvar allt jox jag gjort genom åren men det var mitt första rollspel och jag var mycket förtjust i att dels göra olika muterade bestar som de kunde stöta på ute i zonen baserat på verkliga djur (jag hade ett djurlexikon som jag slog i och hittade inspiration i) samt att göra mina egna mutationer (gärna inspirerat av x-men som var mina superhjälte-hjältar där och då).

Men EXAKT vad det var kommer jag inte ihåg.

Cog.

MandaWall

Veteran
Mitt nutids skräck rollspel som jag försöker skriva men sällan får bra svar på när jag försöker fråga saker

Jocke

Man med skägg
Jag skrev såklart en ny ras till DoD 91 - Nixer, eller kanske rent av Nixxer - som var typ alver en gång till, men mer manga. De hade sånna här bön-formade ansikten och all sån jazz.

luddwig

Lawful evil
Mitt första alster var nog en slags batteridrivna mopedbilar till gamla Mutant. Kanhända finns de fortfarande kvar bland min granne Tobias Äventyrsspel-prylar.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mina första förstingar

1977: Jag började med rollspel i maj, närmare bestämt Dungeons & Dragons. Eftersom jag föredrog science fiction framför fantasy, gjorde jag strax därefter ett misslyckat försök till ett SF-rollspel strax därefter. Jag körde ett äventyr hos spelföreningen GKF och avskrev idén som otillräcklig.

1978: Jag köpte Traveller och skrev inom en månad helt nya stridsregler till min kampanj, eftersom spelets egna var så undermåliga att mitt spelgäng vägrade att ha med dem att göra.

1979: Jag skrev min första kommersiellt publicerade artikel: The Werewolf Disease till tidskriften Journal of Travellers' Aid Society. Publicerades i JTAS #5 1980.

1983: Jag skrev mitt första kompletta rollspel: Thriller -- ett deckar/agent-spel baserat på dåtida teveserier typ Paul Temple och Baretta. Det publicerades aldrig, men jag spelledde en kort kampanj med mina Tolkienist-kompisar Ylva, Christer och Per i Lund 1984.

1985: Jag började jobba som Sveriges förste professionelle heltidsrollspelsmakare.

Celledor

Hero
Tror det var ett postapokalyptiskt rollspel som hette "Död zon"... det var i stort sätt en total ripoff av Fallout 1 fast med väldigt dåligt svensk översättning. Kommer inte ihåg hur gammal jag var. Skulle vara kul att försöka leta reda på det igen. Men jag skrev säker ner lite punkter till något äventyr innan och då troligen till Mutant 1989 versionen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bra fråga. Vad kan det ha varit? Kanske äventyrsfrön/kampanjbakgrunder på en sida styck eller så. Det äldsta konkreta jag kommer ihåg är kopparalver (rödhåriga alver + smedstereotypen ungefär) men det kan vara senare i tid än jag tror.

Xyas

Swashbuckler
Rymdhamster;n196864 said:
några skeppsbrutna dvärgar som vägrade bli räddade för att de inte ville ha mer att göra med havet.
wilper;n196871 said:
Det där håller som bas för ett äventyr än idag. Coolt!
Äventyr? Jag kommer se till att nästa kampanj jag spelleder ska handla om skeppsbrutna dvärgar som försöker etablera sig och överleva :)

terje

xenomorf mystiker
Ett äventyr till Stjärnornas krig rollspelet. Av någon anledning tyckte jag att det var en bra idé att skriva det som ett soloäventyr där spelarna fick välja väg mellan paragrafer med färdig text att läsa upp. Inte rälsat alls, det fanns flera förbestämda alternativ att välja mellan... :p

Sapient

Swashbuckler
När original "Drakar & Demoner" kom var jag helsåld, men var tvungen att spara ihop pengar för att köpa det - och det tog ett par månader. Under tiden skrev jag ett eget rollspel, som någon slags tidsfördriv. Minns inte mycket av det, utom att det väldigt mycket var en blandning av de de traditionella brädspel jag spelat och mina ganska vaga uppfattningar om vad rollspel kunde vara. (Det kan tex ha varit så att förflyttning avgjordes av tärningsslag, som i Fia med knuff ungefär...)

Jag tror fortfarande att jag har pappren kvar - men de är närmast oläsliga. Hittade dem för några år sedan och för det första var min handstil riktigt usel och blyertsen har liksom smetats ut på pappren.

Miljön var nog väldigt influerad av framför allt "Sagan om Ringen", men sannolikt också av Prydain-triologin. ("The Chronicles of Prydain" av Lloyd Alexander, för den som inte är bekant med dem...)

Kartorna (mest över Moria-inspirerade dungar av olika slag) såg mest ut som någon slags vindruvsklasar - rummen som små bubblor på vindlande stjälkar till korridorer.

Vi hade kul några månader, innan jag äntligen kunde köpa "blå boxen" och sen glömde bort det egna spelet längst ned i någon låda... :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
terje;n196909 said:
Ett äventyr till Stjärnornas krig rollspelet. Av någon anledning tyckte jag att det var en bra idé att skriva det som ett soloäventyr där spelarna fick välja väg mellan paragrafer med färdig text att läsa upp. Inte rälsat alls, det fanns flera förbestämda alternativ att välja mellan... :p
Det var precis så här jag trodde att rollspel gick till. Låt oss säga att mitt första försök att spelleda (med ett förskrivet äventyr) inte alls gick särskilt bra =P

Jag har kommit en bit sen dess, lyckligtvis =)

Något till Chock. Jag försökte följa mallen med textblock att läsas upp/ från punkt A till B, med ett par avstickare som slumpmöten... och nej, det var inget vidare. Inspirationen kom mest från solo-äventyrsböckerna och hade nåt med en gruva att göra.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Mitt första alster var en massa nya regler till original D&D. Det var 1976 och vi ville ha mer regler... mycket mer regler...
Det kom sedermera att kallas för MD&D.