Först och främst ska jag väl ha rätt många minuspoäng som inte svarat förrän nu, men skit i det.
Jag älskar miniatyrer, av många skäl, men främst av dockskåpseffekten. Jag har aldrig riktigt fastnat för rollgestaltande, eller det Krank kallar immersionism. Jag har alltid gillat dockskåpsaspekten av rollspel, det är nog därför jag alltid varit spelledare. Jag gillar att måla upp världen och befolka den med mina (eller någon annans) varelser och individer.
Världen i det här fallet kan lika gärna vara en dungeon som något annat, större. Fast just dungeons är något jag älskar, för det är kanske i dem jag får mest dockskåpskänla. Miniatyrerna är mina dockor, om någon ännu inte hängt med i mina övertydliga paralleller.
När jag var liten brukade jag alltid bygga små fort med fällor i lego. Därför hade jag mest användning av stora golvplattor, likfärgade bitar och mer avancerade legobitar med gångjärn och snurrande delar. Idag gör jag samma sak, fast med dungeon tiles och miniatyrer. Det är verkligen exakt samma sak. Det är den typ av lek jag alltid gillat bäst, både som barn och vuxen.
Så till kortsvarsfrågorna:
Är miniatyrer viktigt?
Ja
Går det att spela D&D4 utan miniatyrer?
Ja, man kan spela med suddigum eller schackpjäser, men då tappar man halva tjusningen.
Wizards minis, eller egna?
Allt efter Night Below (eller om det var Unhallowed) har sett ut som skit, men de gamla funkar fint.
Dungeon Tiles eller whiteboard?
Både och. Fast jag har hellre en inplastad battle mat (med stentextur i rutorna) än en whiteboard.
Stämningshöjare?
Ja, om man gillar dockskåp. Och det bör man nog göra om man spelar D&D4.
Repainting?
Har försökt med D&D miniatures, men skulpterna är lite för kass för att det ska vara värt besväret. Trots det blir i princip alla D&D minis snyggare med en wash och att man fixar till baserna lite. Det går snabbt och är kul.
Jag avslutar med en fråga till er andra: Vilka spel (utöver D&D) skulle ni kunna tänka er att använda minis i? Själv säger jag definitivt WHFRP, men kan inte bestämma mig om det finns några andra spel jag skulle göra det i. Kanske BRP-klonerna.