God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,536
Jag tänkte till lite om Setting does matter tråden men det här är lite skiljt från den så jag gjorde en ny tråd. Jag tror att det som spelar roll kopplat till vad man spelar och inte reglerna är den estetiska delen. Vampire är jättecoolt för vampyrer är sexiga och Masquerade lyckas skapa vampyrer och en värld för dem som känns rätt. Det är därför folk, inklusive jag för det mesta, föredrar Masquerade över Requiem fast det senare är ett objektivt bättre designat spel. Requiem ligger för nära Gudfadern med huggtänder och då skriker inte allt du gör "Vampyr!".
För kom igen. Springer jag runt i en skog i Forgotten Realms eller en skog i Trudvang kommer jag se typ samma saker. Nästan inga av de spelvärldarnas detaljer kommer komma fram. Men känslan som spelet målat och deras estetiska framtoning kommer färga hur det hela upplevs.
Det är också därför en viss typ av spelare som inte vill använda reglerna så mycket egentligen insisterar på att spela spel som Drakar och Demoner som har ett långt karaktärsblad. För att se ner och se listan över skit som "Fiske", "Långsvärd" och "Korgvävande" känns bättre rent estetiskt än att ha ett tomt utrymme där. Även om mekaniken för de sakerna aldrig någonsin kommer upp.
För kom igen. Springer jag runt i en skog i Forgotten Realms eller en skog i Trudvang kommer jag se typ samma saker. Nästan inga av de spelvärldarnas detaljer kommer komma fram. Men känslan som spelet målat och deras estetiska framtoning kommer färga hur det hela upplevs.
Det är också därför en viss typ av spelare som inte vill använda reglerna så mycket egentligen insisterar på att spela spel som Drakar och Demoner som har ett långt karaktärsblad. För att se ner och se listan över skit som "Fiske", "Långsvärd" och "Korgvävande" känns bättre rent estetiskt än att ha ett tomt utrymme där. Även om mekaniken för de sakerna aldrig någonsin kommer upp.