Nekromanti Eta på böcker?

Mundo

Myrmidon
Nu har vi fått en andra teaser i form av strid, våld och död.

Har vi någon ETA på när dessa böcker kommer ut?
Magi?
Strid?
Landsmoduler?

Några grova gissningar och generösa datum?

Kaigon

Helmgast
De projekt som vi driver kan delas in i två faser, den kreativa fasen och färdigställandefasen.

I den kreativa fasen så handlar det mycket om att ta fram regler, testa koncept, skissa fram texter, göra om, stryka. Man bollar idéer, tar in influenser, försöker sätta scopet genom att bestämma vilka kapitel som ska vara med och ungefär hur stora de kan tänkas bli.

För färdigställandet så låser man allt det ovanstående, sätter projektets kapitel i sten och ser till att göra saker klart och färdigt. Det är först nu som man kan ge något rimligt datum för när projektet kan vara klart.

Av de projekt vi har nu befinner sig alla i den kreativa fasen förutom modulen om Damarien som snart kan sägas vara i färdigställandefasen. Det är också därför som vi bara har gett ett "datum" för Damarien, vilket är: i år.

Att sätta ett datum på ett projekt som är i den kreativa fasen försöker vi undvika då risken är stor att man bara bryter en deadline eller tvingas släppa ett projekt som har ett dåligt scope eller på annat sätt har dålig kvalité.

Mundo

Myrmidon
Så det korta svaret är:
Vi har en "vi hoppas" ETA på Damarien, vilket är innan Nyår.

Ymir;n171741 said:
det kan även påpekas att vi har texter som inte är hela moduler, utan artiklar, som också är i färdigställandefasen.
Får man fråga om vad?

Hoppas det kommer lite av de scenarion och äventyrsplatser som var stretchgoals under crowdfundern.

Ymir

Liten kantbaron
Mundo;n171778 said:
Så det korta svaret är:
Vi har en "vi hoppas" ETA på Damarien, vilket är innan Nyår.
Ibland undrar jag om folk förstår hur mycket arbete som går åt för att producera en rollspelsmodul. Bara att skriva bra texter, det vill säga mitt jobb, är tidskrävande och tungt i sig - jag lade många hundra arbetstimmar på texterna i Codex Mundana. Det handlar heller inte bara om att knacka fram ord - Eon är ett dockskåp så allt man gör måste synka med tidigare publicerat material, man måste ibland researcha för att kunna skildra saker så pass trovärdigt som Eon kräver, sedan måste man samla inspiration, vilket i sig inte sällan tar formen av research, och stöta och blöta sina idéer för att dels pröva hur bra de är, dels optimera hur man ska sätta dem på pränt. Vissa av mina texter har skrivits om delvis så många gånger att jag tappat räkningen. Sedan ska det layoutas, formateras, illustrationer ska ordnas (och på det krävs bildmanus, kommunikation med illustratörerna, och sedan bildtexter till det färdiga resultatet), sen ska det dealas med tryckeriet, ibland måste man organisera en hel crowdfunder och då tillkommer massor av arbete med grafik och stretchgoals, och sedan är det inte alla skribenter som är lika bra på språk som jag, så ibland krävs mycket mer korrektur och finputsning. Är man många i projektet kan man öka produktionstakten, men då går tid dessutom åt till att synka visioner och diskutera saker på skypemöten och i chattkanaler. Helmgasts uttalade mission, afaik, är att ge ut mer saker och i högre takt än tidigare, och vi har oändligt många intressanta projekt på god väg, men snälla ha förstående för att det är jättesvårt att ge releasedatum när ingen jobbar heltid på Helmgast.

Ymir, jag förstår att saker tar tid och tycker personligen det är bättre att ni gör saker bra och ordentligt än att ni slänger ut dåliga produkter.

Tror dock att många är som jag och vill ha nya kul grejer, jag är jävligt nöjd med EON IV, därför vill jag ha mer grejer till det.

För att sammanfatta mitt svammel, vore kul med nya grejer men jag vill ha bra grejer så det får ta den tid det tar. Fortsätt göra ett bra spel.

Mundo

Myrmidon
Ymir;n171988 said:
Ibland undrar jag om folk förstår hur mycket arbete som går åt för att producera en rollspelsmodul.
Jag tror ingen har förnekat detta. Jag ställde en enkel fråga och ville ha (och fick) ett enkelt svar. Då är jag nöjd.
Du behöver inte försvara/förklara varför detta kommer sig, jag fattar. Jag är bara nyfiken och vill veta.

En annan tanke är att Helmgast nu plockar upp det enorma projektet (med enorma fundingen) Kult, som dessutom låste upp en massa grejer som måste skrivas. Då kommer såklart tid att behöva åsidosättas för det vilket kommer göra att mindre tid hamnar på Eon.

Ymir

Liten kantbaron
Mundo;n171997 said:
Jag tror ingen har förnekat detta. Jag ställde en enkel fråga och ville ha (och fick) ett enkelt svar. Då är jag nöjd.
Du behöver inte försvara/förklara varför detta kommer sig, jag fattar. Jag är bara nyfiken och vill veta.
okej, förlåt, jag måste missuppfattat dig, jag tolkade "Så det korta svaret är: Vi har en "vi hoppas" ETA på Damarien, vilket är innan Nyår. " som en bitsk och cynisk kommentar.

Mundo

Myrmidon
Ymir;n172078 said:
okej, förlåt, jag måste missuppfattat dig, jag tolkade "Så det korta svaret är: Vi har en "vi hoppas" ETA på Damarien, vilket är innan Nyår. " som en bitsk och cynisk kommentar.
Nej inte alls. Jag hatar text kommunikation. Jag menade det ärligt som en "Vi hoppas" inte "Vi lovar". Det vore najs om den kom ut men ta den tid ni behöver.

fabianlund

Veteran
Ni gör ett fantastiskt jävla hästjobb. Vi är hoppfulla och tjatiga för att vi vet att det är så grymt material som kommer när det kommer.

Är det något ni behöver hjälp med, på minsta lilla vis, så säg till!

Mundo

Myrmidon
fabianlund;n172181 said:
Är det något ni behöver hjälp med, på minsta lilla vis, så säg till!
I second this!
Korrläsa, speltesta, allmän feedback, säg till!

Nirbulas

Veteran
Jepp, korrläsning och allmän feedback kan jag också stå till tjänst med om det skulle behövas.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det skrivs på en modul om Kamor - som ni kanske såg att Marco berättade i senaste Fenix. Det vore oklokt att spekulera i releasedatum såhär tidigt i processen, men det är väl inte omöjligt att lite mer information och smakprov kommer ut var det lider. Har ni några spännande Kamor-idéer är jag idel öron.