En sak jag funderat på är hur ofta en omständighet måste vara med i ett spelpass/ äventyr/ kampanj för att man ska känna som spelare att detta är en del av den pågående berättelsen/ känslan på platsen. Om man i en film vill visa att det är uppror i staden där berättelsen utspelar sig kanske man har ett tv-klipp i bakgrunden där det berättas, sen kastas det lite grejer mot polisen när huvudpersonen är ute på gatan. Folk springer förbi med käppar i bakgrunden, i någon scen brinner det bilar. En reporter försöker intervjua någon men blir nedslagen.
När man skriver rollspelsäventyr eller kampanjer försöker man ju också göra det här, etablera att en omständighet råder. Om det är konflikt mellan alverna och dvärgarna i staden vill man ha med händelser på slumptabellen eller scriptade händelser som visar det här, i spel, i scener. Nu funderar jag hur många/ hur mycket sådana här scener som behövs för att spelare ska känna att en viss omständighet råder.
Anledningen till att jag tänkt på detta är att jag trott att det är ungefär jämförbart mellan film/ tv-serie och rollspel. Ser man saker som visar upp de våldsamma demonstrationerna i staden i typ tre scener känns det påtagligt för spelare. Sen behöver man inte säga så mycket om det. Men min fundering nu, efter senaste tidens spel, är om det är så att rollspel skiljer sig från dessa medier. Man beskriver egentligen rätt lite omgivning/ omständighet och man spelar egentligen rätt få scener i rollspel, innan man går vidare till nästa händelsekedja eller plats. Jag funderar om det är så att det snarare behövs ganska få sådana här scener/ bakgrundsbeskrivning - kanske bara en - för att spelare (i allmänhet) ska uppleva att omständigheten råder: det är brist på mat och snart exploderar staden!
Så helt fingertopp och vet inte riktigt än vad jag ska göra med det, mer än att man kanske inte behöver vara så noggrann och omständlig när man vill att något ska förmedlas som en omständighet?
Någon som tänker något om detta?
När man skriver rollspelsäventyr eller kampanjer försöker man ju också göra det här, etablera att en omständighet råder. Om det är konflikt mellan alverna och dvärgarna i staden vill man ha med händelser på slumptabellen eller scriptade händelser som visar det här, i spel, i scener. Nu funderar jag hur många/ hur mycket sådana här scener som behövs för att spelare ska känna att en viss omständighet råder.
Anledningen till att jag tänkt på detta är att jag trott att det är ungefär jämförbart mellan film/ tv-serie och rollspel. Ser man saker som visar upp de våldsamma demonstrationerna i staden i typ tre scener känns det påtagligt för spelare. Sen behöver man inte säga så mycket om det. Men min fundering nu, efter senaste tidens spel, är om det är så att rollspel skiljer sig från dessa medier. Man beskriver egentligen rätt lite omgivning/ omständighet och man spelar egentligen rätt få scener i rollspel, innan man går vidare till nästa händelsekedja eller plats. Jag funderar om det är så att det snarare behövs ganska få sådana här scener/ bakgrundsbeskrivning - kanske bara en - för att spelare (i allmänhet) ska uppleva att omständigheten råder: det är brist på mat och snart exploderar staden!
Så helt fingertopp och vet inte riktigt än vad jag ska göra med det, mer än att man kanske inte behöver vara så noggrann och omständlig när man vill att något ska förmedlas som en omständighet?
Någon som tänker något om detta?