Etiskt rollspelsmakande och AI-genererade bilder

Status
Not open for further replies.

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,998
Location
Rissne
Jag vill föra till protokollet att jag i dagsläget tror att AI-skapade bilder i sig antagligen inte påverkar försäljningen speciellt mycket alls. Folk vet inte, och om de vet så bryr de sig inte för de tänker att poängen med konst och illustrationer bara är att slutresultatet ska vara fint. De bryr sig inte så mycket om saker som konstnärliga processer eller så.

Det här är absolut en av anledningarna till att jag tycker att det är viktigt att fortsätta kritisera och sprida information och diskutera de här frågorna. Det är också en av anledningarna till att jag tycker att det blir lite löjligt när sagda kritik och försök att påverka påstås vara "mobbing". Som om det vore de "stackars spelskaparna" och inte illustratörerna som var i underläge i den här situationen.

Sedan är det absolut så att jag ser en skillnad mellan Arbetslöse Johnny som sitter på sin kammare och gör sitt första rollspel som han hoppas kunna kränga på Gothcon, och typ… jag vet inte, Fria Ligan. Eller för att ta ett exempel från en annan industri: Square Enix eller Ubisoft eller Blizzard. Johnnys rollspel kanske jag inte köper, men jag kommer inte direkt kampanja för att alla borde hata honom och kasta sten, liksom.

NFT:er, en annan ganska värdelös teknologi, har ju tack och lov betydligt fler tappat sugen på och när t.ex. datorspelskapare pratar om att ha NFT:er i sina spel numera blir ju resultatet mest att folk pekar och skrattar. Tyvärr tror jag inte på en lika snabb förändring när det gäller tech-brorsornas och lurendrejarnas nya kelsling (generativ AI); just för att NFT:er ju inte genererade någon nytta överhuvudtaget medan AI-genererade bilder ibland kan se relativt hyfsade ut (framför allt för ett otränat öga).
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,200
De är ju inte jämförbara eftersom det ena spelet ska ha "kackiga" eller inga illustrationer. Att försöka sälja ett rollspel utan bilder liksom...
Och hur får du fram de bättre mänskliga illustrationerna utan budget eller egen talang?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,200
Tror det var att du glömde specificera _kackig_ AI-konst som förvirrade folk

Ful AI-konst vs ful människo-konst, och snygg AI-konst vs snygg människo-konst vore ett intressant experiment att se.

Jag har dock en stark misstanke om att AI-konst kommer ligga i lä i båda fallen.
Implikationen är förstås att du använder den bästa AI-konst du kan få fram. Jag tror att vi kan känna oss hyggligt säkra på att sämre AI-konst kommer att sälja värre än bättre, på samma vis som ful gentemot snygg mänsklig konst (i rollspelsprodukter, that is) - det verkar som en mindre relevant sak att studera.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,200
Övar på att rita, precis som med allt annat du vill bli bra på.
Jag har inte obegränsat med tid till att lära mig saker, och saknar dessutom både intresse och talang för att illustrera. Det verkar mycket bättre att fokusera på de sorters saker jag är bra på.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,725
Jag gillade OS-invigningen för fransmännen hade bestämt sig för att provocera (nästan) alla som går att provocera.
Tyvärr bad de om ursäkt efteråt.

Jag vill inte ha ett etiskt rollspel. Eller, jag skiter i om det är etiskt, jag bryr mig om det är bra, originellt och nyskapande (och det kanske inte AI är).
Att någon annan än rollspelsskaparen ska sätta upp kriterier för vad som är etiskt, finner jag stötande, och oetiskt.

Du (som läser detta) får såklart köpa eller inte köpa vilka rollspel som helst, av vilken anledning som helst. Men att ... sätta käppar i hjulet ... för andra rollspelskreatörer, genom att stämpla deras produkter om oetiska, finner jag stötande och oetiskt.

Med det sagt tycker jag att AI förtjänar en riktig och kritisk diskussion. Jag är själv tämligen irriterad över att överösas i sociala medier med AI-genererade fantasybilder. Jag tycker själv inte att jag har någon nytta av (generativ eller annan) AI i mitt arbete (som programmerare), men det är klart att jag ser att mina arbetsuppgifter och arbetsmetoder kan förändras pga AI. Och det är jag inte bara positiv till.

Jag tycker detta är att ha två saker i huvudet samtidigt
1) AI är inte bara bra, kanske rent av rätt dåligt, på flera sätt
2) Den rollspelsmakare som vill använda AI är fri att göra det, det är ett "nytt kreativt grepp", och jag är intresserad av att se hur det kan påverka den grafiska utformningen av rollspelsprodukter (som ofta lämnar en del att önska).

Jag motsätter mig - tycker det är oetiskt - att blanda ihop 1 och 2, och inte ge kreativa skapare av rollspel full frihet att utforska vilka verktyg de vill.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,013
Jag har inte obegränsat med tid till att lära mig saker, och saknar dessutom både intresse och talang för att illustrera. Det verkar mycket bättre att fokusera på de sorters saker jag är bra på.
Talang är så ovanligt att det blir oviktigt i det här sammanhanget. Alla kan lära sig att rita tillräckligt bra, det handlar bara om att vilja.

Du vill inte, orkar inte, men teknologin har givit dig en genväg att kunna parasitera på andras ork. Jag fattar att det är lockande, men det gör det inte mindre oetiskt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,200
Så de ska inte vara likvärdiga?
Jag vet inte vad som är så svårt med resonemanget - premissen är att jag inte kommer att få fram snygga mänskliga illustrationer på noll budget. Kan jag få snyggare mänskliga bilder gratis (på något vis) uppstår inte ens frågeställningen. Så frågan blir hur jag säljer bäst i den situationen där jag inte har det - AI-konst eller ej?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,200
Med det sagt tycker jag att AI förtjänar en riktig och kritisk diskussion. Jag är själv tämligen irriterad över att överösas i sociala medier med AI-genererade fantasybilder.
Jag har av någon anledning utsatts för dussintals och dussintals "suggested for you" med automatgenererade poster med AI-genererade recept och AI-genererade bilder till dem. Hade det varit recept av god kvalitet hade jag inte haft några invändningar, men AI är inte riktigt där än, och jag vill ju se en bild av det som receptet faktiskt säger sig handla om.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,961
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Största nackdelen som stor eller liten kommersiell aktör är att de bilder man genererat och använder i sin produktion är fria för andra att kopiera och återanvända.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,854
Location
Ereb Altor
Och hur får du fram de bättre mänskliga illustrationerna utan budget eller egen talang?
1. Använd bilder ur Public Domain
2. Använd andra typer av gratis-bilder.
3. Teama upp med någon som kan illustrera, och dela på vinsten.
4. Lansera en KS och erbjud betalning när den är i hamn
5. Lär dig rita själv
6. Använd grafiska element istället för bilder. Eftersom du uppenbarligen behärskar allt annat än just att illustrera så bör du kunna slänga ihop något snyggt ändå.
7. Använd foton istället.
8. Var kreativ och kom på andra möjligheter
9. Etc!

Ps. Talang är en myt. Öva om du vill/orkar lära dig något.
Pps. Argumentet "AI-genererade bilder eller inga bilder alls är en chimär.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
460
Location
Linköping
Det är inte längre svartvitt. Man tar fram en skiss på papper, scannar, genererar 3d ur skissen, tracar på ljusbord, scannar ny, generar varianter, färglägger, genererar varianter, väljer, fixar bakgrunden osv. Vad som är genererat och vad som inte är genererat är oklart. AI-stödda verktyg blir en självklar del av praktiken.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,200
Största nackdelen som stor eller liten kommersiell aktör är att de bilder man genererat och använder i sin produktion är fria för andra att kopiera och återanvända.
För tillräckligt tunga aktörer spelar det antagligen roll. För fanpublikationer är det knappast ett problem.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,462
Location
Stockholm
Och hur får du fram de bättre mänskliga illustrationerna utan budget eller egen talang?
Tja, stöld finns ju. Det är ju också vad de flesta bild-bottar är ur konstnärernas synvinkel eftersom de använder deras bilder utan att ha frågat om lov eller betala.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,200
1. Använd bilder ur Public Domain
2. Använd andra typer av gratis-bilder.
3. Teama upp med någon som kan illustrera, och dela på vinsten.
4. Lansera en KS och erbjud betalning när den är i hamn
5. Lär dig rita själv
6. Använd grafiska element istället för bilder. [personangrepp bortklippt]
7. Använd foton istället.
8. Var kreativ och kom på andra möjligheter
9. Etc!
Men inget av det här är relevant om jag inte tycker att AI-konst är ett problem till att börja med (vilket jag inte på något vis gör). Då vill jag ju veta vad som funkar och inte hos målgruppen (i relation till mängden bök för att få fram det)! Den listan spelar bara roll om jag vill undvika AI-konst, eller om det visar sig att produkter med den inte är kommersiellt gångbar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,854
Location
Ereb Altor
Men inget av det här är relevant om jag inte tycker att AI-konst är ett problem till att börja med (vilket jag inte på något vis gör). Då vill jag ju veta vad som funkar och inte hos målgruppen (i relation till mängden bök för att få fram det)! Den listan spelar bara roll om jag vill undvika AI-konst, eller om det visar sig att produkter med den inte är kommersiellt gångbar.
Jag svarade på din fråga. Om du inte var intresserad av svaret förstår jag inte varför du ställde den. Och med det har du nog slösat tillräckligt med min tid. Övriga eventuella svar från mig kommer vara AI-genererade :)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,013
Men inget av det här är relevant om jag inte tycker att AI-konst är ett problem till att börja med (vilket jag inte på något vis gör). Då vill jag ju veta vad som funkar och inte hos målgruppen (i relation till mängden bök för att få fram det)! Den listan spelar bara roll om jag vill undvika AI-konst, eller om det visar sig att produkter med den inte är kommersiellt gångbar.
Men jag fattar inte. Om du nu inte tycker ai är ett problem så för all del använd ai då? Men räkna med att de som tycker att ai är ett problem kommer att kritisera produkten för just det.

Om du inte vill få kritik för ai (vare sig du själv tycker det är oetiskt eller inte) så kan du inte använda ai, och då är Moggers lista det du har att välja på som alternativ.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,200
Det är inte längre svartvitt. Man tar fram en skiss på papper, scannar, genererar 3d ur skissen, tracar på ljusbord, scannar ny, generar varianter, färglägger, genererar varianter, väljer, fixar bakgrunden osv. Vad som är genererat och vad som inte är genererat är oklart. AI-stödda verktyg blir en självklar del av praktiken.
Även för den som gör AI-konst är det inte "tryck på knappen, klart!" Det är mycket meckande med prompten, och efterbehandling i Photoshop om man har litet starkare kriterier (en tillräcklig mängd sådan efterbehandling löser antagligen också copyrightfrågan).
 
Status
Not open for further replies.
Top