Empiricus said:
Min utgångspunkt för resonemanget är att Ulvarna har full info (eller nästan full info) och behöver inte ljuga.
Jag tror väven har följande betydelse:
Den gör att man kan se de roller som sticker ut. Power-rollerna.
Dessa har nämligen inte en förmåga som siar någon annan, det har både Max och Korpa bekräftat.
Det betyder att om Ulvarna förstår hur väven är uppbyggd kan de snabbt hitta powerrollerna.
Fast när "snabbt" betyder en dag snarare än två, spelar det ju ingen roll att ulvarna hittar powerrollerna snabbt. Spelupplägget stod ganska klart redan första rundan, och ulvarna hoppade ju som bekant på powerrollerna direkt. Det är nästan kutym här på forumet att det mesta outas första rundan, och det vet så klart Mukwa om. Så ulvarna skulle inte gynnas av en snabbare insikt i spelupplägget i det avseendet.
Däremot skulle de lättare fatta hur de smälter in i väven. Och visst, vi kan tänka oss en tidslinje mellan Larsson-Diesel och Cassius, där de på vägen insett att de inte alls behövde ljuga.
Är Ulvarna placerade brevid varandra så får de direkt insikt i hur väven är uppbyggd. Det skulle enligt mig ge viss obalans.
Jag tycker tvärtom; Väven gynnar byn mycket och ulvarna förmodligen inget alls. Att ge ulvarna ett försprång i vävens struktur skulle föra tyngdpunkten i riktning mot balans igen. Sen kan detta försprång för all del bestå av lite vad som helst.