Jag spelade aldrig 3e, för det försökte vara grejer jag inte ser som D&D's styrka, och jag hatade det länge eftersom d20 fick byta ut i mina ögon bättre rollspelssystem i flera av mina favvospel.aknaton said:Ni som har spelat 4e hur tycker ni om system såhär ett år efter releasen?
/aknaton
Ja guud vad det suger. Jag spelar en Half-elf Avenger, och blir hårt straffad för att jag vill opta Dex och Wis.Raserna kunde gott ha gjorts friare när de ändå slaktade ko på ko i spelet; varför bestraffa spelare för att de spelar "fel" ras för sitt yrke?
Jag vet inte. +2 (+10 procentenheter) är inte så mycket att hurra för, särskilt som boost kräver lyckade slag (aid ger bara 50% chans att ge +2). Eftersom jag (som spelare) inte tycker att dailies är superduperbra känns det som att två at-will är likvärdigt med en daily (två slag ger rent sannolikt +5 på att träffa). Nu är det inget som jag har räknat på sådär jättemycket utan mer en känsla jag har fått. Jag hatar att spela leaders för att man inte får göra något aktivt (slå på någon). Man är killen som folk bjuder på festen för att han tar med sig chips och läsk och inte har han där coola dansstegen eller höjer stämningen med sin humor. Fast det finns folk som tycker det är kul, så leader är helt enkelt inte min speltyp. Jag är mer striker.Håller med. Det finns många möjligheter i D&D4 om man vill säkerställa en träff, iaf redigt öka ens chans. Leaders kan ge massor med buffs, controllers kan debuffa och alla kan ju använda den tyvärr ofta bortglömda förmågan Aid Other. Allt detta kan verkligen vända utgången.
Jag skrev inget om att man inte fick missa. Jag skrev att det är skittråkigt att missa med sina dailies. Det är som att tända en tolvtumsbomb och så pyser den bara. Jag har dock ingen vettig tanke på hur man ska kunna lösa det. Det förslag som Lexx förde fram om att få spendera en action point för att få tillbaka en daily är det vettigaste jag kommer på.LuZeke said:Edit: Jag håller inte med om det där med att misa dailies. Var skulle spänningen ligga om man inte kunde missa?
"Action points, som jag trodde skulle vara cool och tillföra en ny nivå i kombo av sina förmågor är jättetrist"Jag håller inte heller med om att action points är jättetrist (varför ingen förklaring?).
Om man fått använda alla i en strid så hade det varit en anledning till varför man ska jaga milestones. Nu är det helt meningslöst då man måste använda en action point varannan strid för annars är den helt bortkastad. Detta eftersom man får en ny action point att använda vid nästa milestone som man måste använda innan nästa milestone, för då får man en ny som... och så vidare.Sen att man bara kan spendera en ap per encounter är ju för att mana spelarna att använda dom oftare.
Och återigen, gör man en extended rest efter varje strid så får man en action point i varje strid (istället för varannan, om man jagar milestones). Det finns ingenting i systemet som säger att man inte ska göra en extended efter varje strid. Man kan planera in förhållanden i äventyren som tvingar spelarna att gå vidare men det är utanför systemet.Om man kunde spendera hur många som helst hade spelarna sparat på dem i oändlighet tills man kände att "nu behövs dom" vilket resulterar i att spelarna håller på sina ap's genom i stort sett alla encounter och när de har 3 ap's och tänker "shit va mycket ap's jag har. awesome!" så upptäcker dom att dom har spöat sista monstret och det är dags för en extended rest, varpå alla intjänade ap's försvinner och man får en ap från sin rest.
Jag skulle vilja påstå att det inte är utanför systemet. Visst, själva planerandet av äventyrsförhållandena är utanför systemet. Men systemet är byggt kring principen av att man tar en short rest mellan varje encounter och sen tar en extended när ens powers är förbrukade och man är i en safe spot.Det finns ingenting i systemet som säger att man inte ska göra en extended efter varje strid. Man kan planera in förhållanden i äventyren som tvingar spelarna att gå vidare men det är utanför systemet.
"...men jag tycker matematken är /.../skev för att man faktiskt blir sämre rent poängmässigt mot motståndarna."Jag tycker fortfarande det där resonemanget inte håller.
Man utvecklas ju jämfört med motståndarna eftersom man får fler val.
Nä, men det är för att spelledare har sin goda vana trogen att alltid matcha motståndet i andra rollspel. Jag vet inte hur det är med er andra, men jag är rätt trött på att alltid få matchande motstånd. Varför kan min rollperson aldrig få glänsa?Eksem said:Sifferbalansen må vara densamma (där halkar man ju snarare efter, vilket inte är så himla bra), men jag ser inte hur det skiljer sig från något annat spel egentligen.
Ja, det finns massor med actions och regler, utöver smarta taktiska drag som man kan använda sig utav för att öka chansen att klara sig genom en encounter. Dock kräver detta god kännedom om regler och det blir en omöjlig uppgift för en DM att hela tiden påminna spelarna om reglerna. Samtidigt är det svårt att krava att alla delatagare ska köpa PH och tokplugga in regler...LuZeke said:Man ju också använda sig flitigt av readied actions. Det finns ju tekniskt sett ingen gräns på hur specifik du får vara med en readied action, men "Readyar så att när jag har combat advantage mot han där slänger jag min daily på honom" Då får du i stort sett en action senare när din trigger (dvs, du får ca mot den specifika fienden) händer och kan slänga dailyn då, eller strunta i det.
Hur skall du ha det? Som det är nu så kan du glänsa, eftersom om du väljer att slåss mot fiender på lägre CR än du själv så kommer de inte att ha mycket till chans. Det är bara det att officiella äventyr inte är skrivna för det, eftersom vem som helst kan skriva encounters som inte behöver göra det minsta anspråk på balans.jag är rätt trött på att alltid få matchande motstånd. Varför kan min rollperson aldrig få glänsa? [...] Spela roll om jag har +5 på level 1 eller +13 på level 9 när det är systemet som utvecklar min rollperson utan att jag får styra nämnvärt. Då hade hade jag lika gärna kunnat köra med +5 rakt igenom alla levlar där motståndarna har samma AC.