”vi kör själva eftersom ögon går åt titt som tät i spelet att man får sänka nivån till 10 och sedan höja den som vanligt...”
Personligen skulle jag inte dela ut minus överhuvudtaget, annat än något ytterst temporärt, men å andra sidan så är Mundana inte vår verklighet, så tycker du att det funkar för er så kör hårt. Hell, det är bättre än originalreglerna. Vore det dock inte rimligare med en minusmodifikation istället för en sänkning till 10? Nu spelar det ju ingen roll om man har 11 eller 40 i FV innan ögat ryker.
”kanske borde undvika eller alla rör färdigheter sänkas med något symboliskt värde inte genom att få max tio, typ minska FV med 3-5 typ”
Av (olycklig) erfarenhet vet jag att det är mycket svårt att undvika ett slag som kommer från ens blinda sida om man har ögonen annorstädes. Är man fokuserad på en ensam fiende är det ingen direkt skillnad. Man kan ju fråga sig hur detta bör simuleras enligt reglerna (enligt min åsikt: inte alls), då reglerna inte dikterar exakt var alla befinner sig och åt vilket håll de tittar.
”möjligt att flickan inte hade anpassat sig, förstod det själv som att man inte fick det när de berättade”
Det är ju också möjligt att hon helt enkelt blivit felinformerad. Myndighetsslarv är alltför vanligt. Du borde hälsa att hon skall kolla upp det där igen, ty bevisligen finns det ju folk i det här landet med körkort trots ett blint öga.