Jag har en scum tell på Tripp som jag tänker gå igenom nu. I min tidigare diskussion med tripp verkar det som att min argumentering inte kom fram, så jag ska vara lite mer strukturerad.
1. Liliana outar att hon (?) har en dyrksats. Jag minns att någon brödsmulat något om dyrkar och frågar om det var Liliana. Det var det inte. Jag går tillbaka och ser efter.
2.
Jag hittar det och klistar in följande i tråden:
tripp_trap said:
Du är farlig, så är det. I de två spel jag deltagit i har du varit skurk, och du är en duktig sådan. Jag vet inte hur bra du är som bybo, så för mig är det naturligt att hoppa på drevet mot dig. Det är dags att dyrka upp mer av dina hemligheter, Vimes. Berätta gärna lite mer om utrustningen du bär på.
Det var alltså trippen som hade brödsmulat något jag uppfattade som dyrkar. Men nu hade någon annan outat dyrkar, och en förklaring av trippen är önskvärd.
3.
tripp trap svarar:
tripp_trap said:
Ja, det stämmer att det där var en brödsmulning från mig. Funderade mellan formuleringen "Det är dags att låsa upp mer av dina hemligheter, Vimes.", men valde den som ni ser i mitt inlägg för den brödsmulan tycktes mig vara lättast att se. Och någon snapppade i alla fall upp det.
Här menar alltså tripp att han lika gärna kunde skrivit "låsa upp" som "dyrka upp".
5.
Jag frågar tripp om det är så att han har en nyckel (vilket man ju använder när man låser upp). Jag menar alltså att man kan tolka det så att Tripp har alibismulat dyrksatsen och när det visar sig att det faktiskt fanns en dyrksats reviderar han smulan.
Jag tycker det finns goda anledningar till att tripp ska outa sitt föremål.
Tripp svarar mig såhär:
tripp_trap said:
Vimes said:
Jg antar att du försöker säga att ditt föremål är en nyckel. Men faktum är att man inte dyrkar upp saker med en nyckel, det gör man med dyrkar. Är det inte bara så att du försökt att plantera in en alibibrödsmula att skörda senare? Kommer jag hitta fler avvikande formuleringar om jag granskar dina inlägg närmare?
Här drar vi hastiga slutsatser om min smulning ser jag. Läser man det citerade stycket ovan, mening för mening får jag fram:
1. tripp_trap har en nyckel?
2. man dyrkar inte saker med nycklar
3. tripp_trap planterar alibi?
4. tripp_trap är skum?
Detta från att jag sagt
"Det är dags att dyrka upp mer av dina hemligheter, Vimes." långt innan Cissi nämnt dyrkar eller ens att särskilt många hintat om sina föremål. Brukar du ofta anstränga dig så hårt för att hitta scumtells på någon som riktar ljus, inte ens särskilt starkt ljus, mot dig? Som sagt, det är mest ditt beteende som stör mig, Vimes.
Med tanke på att tripp gisslat mig för bortviftande och raljant tonfall är det här inlägget anmärkningsvärt.
Tripp, du måste väl inse att din "dyrka upp" smula i första hand bör tolkas som att du smular dyrkar, och att man blir fundersam när någon annan outar dyrkar? Att du menar att du lika gärna kunde skrivit "låsa upp" gör mig ännu mer nyfiken, jag tycker "dyrka upp" är ganska specifikt och rätt skiljt från "låsa upp". Det är inga konstigheter att jag blir fundersam.
Du vill inte outa ditt föremål? Argumentet för det är glasklart: du tycks ha brödsmulat ett föremål som någon annan nu har outat.
Jag tror egentligen inte att föremålen har betydelse, men det här är anmärkningsvärt. Men kommer du med en bra förklaring så är det ju överspelat. Men just nu finns ingen förklaring till att du ser ut att ha brödsmulat något som någon annan sedan outar. Att du kunde skrivit "Låsa upp" är ytterligare en brödsmula, men dess giltighet kan ju inte bedömas förrens du outat,
vilket jag menar att du bör göra.