Suttit och läst Spelarboken sporadiskt de senaste dagarna då vi försöker planera in ett spelmöte till helgen och jag tänkte börja tillämpa reglerna. Har ett antal frågor som jag är lite osäker på:
1. Låsdyrkning: Vad jag kan se så finns det fortfarande ingen förmåga för att dyrka lås. Hur slår man för detta? Samma fråga gäller för ficktjuveri och smyga.
2. Funderar lite över hur förmågans nivåer (novis, gesäll, mästare) fungerar. Om man går från novis till gesäll - följer då effekterna från novis också med till gesäll? Om ja, får man välja novis eller gesäll effekten eller får man båda?
3. Hur går man ett elityrke? Räcker det regeltekniskt att man uppfyller kraven på förmågor? I texten så svävar man lite kring detta. För berättelsens skull så kan jag se att man behöver rollspela hur det går till (alt. att man summerar att det hänt mellan spelmötena).
4. Hur fungerar fördelar/nackdelar om man byter till ett elityrke? Förslagen på nackdelar/fördelar står ju även på dessa trots att man inte kan ha elityrke från start, så frågan är om man skall byta eller lägga till fördelar/nackdelar när man fått sitt elityrke?
5. Utöver att byta från sitt grundyrke till elityrke. Finns det regler för att byta yrken i övrigt? Om man t.ex. vill byta från utbygdjägare till monsterjägare? Kan man byta utanför sin arketyp? (alltså från ett jägaryrke till ett krigaryrke?).
6. Frågan hänger ihop med punkt 5. Kan en självlärd magiker få ett elityrke t.ex. Nekromantiker? Förmodar att man som självlärd isåfall får fortsätta att bygga på med förmågor som leder till nekromantiker? Kan en Trollsångare på samma sätt t.ex. få elityrket Mentalist eller Blodvadare?
7. Hur är varaktigheten på en besvärjelse? en ritual? Tänker t.ex. på väcka vandöd. Hur länge väcker man den vandöde (eller åkallar en demon)? Behöver den kontrolleras?
En del frågor kanske finns svar på i grundboken. Har inte spelat Symbaroum sedan i somras så är lite ringrostig
1. Låsdyrkning: Vad jag kan se så finns det fortfarande ingen förmåga för att dyrka lås. Hur slår man för detta? Samma fråga gäller för ficktjuveri och smyga.
2. Funderar lite över hur förmågans nivåer (novis, gesäll, mästare) fungerar. Om man går från novis till gesäll - följer då effekterna från novis också med till gesäll? Om ja, får man välja novis eller gesäll effekten eller får man båda?
3. Hur går man ett elityrke? Räcker det regeltekniskt att man uppfyller kraven på förmågor? I texten så svävar man lite kring detta. För berättelsens skull så kan jag se att man behöver rollspela hur det går till (alt. att man summerar att det hänt mellan spelmötena).
4. Hur fungerar fördelar/nackdelar om man byter till ett elityrke? Förslagen på nackdelar/fördelar står ju även på dessa trots att man inte kan ha elityrke från start, så frågan är om man skall byta eller lägga till fördelar/nackdelar när man fått sitt elityrke?
5. Utöver att byta från sitt grundyrke till elityrke. Finns det regler för att byta yrken i övrigt? Om man t.ex. vill byta från utbygdjägare till monsterjägare? Kan man byta utanför sin arketyp? (alltså från ett jägaryrke till ett krigaryrke?).
6. Frågan hänger ihop med punkt 5. Kan en självlärd magiker få ett elityrke t.ex. Nekromantiker? Förmodar att man som självlärd isåfall får fortsätta att bygga på med förmågor som leder till nekromantiker? Kan en Trollsångare på samma sätt t.ex. få elityrket Mentalist eller Blodvadare?
7. Hur är varaktigheten på en besvärjelse? en ritual? Tänker t.ex. på väcka vandöd. Hur länge väcker man den vandöde (eller åkallar en demon)? Behöver den kontrolleras?
En del frågor kanske finns svar på i grundboken. Har inte spelat Symbaroum sedan i somras så är lite ringrostig