Nekromanti Ett antal frågor...

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Suttit och läst Spelarboken sporadiskt de senaste dagarna då vi försöker planera in ett spelmöte till helgen och jag tänkte börja tillämpa reglerna. Har ett antal frågor som jag är lite osäker på:

1. Låsdyrkning: Vad jag kan se så finns det fortfarande ingen förmåga för att dyrka lås. Hur slår man för detta? Samma fråga gäller för ficktjuveri och smyga.
2. Funderar lite över hur förmågans nivåer (novis, gesäll, mästare) fungerar. Om man går från novis till gesäll - följer då effekterna från novis också med till gesäll? Om ja, får man välja novis eller gesäll effekten eller får man båda?
3. Hur går man ett elityrke? Räcker det regeltekniskt att man uppfyller kraven på förmågor? I texten så svävar man lite kring detta. För berättelsens skull så kan jag se att man behöver rollspela hur det går till (alt. att man summerar att det hänt mellan spelmötena).
4. Hur fungerar fördelar/nackdelar om man byter till ett elityrke? Förslagen på nackdelar/fördelar står ju även på dessa trots att man inte kan ha elityrke från start, så frågan är om man skall byta eller lägga till fördelar/nackdelar när man fått sitt elityrke?
5. Utöver att byta från sitt grundyrke till elityrke. Finns det regler för att byta yrken i övrigt? Om man t.ex. vill byta från utbygdjägare till monsterjägare? Kan man byta utanför sin arketyp? (alltså från ett jägaryrke till ett krigaryrke?).
6. Frågan hänger ihop med punkt 5. Kan en självlärd magiker få ett elityrke t.ex. Nekromantiker? Förmodar att man som självlärd isåfall får fortsätta att bygga på med förmågor som leder till nekromantiker? Kan en Trollsångare på samma sätt t.ex. få elityrket Mentalist eller Blodvadare?
7. Hur är varaktigheten på en besvärjelse? en ritual? Tänker t.ex. på väcka vandöd. Hur länge väcker man den vandöde (eller åkallar en demon)? Behöver den kontrolleras?

En del frågor kanske finns svar på i grundboken. Har inte spelat Symbaroum sedan i somras så är lite ringrostig :)

Opoopo

Veteran
Orkar inte bläddra i boken så svarar på de jag kan.
1: Alla färdigheter faller under de olika karaktärsdragen. Skulle gissa att låsdyrkning går på diskret, kanske kvick om det ska ske snabbt. ficktjuveri o smyga är helt klart diskret. Så du slår diskret modifierad av låsets svårighet osv
2. Beror vilken förmåga. Robust stackar inte såklart men typ akrobatik etc så får du ju använda alla.
3. Är upp till sl tänker jag men borde ju också innefatta intressant spel tänker jag.
4. Det är förslag på fördelar och nackdelar, alltså har du möjlighet att välja fritt oavsett yrke. Yrken har ingen regelteknisk effekt, förutom förmågan kopplad till arketypen o elityrkena.
5. Finns inga regler om det.
6. ?
7 ?

Moberg

Veteran
Ska försöka svara på frågorna så gott jag kan!

1. Jag har det inte framför mig, men jag har för mig att man helt enkelt sätter en svårighetsgrad på låset, t.ex. -5 och så ska dyrkaren lyckas med ett diskret modifierat av låsets svårighetsgrard. Har man dyrkar osv. får man fler modifikationer på sitt slag. Tror inte det är mer komplicerat än så, men jag som SL skulle nog säga att efter exempelvis tre misslyckade försök inser man att låset är för svårt, alternativt att dyrken/pinnen fastnar i låset och gör vidare försök omöjliga/onödiga.

2. Man har fortfarande tillgång till lägre nivåers effekter.

3. Det är som jag förstår det precis som du säger. Man måste uppfylla kraven och man måste ha minst en av förmågorna som listas som krav på mästarnivå (står någonstans i spelarboken). Sen står det ju också att man inte kan skapa en karaktär som är ett elityrke från start, men där är det väl såklart upp till varje SL att avgöra. Jag kommer låta uppgradering till elityrken ske mellan äventyr, och kommer kräva av spelarna att de förberett för sin nya inriktning ordentligt. Det är inte bara något som händer att man blir en Nekromantiker, man behöver gå i lära hos någon eller studera och öva länge själv. Men detta är upp till SL som jag tolkar det.

4. Fördelar och nackdelar som en karaktär har är kvar även om man byter upp sig till ett elityrke. De förslag på fördelar och nackdelar som finns bland yrkena är ju just förslag, och inget som helst krav, det är bara vad Järnringen tycker passar i världen för just dessa yrken.

5. Lite samma som #4 här, de vanliga yrkena är bara förslag på hur man kan spela sina karaktärer. Det finns inga krav på förmågor, fördelar, nackdelar, utrustning, släkte osv. Man bygger precis som man vill, och kallar sig precis vad man vill. Det enda som ställer krav är elityrken, samt en del av de nya förmågorna i spelarboken, där det specifikt står att man bara kan ta förmågan om man t.ex. är krigare eller liknande. Jag vill minnas att jag läst någonstans att man måste ha minst två förmågor från ett yrke för att klassas till den tillhörande arketypen. Så för att faktiskt räknas som en jägare måste du ha två förmågor från t.ex. monsterjägare eller häxjägare. Utöver detta finns inga begränsningar mer än de som SL sätter.

6. Som jag tolkar det kan vem som helst bli vilket elityrke som helst, så länge man uppfyller kraven. Dock är det ju såklart bra om det passar in lite också :)

7. Här är det medvetet lite luddigt från Järnringens håll. Reglerna är ganska abstrakta och man får i många fall som SL själv säga vad som är rimligt för en besvärjelses eller rituals varaktighet. Ibland står det att det t.ex. håller scenen ut, men oftast är det luddigt. Just när man väcker eller frammanar en varelse så behövs ingen koncentration eller så för att styra varelsen, utan den följer spelaren och gör som den blir tillsagd. Ibland lever dessa varelser ända tills de dör, och får erf precis som spelare och kan därmed bli en mäktig följeslagare till spelarna.

Hoppas det svarar på dina frågor! :)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Hej och Tack så jättemycket för svar!

1. Ok, så alla (inte bara tjuv-arketyper) har en hyffsad chans att dyrka ett lås.

2. Bra. Det finns ju såklart förmågor där varje nivå ökar effekten. Givetvis får man då inte addera. Tycker man har varit lite otydlig här med hur man tänker sig då man blandar effekthöjande och separata effekter.

3. Jo självklart är det upp till SL i grund och botten hur man väljer att använda reglerna, men samtidigt tycker jag konstruktören borde visa upp en klar linje hur man tänker sig reglerna.

4. Är med på att det är förslag på fördelar/nackdelar, men menas det att man kan få fler för-/nackdelar under spel? Om konstruktörens grundtanke är att elityrken är något man skall sträva mot och inte ha från början (även om man givetvis gör som man vill) så finns det ju ingen
anledning att lägga till för- och nackdelar där om dessa ändå inte går att lägga till när det väl är dags att uppgradera sig till elityrket?

5. Känner igen det du säger, men även här funderar man lite hur det är tänkt. Jag har lite svårt att greppa att det t.ex. skapas en mängd yrken med rekommenderade förmågor och dessutom elityrken till dessa (som krävs för tillgång till vissa förmågor) och sedan så säger man att det egentligen är öppet att bygga hur man vill. Men men, jag får väl försöka hitta en rimlig nivå i detta.

6. Ja, samma här. Reglerna ger ju lite löst kring hur de tycker man skall göra, men att man kan göra som man vill. På samma sätt blir jag lite konfunderad här. Jag vet givetvis att jag kan göra precis vad jag vill med reglerna. Det blir ju precis på samma sätt som att man t.ex. husreglar monopol, men där finns det ju tydliga regler att förhålla sig till från början.

7. Samma här... Jag vill nog påstå att luddigheten är ett genomgående mönster. Tycker iaf att det minsta man kunde begära är att konstruktörerna skrev ut målsättningen med att vara luddiga. Det är lätt att uppfatta reglerna som bristfälliga annars.

Moberg

Veteran
Jag håller helt med dig i din kritik, jag hade önskat ett lite tydligare regelsystem med tydligt utskrivna regler. Ibland ställer det till besvär, men oftast är det ingen större fara och man kan som SL enkelt bestämma vad som händer i de olika luddiga situationerna. Lite bättre har det dock blivit i och med spelarboken då fler tydligare regler tillkommit i de nya regeltilläggen.

Symbaroum känns överlag som ett spel öppet för SL att forma lite som han eller hon vill, på gott och ont. Jag skulle t.ex. ge en negativ modifikation till någon som försöker dyrka ett lås utan att tidigare tränat på det, det känns som att det borde vara en grundregel, men man får höfta lite själv.

Ydram

Warrior
Henke;n139511 said:
1. Låsdyrkning: Vad jag kan se så finns det fortfarande ingen förmåga för att dyrka lås. Hur slår man för detta? Samma fråga gäller för ficktjuveri och smyga.
Fördel: Inbrottstjuv. sid. 54.

Henke;n139511 said:
2. Funderar lite över hur förmågans nivåer (novis, gesäll, mästare) fungerar. Om man går från novis till gesäll - följer då effekterna från novis också med till gesäll? Om ja, får man välja novis eller gesäll effekten eller får man båda?
Man behåller dem. Är det nått speciellt så står det på nästa nivå.

Henke;n139511 said:
3. Hur går man ett elityrke? Räcker det regeltekniskt att man uppfyller kraven på förmågor? I texten så svävar man lite kring detta. För berättelsens skull så kan jag se att man behöver rollspela hur det går till (alt. att man summerar att det hänt mellan spelmötena).
Jag tänker mig att man gör lite som man vill. Passar det storyn? Bidrar det till upplevelsen? Såna frågor ställer jag mig kring sånt här. Sedan kan jag lätt tänka mig att man får ett Elityrke lite pang-bom. Har du uppfyllt kraven för det redan så är det ju egentligen bara en formalitet att få tillgång till nya förmågor. Sedan är frågan hurvida du kan skaffa själva förmågan storymässigt. Vissa behöver du säkert lära dig hos en mästare eller dylikt.

Henke;n139511 said:
4. Hur fungerar fördelar/nackdelar om man byter till ett elityrke? Förslagen på nackdelar/fördelar står ju även på dessa trots att man inte kan ha elityrke från start, så frågan är om man skall byta eller lägga till fördelar/nackdelar när man fått sitt elityrke?
Nackdelar/Fördelar är som jag förstått det bara ett förslag. Så någon regelteknisk effekt utöver det som Föredelen ger ser jag inte. Du kan ju ändå ta alla.

Henke;n139511 said:
5. Utöver att byta från sitt grundyrke till elityrke. Finns det regler för att byta yrken i övrigt? Om man t.ex. vill byta från utbygdjägare till monsterjägare? Kan man byta utanför sin arketyp? (alltså från ett jägaryrke till ett krigaryrke?).
Det är ju inte riktigt Classes i DnD. Det är ju bara ta vad du känner för. Jag låter mina spelare ta från vad de vill, så länge de uppfyller kraven för dem. Försöker de greppa efter allt blir det för det första väldigt dyrt, sedan blir du sällan särskilt bra på det. Systemet är redan uppmuntrat för att man inte ska gå så långt från grundidén.

Henke;n139511 said:
6. Frågan hänger ihop med punkt 5. Kan en självlärd magiker få ett elityrke t.ex. Nekromantiker? Förmodar att man som självlärd isåfall får fortsätta att bygga på med förmågor som leder till nekromantiker? Kan en Trollsångare på samma sätt t.ex. få elityrket Mentalist eller Blodvadare?
Why not? Har de skaffat flera traditioner så varför inte? Sedan är det ju inte säkert att de hittar några som kan undervisa dem om de redan svurit sig till en tradition. Men betänk vad det kräver att skaffa två Elityrken. Nästan helt säkert måste du ha två förmågor då på Mästarnivå, utöver de andra som krävs. Är de närbesläktade kan det säkert bli lättare, men om du tittar på framförallt traditionerna så är ofta kraven ganska långt ifrån varandra. Så det är ju tidigast när du har över 100 xp som du kommer kunna göra det, och om du splittar upp det på vägen dit är det inte alltid säkert att du kommer vara bra tills dess. Inte ens efter det.

Henke;n139511 said:
7. Hur är varaktigheten på en besvärjelse? en ritual? Tänker t.ex. på väcka vandöd. Hur länge väcker man den vandöde (eller åkallar en demon)? Behöver den kontrolleras?
De flesta står det i själva beskrivningen. Väcka vandöd tex så måste du först lyckas med Ritualen. Sedan kontrollera den. Sedan ruttnar den bort med det som står i texten.