Zaphod_UBBT
Swordsman
- Joined
- 25 Mar 2002
- Messages
- 531
Jag ser inte det som ett problem i min nuvarande spelgrupp, men det har varit, och är säkert så för många. Det är en av alla de subjektiva frågor utan defenitiva svar som jag gillar så mycket. Det handlar om ett speltekniskt dilemma som är klart intressant ur min synvinkel.
Och så, till saken. Spelarnas initiativ och inflytande över spelandet. Både detaljer och övergripande, större situationen. Hur mycket kan spelarna bestämma över berättandet och vad som händer? Den ena änden av skalan är när spelaren inte kan säga mer än vad han försöker göra, vad han säger och vad han vill. Den andra änden är att spela utan spelledare. Spelarna bygger historien helt själva, i stunden, helt tillsammans och tar med alla initiativ.
Nu kanske ni inte har förstått än vad jag dillar om. Låt mig förklara med ett exempel eller två.
Exempel #1
Situation: Olles karaktär Adolf har varit med om en bilolycka och vaknar på sjukhuset.
SL: Du öppnar ögonen och ser ett suddigt ansikte framför dig. Du ligger ner i en säng och denne någon talar till dig. "Adolf. Adolf? Kan du höra vad jag säger? Du har varit med om en bilolycka. Säg ja om du hör mig.
Spelaren: "Ja..."
SL: "Adolf. Det är viktigt att du tar det lugnt nu. Du har varit med om en bilolycka, men du behöver inte vara orolig. Din mor överlevde och mår bra. Hur känner du dig?"
Här kommer dilemmat. Ska spelaren helt enkelt ta ett initiativ och säga "Bra" eller "Okej, fast det gör ont i armen."? Eller ska spelaren fråga SL "Hur mår jag egentligen?" för att kunna svara doktorn? Det som talar för att spelaren får bestämma är väl (i mina ögon) att det blir bättre flyt och härligare stämning. Det som talar emot är att SL kan ha bestämt något, och det måste vara så. Just "jag har ont i armen" är väl lite halvkass exempel, men jag gissar att ni fattar galoppen. Vad tycker ni? Ska man tillåta detta och lita på spelarnas goda omdöme, att de inte gör något som kan förstöra allt det som SL har byggt upp, eller ska man låta spelarna fråga om sådana saker, så att det inte blir 'fel'? Hur gör ni i er(a) spelgrupp(er)? Hur vill ni ha det ur spelledarperspektiv respektive spelarperspektiv? Jag personligen tycker om spelare med mycket initiativ, men visst kan det gå i överstyr, och spelarna förstör för mig som SL utan att veta om det. Det finns ju säkert lika många olika balanspunkter som det finns rollspelare.
Exempel #2
Situation: De fyra kringresande gycklarna går utmed en väg i skogen. Då kommer ett helt följe med fina droskor.
SL: Ni hör det välbekanta ljudet av trähjul mot grusväg bakom er, bortanför svängen. Sex svarta droskor med finklädda kuskar kommer. När de nästan är framme vid er skriker en av kuskarna till, en häst har ramlat och droskorna stannar.
Spelarna: Vi går dit och ser om vi kan hjälpa till. Vad som helst för lite pengar till bröd!
SL: Jaha. När ni kommer fram ser ni att ett hjul har gått sönder på en av droskorna. Kuskarna verkar ganska handfallna och står och ojar sig över hjulet.
Spelare 1: Jag går fram och hoppar upp och tittar in genom fönstret på en av droskorna. Busig som jag är.
SL: Du hoppar upp och ställer dig på fotsteget, och där inne sitter en svartklädd man och en svartklädd kvinna. Mannen har en hög hatt och hon har en hatt med svart slöja och en vit näsduk. Hon gråter.
Spelare 1: "Jag beklagar sorgen. Vi ska göra allt för att hjälpa er med det här hjulet så att ni kan komma iväg." Sedan hoppar jag ner från fotsteget och går bort till de andra. Vad de inne i vagnen inte vet är att jag fick med mig en liten påse som hängde på väggen därinne.
Ha! Hur tar ni det här då? Tillåter ni spelare att ta sig sådana friheter? (Har ni sådana spelare förresten?) Är det okej om spelaren för in en tygpåse från en adelsdroska in i spelet? Jag har en spelare som gjorde så en gång, och jag gillar det jättemycket personligen. Det kan mycket väl tillföra något extra till spelet. Om det är helt improviserat scenario är det bra hjälp på traven till en spelledare. Jag är en sån som anser att kreativitet alltid är bra. Som spelledare är det bara att vrida, vända och omforma det som spelarna vräker över en. Men en del tycker säkert inte om det. Vad tycker ni? Va?
Vad säger ni, vad säger ni, vad säger ni, VA? Ooom kärleken var stadsminister, det vore väl bra? Om om om omtanken var huvudfråga, hur skulle det va?
Nu glider jag in på Broberg-texter, och då är det dags att avsluta. Men ni fattade va? Jag gillar det, men vad tycker Du egentligen? Det är ju inte så mycket att diskutera, men jag gillar att höra andras åsikter. Dessutom är det värt att tänkas på, då det här är en sådan punkt som kan förändra spelupplevelsen totalt.
Zaphod
(Om kulturministern hette Humor, va' kul vi skulle ha ha ha. Hahahaha.)
Och så, till saken. Spelarnas initiativ och inflytande över spelandet. Både detaljer och övergripande, större situationen. Hur mycket kan spelarna bestämma över berättandet och vad som händer? Den ena änden av skalan är när spelaren inte kan säga mer än vad han försöker göra, vad han säger och vad han vill. Den andra änden är att spela utan spelledare. Spelarna bygger historien helt själva, i stunden, helt tillsammans och tar med alla initiativ.
Nu kanske ni inte har förstått än vad jag dillar om. Låt mig förklara med ett exempel eller två.
Exempel #1
Situation: Olles karaktär Adolf har varit med om en bilolycka och vaknar på sjukhuset.
SL: Du öppnar ögonen och ser ett suddigt ansikte framför dig. Du ligger ner i en säng och denne någon talar till dig. "Adolf. Adolf? Kan du höra vad jag säger? Du har varit med om en bilolycka. Säg ja om du hör mig.
Spelaren: "Ja..."
SL: "Adolf. Det är viktigt att du tar det lugnt nu. Du har varit med om en bilolycka, men du behöver inte vara orolig. Din mor överlevde och mår bra. Hur känner du dig?"
Här kommer dilemmat. Ska spelaren helt enkelt ta ett initiativ och säga "Bra" eller "Okej, fast det gör ont i armen."? Eller ska spelaren fråga SL "Hur mår jag egentligen?" för att kunna svara doktorn? Det som talar för att spelaren får bestämma är väl (i mina ögon) att det blir bättre flyt och härligare stämning. Det som talar emot är att SL kan ha bestämt något, och det måste vara så. Just "jag har ont i armen" är väl lite halvkass exempel, men jag gissar att ni fattar galoppen. Vad tycker ni? Ska man tillåta detta och lita på spelarnas goda omdöme, att de inte gör något som kan förstöra allt det som SL har byggt upp, eller ska man låta spelarna fråga om sådana saker, så att det inte blir 'fel'? Hur gör ni i er(a) spelgrupp(er)? Hur vill ni ha det ur spelledarperspektiv respektive spelarperspektiv? Jag personligen tycker om spelare med mycket initiativ, men visst kan det gå i överstyr, och spelarna förstör för mig som SL utan att veta om det. Det finns ju säkert lika många olika balanspunkter som det finns rollspelare.
Exempel #2
Situation: De fyra kringresande gycklarna går utmed en väg i skogen. Då kommer ett helt följe med fina droskor.
SL: Ni hör det välbekanta ljudet av trähjul mot grusväg bakom er, bortanför svängen. Sex svarta droskor med finklädda kuskar kommer. När de nästan är framme vid er skriker en av kuskarna till, en häst har ramlat och droskorna stannar.
Spelarna: Vi går dit och ser om vi kan hjälpa till. Vad som helst för lite pengar till bröd!
SL: Jaha. När ni kommer fram ser ni att ett hjul har gått sönder på en av droskorna. Kuskarna verkar ganska handfallna och står och ojar sig över hjulet.
Spelare 1: Jag går fram och hoppar upp och tittar in genom fönstret på en av droskorna. Busig som jag är.
SL: Du hoppar upp och ställer dig på fotsteget, och där inne sitter en svartklädd man och en svartklädd kvinna. Mannen har en hög hatt och hon har en hatt med svart slöja och en vit näsduk. Hon gråter.
Spelare 1: "Jag beklagar sorgen. Vi ska göra allt för att hjälpa er med det här hjulet så att ni kan komma iväg." Sedan hoppar jag ner från fotsteget och går bort till de andra. Vad de inne i vagnen inte vet är att jag fick med mig en liten påse som hängde på väggen därinne.
Ha! Hur tar ni det här då? Tillåter ni spelare att ta sig sådana friheter? (Har ni sådana spelare förresten?) Är det okej om spelaren för in en tygpåse från en adelsdroska in i spelet? Jag har en spelare som gjorde så en gång, och jag gillar det jättemycket personligen. Det kan mycket väl tillföra något extra till spelet. Om det är helt improviserat scenario är det bra hjälp på traven till en spelledare. Jag är en sån som anser att kreativitet alltid är bra. Som spelledare är det bara att vrida, vända och omforma det som spelarna vräker över en. Men en del tycker säkert inte om det. Vad tycker ni? Va?
Vad säger ni, vad säger ni, vad säger ni, VA? Ooom kärleken var stadsminister, det vore väl bra? Om om om omtanken var huvudfråga, hur skulle det va?
Nu glider jag in på Broberg-texter, och då är det dags att avsluta. Men ni fattade va? Jag gillar det, men vad tycker Du egentligen? Det är ju inte så mycket att diskutera, men jag gillar att höra andras åsikter. Dessutom är det värt att tänkas på, då det här är en sådan punkt som kan förändra spelupplevelsen totalt.
Zaphod
(Om kulturministern hette Humor, va' kul vi skulle ha ha ha. Hahahaha.)