Nekromanti Ett dån av vittnesmål

Lupus Maximus

Tekniker
Förnekelse av sina egna handlingar, samt mentaliteten att övergrepp är bara något som "de där andra" gör bäddar tyvärr sällan för att man lär sig och bättrar sig :sad:

Det gäller att komma ihåg att det kan gå jävligt fel utav missförstånd, och inte enbart av överlagda händelser. Jag antar att det spelar ungefär lika lite, eller stor roll om det var "men jag trodde ju..." eller medvetet, som det spelar roll om man blir påkörd av någon som missade att det var rött, eller att de sket i att det var rött. Man är lika mycket påkörd för det.

Under en pågående situation, oberoende om det är lajv med mer "vuxet" tema eller på BDSM-fester, är det svårt att som utomstående veta vad som är samtyckt aktivitet och vad som inte är det. Det är just den anledningen som vi införde globalt stoppord i stadgarna för en förening. Folk kan välja att inte använda det, men ingen kan förhandla bort det, så att om det används så skall alla veta att något som inte är samtyckt händer (tyvärr tror jag att det vattnades ur till "kontakta en av värdarna" om man hör att det används). Säkerhet och trygghet är något som byggs upp i lager. Se till att folk vet ingen har rättigheter till någonting, så länge personen själv inte med egen vilja valt att tillåta något. Personer att kontakta om det behövs. En förening skall inte leka polis, så saker skall inte hållas "inom gruppen". Oberoende vad man själv tycker, tror och antar; oberoende av att vi har en rätt patetisk uppklarandegrad i det här landet; ge fullt stöd till en polisanmälan.

Med papper-och-penna-rollspelande är riskerna större att man klampar in på känsla områden. Kör man grottkräl med gladvåld, eller (icke edgy) Star Wars håller man sig långt från gränserna. Men är det WoD, Noir, eller liknande, så ökar risken rätt markant att man klampar in på områden och triggar minnen av obehagliga upplevelser eller på annat sätt ställer till det. Övergrepp kan ske muntligt, så även om man inte är "en av dem", så gäller det ändå att ha i bakhuvudet att saker kan hända av misstag och oaktsamhet och fundera på vad man kan göra för att minska risken att det händer.

Lupus Maximus

Tekniker
gorillotaur;n48391 said:
Jag håller med dig i det du säger, men förstår inte riktigt varför du blandar in BDSM-fester i diskussionen.
Därför att BDSM-världen dras med en väldigt liknande problematik. Att dra erfarenheter från den ena kan hjälpa den andre, och kommer man på en bra lösning för den ena så har man troligtvis löst problematiken för den andre också.

Samt att jag har noll personlig erfarenhet av lajv...

solvebring

Superhero
En parentes till mitt tidigare inlägg!

Då och då trampar man i klaveret och det gjorde jag idag när jag skrev ett inlägg i ren ilska. Det är något man inte borde göra och det är något jag vanligen inte gör. Inte minst för att jag som redaktör med god känsla för forumets regler och riktlinjer vet just vad sådant beteende leder till. Inte minst för att jag har ett visst ansvar.

Nå, mitt inlägg är inte snyggt men det är vad det är. Trots att det är mer emotionellt än rationellt vill jag säga ganska mycket av just det jag säger. Jag har dock editerat något vad gäller ett par enstaka ordval – och det tack vare mycket kloka och trevliga användare som valt att höra av sig till mig och påpeka bristen. Till dem vill jag rikta ett ärligt tack.

Mot resten av er vill jag rikta en ärlig ursäkt för brist på vett och stil.

obak

Hero
När jag pratat med lajvare så verkade det som orchlavjavre haft lite tråkigt rykte, är det 'oförtjänt' i ljuset av detta?

solvebring

Superhero
RasmusL;n48266 said:
Det du skriver kring alkohol är ju en vanlig åsikt som jag respekterar men inte håller med om. Alkohol ska inte förekomma på arrangemang som låter minderåriga deltaga men annars ser jag inte att det i sig är ett problem. En stor del av lajvare i Sverige vill få kunna dricka alkohol på lajv utan att det ska ställa till med besvär och även om jag förstår hur du tänker och vad du menar så är jag extremt skeptisk till att peka ut något annat än förövarna själva som bidragande orsak till att övergrepp förekommer. Jag vet och förstår att det inte är så du menar men det ligger obehagligt nära till hands att dra slutsatsen att den som befinner på ett lajv där alkohol förekommer får skylla sig själv och/eller att människor i så stor grad inte förstår sitt eget bästa att man ska införa totalförbud på alkohol.

Det här med alkohol är ju något av en vattendelare bland både lajvare och rollspelare men utöver det så håller jag med dig till 100 %.
Och jag är helt med på din åsikt, men jag tror inte att det är så enkelt. Eller jo, det är så enkelt att jag vill se till uppoffring och resultat. Nå, detta är naturligtvis bara ren spekulation men jag tänker så här:

Alkohol är inte orsaken att övergrepp sker, men alkohol finns ofta med i bilden. Med andra ord kan alkohol troligen många gånger vara bidragande till gränsöverskridandet. En person som inte kan skilja på rätt och fel eller har dålig känsla för gränser, har troligen ännu svårare att göra detta med alkohol i kroppen. Alla som druckit sig berusade någon gång känner mycket väl till hur omdömet blir lidande.

Naturligtvis ska inte alkoholen stå till svars för några gärningar, men kan stå till svars för öka riskerna! Jag ser alltså förövarna själva som orsakande och ansvariga men alkoholen (bland annat) som riskhöjare.

Med andra ord tror jag att en alkoholfri miljö skulle sänka riskerna för våld och övergrepp. Dessutom tror jag att bara vetskapen om att alla är nyktra på arret bidrar till en tryggare känsla hos många som redan är otrygga. Jag ser det som ett val mellan vinsten/förlusten att låta folk som vill dricka få dricka mot att folk som känner sig otrygga får känna sig tryggare.

Summa summarum: Vilket är viktigast, att de deltagare som vill dricka alkohol får göra det eller att man allmänt ökar deltagarnas trygghet och säkerhet?

(Sedan ska vi ju inte hänga upp oss på alkohol och alkoholfrihet. Detta handlar om könsroller, normer, konventioner och hierarkier världen över, men att öka den praktiska säkerheten på plats tror jag i alla fall kan vara en början. Förutom bättre övervakning och stöd tror jag alltså på att plocka bort alkoholen där den ändå inte är nödvändig. Och nu pratar jag så klart främst om stora arr och inte "WoD-gänget från Södertälje drar en bir till brädspelet".)

solvebring

Superhero
Lupus Maximus;n48374 said:
Förnekelse av sina egna handlingar, samt mentaliteten att övergrepp är bara något som "de där andra" gör bäddar tyvärr sällan för att man lär sig och bättrar sig :sad:

Det gäller att komma ihåg att det kan gå jävligt fel utav missförstånd, och inte enbart av överlagda händelser. Jag antar att det spelar ungefär lika lite, eller stor roll om det var "men jag trodde ju..." eller medvetet, som det spelar roll om man blir påkörd av någon som missade att det var rött, eller att de sket i att det var rött. Man är lika mycket påkörd för det.

Under en pågående situation, oberoende om det är lajv med mer "vuxet" tema eller på BDSM-fester, är det svårt att som utomstående veta vad som är samtyckt aktivitet och vad som inte är det. Det är just den anledningen som vi införde globalt stoppord i stadgarna för en förening. Folk kan välja att inte använda det, men ingen kan förhandla bort det, så att om det används så skall alla veta att något som inte är samtyckt händer (tyvärr tror jag att det vattnades ur till "kontakta en av värdarna" om man hör att det används). Säkerhet och trygghet är något som byggs upp i lager. Se till att folk vet ingen har rättigheter till någonting, så länge personen själv inte med egen vilja valt att tillåta något. Personer att kontakta om det behövs. En förening skall inte leka polis, så saker skall inte hållas "inom gruppen". Oberoende vad man själv tycker, tror och antar; oberoende av att vi har en rätt patetisk uppklarandegrad i det här landet; ge fullt stöd till en polisanmälan.

Med papper-och-penna-rollspelande är riskerna större att man klampar in på känsla områden. Kör man grottkräl med gladvåld, eller (icke edgy) Star Wars håller man sig långt från gränserna. Men är det WoD, Noir, eller liknande, så ökar risken rätt markant att man klampar in på områden och triggar minnen av obehagliga upplevelser eller på annat sätt ställer till det. Övergrepp kan ske muntligt, så även om man inte är "en av dem", så gäller det ändå att ha i bakhuvudet att saker kan hända av misstag och oaktsamhet och fundera på vad man kan göra för att minska risken att det händer.
THIS. Väldigt bra inlägg som jag förövrigt anser går mycket hand i hand med min spekulation kring alkohol.
Det kan gå fel fast det inte är överlagt rov – omdömet kan svika och det kan uppstå missförstånd som är på the egde. Är man du berusad brukar det här med sviktande omdöme vara än mer vanligt.

RasmusL

Champion
solvebring;n48451 said:
Och jag är helt med på din åsikt, men jag tror inte att det är så enkelt. Eller jo, det är så enkelt att jag vill se till uppoffring och resultat. Nå, detta är naturligtvis bara ren spekulation men jag tänker så här:

Alkohol är inte orsaken att övergrepp sker, men alkohol finns ofta med i bilden. Med andra ord kan alkohol troligen många gånger vara bidragande till gränsöverskridandet.
Nu vill jag inte vara den som är den men finns det något som stödjer detta just i lajvsammanhang?

solvebring said:
En person som inte kan skilja på rätt och fel eller har dålig känsla för gränser, har troligen ännu svårare att göra detta med alkohol i kroppen. Alla som druckit sig berusade någon gång känner mycket väl till hur omdömet blir lidande.

Naturligtvis ska inte alkoholen stå till svars för några gärningar, men kan stå till svars för öka riskerna! Jag ser alltså förövarna själva som orsakande och ansvariga men alkoholen (bland annat) som riskhöjare.

Med andra ord tror jag att en alkoholfri miljö skulle sänka riskerna för våld och övergrepp. Dessutom tror jag att bara vetskapen om att alla är nyktra på arret bidrar till en tryggare känsla hos många som redan är otrygga. Jag ser det som ett val mellan vinsten/förlusten att låta folk som vill dricka få dricka mot att folk som känner sig otrygga får känna sig tryggare.

Summa summarum: Vilket är viktigast, att de deltagare som vill dricka alkohol får göra det eller att man allmänt ökar deltagarnas trygghet och säkerhet?
Alltså, merparten av arrangemangen som hålls är alkoholfria och det finns inga hinder mot att den som föredrar alkoholfria arrangemang väljer att besöka just dem. Jag tror aldrig att jag stött på någon verksamhet där alkoholen varit "nödvändig" men jag vet att en stor del av de som spelar rollspel och lajvar tycker att det är trevligt att kombinera sin hobby med drickande i olika utsträckning. Jag är lite osäker på om du syftar på att ta bort alkohol som företeelse på lajv/rollspel ÖHT eller något annat?

(http://whenfullonlajv.tumblr.com/pos...hol-ar-pa-lajv OBS skämt)

RasmusL

Champion
Jag är personligen rätt jävla osäker på om det generellt är alkoholen eller de situationer alkohol vanligen figurerar i som är problemet. Det är så svårt för mig att se att alkohol skulle vara ens en del av anledningen till att någon ofredar någon sexuellt, det som sker kommer inifrån förövaren och är inget som tar sig in i medvetandet genom en ölburk. Att försöka eliminera situationerna där ofredandet äger rum är i mina ögon helt fel väg att gå, det är förövaren och bara förövaren som är problemet och där är jag jävligt kompromisslös.

anth;n48272 said:
Men riktigt läskigt blev det inte förrän jag började tänka: om nu hälften* av alla kvinnor i min närhet blivit utsatta för trakasserier har också hälften av männen i min närhet även utsatt kvinnor för trakasserier.
Och om matematiken stämmer så beter jag mig själv illa på det sättet mot var fjärde kvinna jag känner. :-(

Recca

Femme Fatale
RasmusL;n48459 said:
Jag är personligen rätt jävla osäker på om det generellt är alkoholen eller de situationer alkohol vanligen figurerar i som är problemet. Det är så svårt för mig att se att alkohol skulle vara ens en del av anledningen till att någon ofredar någon sexuellt, det som sker kommer inifrån förövaren och är inget som tar sig in i medvetandet genom en ölburk. Att försöka eliminera situationerna där ofredandet äger rum är i mina ögon helt fel väg att gå, det är förövaren och bara förövaren som är problemet och där är jag jävligt kompromisslös.
Enkla svaret: Våldtäktskultur.

Jag tror att du har rätt, men sen är jag övertygad om att alkohol sänker tröskeln för att begå våldsamheter, inklusive våldtäkt. När jag gör en googling på alkohol och våld så verkar samtliga källor eniga om att det är så. Vidare så finns det ju risker med alkohol även åt andra hållet så att säga, då en person som druckit för mycket kan göras värnlös eller medvetslös vilket möjliggör ett lätt ligg i en våldtäktskultur. Tänker inte förklara våldtäktskultur. Våldtäkt är ju inte nödvändigtvis överfall, det kan räcka med att en person inte vågar säga ifrån i en utsatt situation. Om förövaren inte uppfattar ett motstånd kan det användas som ursäkt för att begå en våldtäkt och alkohol försämrar människors omdöme (också enligt källor från min googling, men jag orkar inte copy-paste'a för detta är så självklart).

Kärlekscraft

Swordsman
Recca;n48466 said:
Tänker inte förklara våldtäktskultur. Våldtäkt är ju inte nödvändigtvis överfall
Vad exakt är en våldtäktskultur och i vilken kultur/samhälle existerar den inte?

Skulle snarare säga att det är som med mobbning: det är en del av hela det mänskliga spektrumet runtom i hela världen.

Mundo

Myrmidon
Fy fan. Jag får ont i magen när jag läser detta. Jag har aldrig lajvat men jag känner till över dussinet tjejer som gör det. Några ex-flickvänner, några gamla rollspelskompisar, två släktingar.

Det är väl inte så att jag på något sätt att bara för att man gillar en hobby så blir den omedelbart skyddad från övergrepp men jag kan tänka mig att situationen blir mycket mer utsatt när man är så långt borta. Vad är "rollspel", vad är rätt och vad är fel? Vem kan jag prata med om det råkar vara arrangörens bästa kompis som utsatt mig?

Jag blir så arg. Vill få ett ilsket anfall och ta och slita sönder alla rollspelspapper som någonsin skrivits om lajv. Sen lugnar jag ned mig lite. En av lösningarna är att skapa bättre trygghet på lajv, men inte fan är det de utsatta som ska ges förberedande skydd. Det är som att sätta upp övervakningskameror i alla sovrum på en fest för att förhindra övergrepp. Det är ju snarare så att alla som deltar behöver gå en kurs med Gudryn Schyman eller nåt.

Lägg ned Sverok. Låt F! arrangera alla lajv hädanefter.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Kärlekscraft;n48472 said:
Skulle snarare säga att det är som med mobbning: det är en del av hela det mänskliga spektrumet runtom i hela världen.
Nu går vi ut på en tangent, men det där konstaterandet får det att låta som att mobbning och våldtäktskultur är något slags grundsten i alla mänskliga kulturer; att det är något så hårt rotat i våra medvetandet att det inte går att bli av med. Jag tror inte du menar det så, men jag vill upplysa om att det kan tolkas på det sättet.

Ja, både mobbning och våldtäktskultur existerar i någon mån över hela världen, men det skiftar också radikalt över olika sammanhang och sammanslutningar. Jag vet inte hur det vetenskapliga underlaget i frågan ser ut, men jag har oerhört svårt att tro att det inte går att motarbeta och bli av med så småningom. Jag menar, homofobi är också extremt vanligt världen över men i Sverige ses det som en ovanlighet och något felaktigt. I nästan alla sociala sammanhang jag rör mig i är det ingen som ens reagerar över att någon är icke-heterosexuell.

RasmusL

Champion
Recca;n48466 said:

Jag tror att du har rätt, men sen är jag övertygad om att alkohol sänker tröskeln för att begå våldsamheter, inklusive våldtäkt. När jag gör en googling på alkohol och våld så verkar samtliga källor eniga om att det är så. Vidare så finns det ju risker med alkohol även åt andra hållet så att säga, då en person som druckit för mycket kan göras värnlös eller medvetslös vilket möjliggör ett lätt ligg i en våldtäktskultur. Tänker inte förklara våldtäktskultur. Våldtäkt är ju inte nödvändigtvis överfall, det kan räcka med att en person inte vågar säga ifrån i en utsatt situation. Om förövaren inte uppfattar ett motstånd kan det användas som ursäkt för att begå en våldtäkt och alkohol försämrar människors omdöme (också enligt källor från min googling, men jag orkar inte copy-paste'a för detta är så självklart).
Det kan mycket väl vara så men det är IMO symptom snarare än problemet i sig. När vi har människor som kan tänka sig att begå våldtäkt i kombination med ett förlåtande samhälle som helst tar parti med förövaren så blir alkohol möjligen en katalysator men inte ett problem i sig. Alkoholkonsumtion kan ju aldrig bli en ursäkt oavsett vem som druckit den och i vilken mängd.

RasmusL

Champion
Alkohol eller inte så är det här vårt fel. Vi män som grupp skapar det här samhället, ursäktar förövarnas övergrepp, skambelägger offer, skämtar om sexuellt våld i offentliga utrymmen och säger heller inte ifrån när någon i vår närhet gör något av de här sakerna. Vi måste fan skärpa till oss på samtliga punkter och säga ifrån även för mindre grejer, det är där kampen mot normaliseringen börjar.

RasmusL

Champion
Mundo;n48474 said:
Lägg ned Sverok. Låt F! arrangera alla lajv hädanefter.
I praktiken så är det så det fungerar. Sverok lägger sig inte i lajvens innehåll utöver att finansiera dem och aktiva lajvare i allmänhet och tongivande arrangörer i synnerhet är extremt vänsterställda i sina politiska åsikter. Ja det har gjorts en undersökning, här kommer resultatet:

https://www.facebook.com/groups/visomlajvar/permalink/983725711656602/

Martin Arleskär said:
UNDERSÖKNINGEN VILLE KORT OCH GOTT BESVARA:
- Vilka partisympatier har medlemmarna i Vi som lajvar
samt
- Finns det några samband mellan detta och hur medlemmarna upplever att deras politiska åsikter tas emot av andra lajvare?

UNDERLAG
447 personer (ca 11,5 % av gruppens medlemmar) besvarade undersökningen som var öppen för svar 2014-08-15 till 2014-08-20. Undersökningens resultat kan antagligen inte generaliseras till alla lajvare i Sverige, utan beskriver snarare åsikter som är representativa för de personer som är aktiva i gruppen Vi som lajvar. Det går dock inte att utesluta att åtminstone delar av de åsikter som visas i denna undersökning även kan vara representativa för lajvare utanför gruppen Vi som lajvar.

Som jämförelsematerial för att jämföra hur människor i Sverige generellt röstar har jag använt en Poll of polls som väger samman de fyra största opinionsinstitutens resultat, uttagen 2014-08-19 (under samma period som vår undersökning genomfördes):http://www.expressen.se/nyheter/val2014/pollofpolls/

ÄR VI SOM LAJVAR VÄNSTER?!
Om undersökningens resultat är ens avlägset representativt för de aktiva medlemmarna i Vi som lajvar så går det att konstatera att det finns en kraftig övervikt av personer som sagt att de tänker rösta på partier som traditionellt anses stå till vänster på den politiska skalan (jämfört med nu aktuella opinionsundersökningar för hela befolkningen). Framför allt Vänsterpartiet sticker kraftigt ut som undersökningens överlägset största parti. Undersökningens fem största partier var:

Vänsterpartiet 28 % 127 röster (7,2 % i poll of polls 2014-08-19)
Miljöpartiet 16 % 71 röster (10,9 % i poll of polls 2014-08-19)
Feministiskt initiativ 12,5 % 55 röster (ej med i poll of polls 2014-08-19)
Socialdemokraterna 10 % 45 röster (31,3 % i poll of polls 2014-08-19)
Moderaterna 7 % 33 röster (22,8 % i poll of polls 2014-08-19)

(se fler partier i sammanställningen som länkas längre ned)
En tolkning av ovanstående resultat är att personer med högersympatier kan ha lämnat gruppen innan undersökningen genomfördes, då de kan ha uppfattat debattklimatet som ”för vänster”. Detta förklarar dock inte varför debattklimatet i så fall skulle blivit vänster från början. Sannolikt kan denna teori därför delvis avföras som förklaringsmodell, då den inte kan förklara varför så många människor med vänstersympatier i så fall från första början sökt sig till gruppen.
UPPLEVER PERSONER SOM RÖSTAR HÖGER ATT DERAS POLITISKA ÅSIKTER INTE RESPEKTERAS AV ANDRA LAJVARE?!
Gällande den andra frågeställningen så kräver den en ökad statistisk analys. Konstateras kan dock följande:
50 personer (ca 11 %) har på frågan ”Hur anser du att dina politiska åsikter tas emot av andra lajvare?” svarat att ”Nästan ingen verkar respektera mina politiska åsikter”. Av dessa personer fördelar sig partisympatigrupperna enligt följande:

14 personer som röstar SD (51.9% av samtliga SD-röstare i undersökningen)
11 personer som röstar Moderaterna (33.3% % av samtliga M-röstare i undersökningen)
6 personer som röstar Folkpartiet (25% av samtliga Fp-röstare i undersökningen)
6 personer som röstar Miljöpartiet (8.5% av samtliga MP-röstare i undersökningen)
2 personer som röstar Vänsterpartiet ( 1.6% av samtliga V-röstare i undersökningen)
11 Blankröster, övriga partier, ej svarat på partifrågan

Det kan alltså konstateras att Sverigedemokrater samt en hög andel av de som angett att de röstar på moderaterna eller folkpartiet upplever att nästan inga andra lajvare verkar respektera deras politiska åsikter. Det går självfallet att tänka sig flera olika alternativa förklaringsmodeller till detta svar.
DATA
Det är förstås möjligt att utföra betydligt mer djupgående analyser av datan. Här finns en grafisk sammanställning av alla svar:
https://docs.google.com/…/1pYOICN53Z2p3LXBD6…/viewanalytics…

Här finns rådatan, feel free to analysera!
https://docs.google.com/…/1E4Jymav2tqBYpUlut5a6bAd0lo…/edit…

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1E4Jymav2tqBYpUlut5a6bAd0loKiRj_GuSj1ud4Ivds/edit?usp=sharing

Det trista är ju att övergrepp förekommer trots att feminismen är så framträdande i lajvvärlden. Det finns förvisso inget som tyder på att lajvscenen skulle vara mer eller mindre drabbad än resten av samhället men det finns hur som helst ett stort problem. Jag pratade i helgen med en profil inom cosplay-scenen och där verkar det här heeeelt sjukt och jag ser ingen som helst anledning till att det inte skulle vara ännu värre på den mansdominerade bräd- och rollspelsscenen.

Mundo

Myrmidon
RasmusL;n48486 said:
I praktiken så är det så det fungerar. Sverok lägger sig inte i lajvens innehåll utöver att finansiera dem och aktiva lajvare i allmänhet och tongivande arrangörer i synnerhet är extremt vänsterställda i sina politiska åsikter. Ja det har gjorts en undersökning, här kommer resultatet:
Även om undersökningen är intressant så är den genomförd på facebook. Underlaget är extremt litet när "50 personer svarar att".
I övrigt kan det väl konstateras att den största gruppen lajvare är yngre människor och yngre människor tenderar att rösta vänster samt att mitt förslag om att låta F! arrangera lajven var ett skämt.
Min poäng var snarare att man måste, liksom i resten av samhället tydligen, förklara jävligt tydligt vad som är okey och vad som inte är okey.

Lägg ned religionsundervisning i skolan. Lägg till Jämlikhet, Respekt och allmänt Vett istället. (JRV). Gör det till ett kärnämne, klarar du inte det får du gå om grundskolan tills du gör det.

RasmusL

Champion
Mundo;n48492 said:
Även om undersökningen är intressant så är den genomförd på facebook. Underlaget är extremt litet när "50 personer svarar att".
I övrigt kan det väl konstateras att den största gruppen lajvare är yngre människor och yngre människor tenderar att rösta vänster samt att mitt förslag om att låta F! arrangera lajven var ett skämt.
Min poäng var snarare att man måste, liksom i resten av samhället tydligen, förklara jävligt tydligt vad som är okey och vad som inte är okey.

Lägg ned religionsundervisning i skolan. Lägg till Jämlikhet, Respekt och allmänt Vett istället. (JRV). Gör det till ett kärnämne, klarar du inte det får du gå om grundskolan tills du gör det.

Den är gjord bland lajvare i den facebookgrupp där i princip alla de som arrangerar lajv i Sverige hänger. Underlaget är verkligen inte extremt litet, med ca 560 respondenter i en population på ca 3700 så ska man kunna dra bra slutsatser.

Ptja, respondenterna är väl ganska unga men snittet tycks ligga kring eller strax över 30 så det är ju inte de allra mest radikala tonåringarna vi pratar om.
Yngre än 15 år10 %
16 - 20 år5011 %
21 - 25 år13129 %
26 - 30 år11325 %
31 - 35 år7417 %
Äldre än 35 år7817 %

Jag förstod att det inte var helt seriöst menat men det är ändå intressant att se att gruppen lajvare dras och har dragits med de här problemen trots de väldigt framträdande feministiska strömningarna. Lajvare ÄR vänsterriktade och har en MYCKET större andel som sympatiserar med VP och F! än resten av samhället.

Frågan är då som sagt hur illa det ser ut på andra scener och jag misstänker att roll- och brädspelskonventscenen är etter värre.