Re: Vad ska det betyda?
Jag har inget problem med att fylla ut den obeskrivna trollslaktarskogen så att kungariket i Trudvang blir levande. Den dominobrickan står ju för sig själv och det är enkelt att fälla den utan att något annat rasar ihop.
Jo, det är ju det som är problemet. Att dominobrickan står för sig själv. Och utan fler brickor, inget dominorally. ja, det är ett mer omfattande arbete att göra ändringar i Mundana än i Trudvang, men tänk om man uppskattar det arbetet, för att det får världen att kännas mer trovärdig? När jag tex lät roghandvärgarna ha henéaalver i fångenskap än och detta kom ut uppstod ju just frågan: Hur kommer omgivande folk reagera på det här? Blir det ett nytt storkrig mellan alver och dvärgar? Bör man försöka hemlighålla det så gott det går? Vad ska man göra med henéaalverna? Etc. Frågor som räckte att bygga en hel kampanj på. Och det är i sådana lägen Mundana blir alldeles, alldeles....underbart. Något sådant hade aldrig gått med den befintliga världen i DoD6. Man hade fått bygga upp allting själv, och det handlar ju om det är ett arbete man vill göra eller ej. Jag föredrar en spelvärld som är detaljerad redan från början, som jag sedan kan modda friskt. Och så komplicerat har det i min erfarenhet inte varit att ändra Mundana. När jag ändrade tirakstammarna till geografiska grupperingar påverkade det tex föga - det bara var. Rhung-Alaris tiraker blev Frakk, så jag lät tiraker vara extra ökända där, men dåligt organiserade, och därför hade tirakkrigen ändå ägt rum i Soldarn med omnejd, där Marnakh härjade. Bazirk hemsökte fortfarande haven, men hela Takalorr etc var deras hemvist - där bodde inga Frakk, som det gör i Neogames Mundana. Varför sådana här ändringar skulle vara svåra att genomföra i Mundana förstår då inte jag.
Tja, förutsatt att inte spelledaren har fantasi och kan bygga ut Trudvang efter de förslag som ges i spelmaterialet, då.
Man kan bygga ut Mundana med, och det blir faen så intressantare i min bok. Där har man ju saker att bygga på - Trudvang har mest en stor urskog och lite troll, något Mundana kan erbjuda till frukost, typ.
Däremot är det väldigt svårt för sådana som jag att göra stora ändringar i en del av världen/världshistorien utan att det rubbar på trovärdigheten i en annan del av världen/världshistorien.
Måhända vill du våldta hela konceptet med en glödgad lyktstolpe, men jag har då inte stött på några problem när jag fritt modifierat och härjat runt i Mundana och gjort det till en personlig värld, och jag tycker ändå jag modifierat ganska friskt. Och nog är det trovärdigt alltid - trovärdigare än Neogames version (eftersom jag strukit alla överdrivna statsskick och fientligheter, byggt om den äldsta historien till något lite mera lågt hållet, etc).
men en spelledare kan exempelvis inte ta bort Albanien om han så skulle vilja, utan att samtidigt rubba hela världshistorien.
Det har inte slagit dig att rubba världshistorien är just vad man är ute efter? När man gör om Schweiz till ett bisarrt land bortom bergen, fullt av mystiska älvfolk, så är det intressanta ju just hur det påverkar världshistorien - det är ju påverkan jag är ute efter. För övrigt är vår värld, liksom Mundana, proppfull av saker man kan ta bort utan att något ändras nämnvärt, om man nu skulle vilja det. Jag skulle inte vilja påstå att Timur Lenk uträttade särskilt mycket tex, utöver arkitektoniska bedrifter (Vasilij-katedralen, Bibi Khanum och Gur-i-Amir skulle man få stryka) och omfattande folkslakt (+10% invånare i Ispahan, Bagdad etc, måhända), och han är ändå en av de största erövrarna i världshistorien. Visst, hårddrar man det så är öknarnas utbredning i mellanöstern till stor del hans förskyllan, och tog man bort det hade man påverkat världshistorien rejält, men varför man helt enkelt inte kan se mellan fingrarna med sådana detaljer utan att skada trovärdigheten nämnvärt ser då inte jag.
Därför sätter jag punkt för diskussionen, eftersom jag dessvärre inte har tid att delta i någon längre debatt längre.-
Annars tycks du då ha gott om tid att foruma, och jag hävdar fortfarande att den här debatten rör Eon i allra högsta grad. För min del blir det ingen punkt ännu.