Nekromanti Ett Dungeons & Dragons utan levlar.

Troberg

Sinister eater
Re: Palladium

Hur gjorde du när du tog bort levlarna ur Palladium ?
Jag tror att jag beskrev det i inlägget du svarade på...

Några generella (heter det så?)
Gör en ansats, den behöver inte vara perfekt. Se till att spelarna är införstådda med att det kan bli _mindre_ justereringar de första speltillfällena. Använd sunt förnuft.

Hur pass likt är det DnD3E förresten?
Det är ganska likt D&D2e, med vissa mindre skillnader. Rätt kul värld om man gillar high fantasy. Lite större skillnad på olika magikertyper.

Troberg

Sinister eater
Re: Välja ett annat spel...

Ajaj, här får man bassning.
Ta det inte personligt, det var bara så att jag blev trött på alla inlägg om att han inte skulle ta bort levlar och ditt råkade bli det jag svarade på. Han har valt att ta bort dem. Hur hjälper vi honom bäst då?

Jag tror att magisystemet ställer till mer problem utan levlar än vad strids systemet gör.

Kanske har du nån fin ide om hur magisystemet skulle funka. utan nivåer.
Jag införde färdigheter för magiskolor, sedan lät jag färdighetsvärdet i dessa magiskolor fungera som level för spells i respektive skola när jag räknade på varaktighet, skada, räckvidd och annat som var levelbaserat. Inget världsomvälvande, men det funkar bra. Spells per day och liknande körde jag på liknande sätt.

Man kan ju då argumentera för att jag på sätt och vis fortfarande har kvar levels, men jag har gjort dem mer precisa och inriktade, samtidigt som jag tagit bort dem ur alla sammanhang där jag inte gillar dem.