Quadrante
Grisbonde
Koncept
Ett kortspel som ämnar simulera duellstrid mellan två,
duell med värja i första hand.
kort meta om bakgrund och idé..
När jag höll på med "realistiska regler för strid" dök detta kortspel upp hos mig.
Jag har försökt behålla element av realism även i kortspelet, även om kortspelet i sig får ses som ett kortspel med taktiska element. Sen fann jag det roande att lägga till ett rollmoment i spelet, att man skapar en unik person, personifiera kombatanterna i striden.
Kortspelet ville jag skulle få en prägel av sent sextonhundratal, även om det mest skulle bli kosmetika. Jag har inte beslutat mig om det ska finnas en humoristisk "swashbuckling"- prägel över spelet eller inte, det finns en tendens och den är mycket nedtonad. Jag tror att man skulle kunna använda detta som ett system i ett rollspel, men det är inte anpassat för att klara av strid mellan flera. Spelet innehåller en del bokföring i form av poäng som räknas upp och ner under spelets gång, samt situationsbundna avdrag och bonusar.
En rolig detalj är att man kan nöta ner sin motståndares försvar, vilken då får sämre chans att försvara sig. Det finns ett värde, vilket jag kallar försvarsvärde, vilket samtidigt är graden av skydd och färdigheten skydda sig i ett. När försvarsvärdet sänks, sänks också färdigheten skydda sig. Skyddar man sig å andra sidan aktivt, ökar man sitt skyddsvärde.
Har även försökt lägga in olika vapens anfalls och försvarspotensial. dessutom kan man använda sig av de flesta vapen i "halvvapensläge" (när vapnet används på kortare avstånd än vad de är menade).
Det finns ett antal luckor i detta dokument (bifogat) , men stridssystemet skall vara (någotsånär) färdigkonstruerat. Texten kommer att stuvas om, så att det blir ett tydlgare och mer överskådligt upplägg.
mvh
Quadrante /
Jonas Lidstöm, Isegrim
Ett kortspel som ämnar simulera duellstrid mellan två,
duell med värja i första hand.
kort meta om bakgrund och idé..
När jag höll på med "realistiska regler för strid" dök detta kortspel upp hos mig.
Jag har försökt behålla element av realism även i kortspelet, även om kortspelet i sig får ses som ett kortspel med taktiska element. Sen fann jag det roande att lägga till ett rollmoment i spelet, att man skapar en unik person, personifiera kombatanterna i striden.
Kortspelet ville jag skulle få en prägel av sent sextonhundratal, även om det mest skulle bli kosmetika. Jag har inte beslutat mig om det ska finnas en humoristisk "swashbuckling"- prägel över spelet eller inte, det finns en tendens och den är mycket nedtonad. Jag tror att man skulle kunna använda detta som ett system i ett rollspel, men det är inte anpassat för att klara av strid mellan flera. Spelet innehåller en del bokföring i form av poäng som räknas upp och ner under spelets gång, samt situationsbundna avdrag och bonusar.
En rolig detalj är att man kan nöta ner sin motståndares försvar, vilken då får sämre chans att försvara sig. Det finns ett värde, vilket jag kallar försvarsvärde, vilket samtidigt är graden av skydd och färdigheten skydda sig i ett. När försvarsvärdet sänks, sänks också färdigheten skydda sig. Skyddar man sig å andra sidan aktivt, ökar man sitt skyddsvärde.
Har även försökt lägga in olika vapens anfalls och försvarspotensial. dessutom kan man använda sig av de flesta vapen i "halvvapensläge" (när vapnet används på kortare avstånd än vad de är menade).
Det finns ett antal luckor i detta dokument (bifogat) , men stridssystemet skall vara (någotsånär) färdigkonstruerat. Texten kommer att stuvas om, så att det blir ett tydlgare och mer överskådligt upplägg.
mvh
Quadrante /
Jonas Lidstöm, Isegrim