Nekromanti Ett färdigt spel (beta)

Quadrante

Grisbonde
Koncept

Ett kortspel som ämnar simulera duellstrid mellan två,
duell med värja i första hand.

kort meta om bakgrund och idé..

När jag höll på med "realistiska regler för strid" dök detta kortspel upp hos mig.

Jag har försökt behålla element av realism även i kortspelet, även om kortspelet i sig får ses som ett kortspel med taktiska element. Sen fann jag det roande att lägga till ett rollmoment i spelet, att man skapar en unik person, personifiera kombatanterna i striden.

Kortspelet ville jag skulle få en prägel av sent sextonhundratal, även om det mest skulle bli kosmetika. Jag har inte beslutat mig om det ska finnas en humoristisk "swashbuckling"- prägel över spelet eller inte, det finns en tendens och den är mycket nedtonad. Jag tror att man skulle kunna använda detta som ett system i ett rollspel, men det är inte anpassat för att klara av strid mellan flera. Spelet innehåller en del bokföring i form av poäng som räknas upp och ner under spelets gång, samt situationsbundna avdrag och bonusar.

En rolig detalj är att man kan nöta ner sin motståndares försvar, vilken då får sämre chans att försvara sig. Det finns ett värde, vilket jag kallar försvarsvärde, vilket samtidigt är graden av skydd och färdigheten skydda sig i ett. När försvarsvärdet sänks, sänks också färdigheten skydda sig. Skyddar man sig å andra sidan aktivt, ökar man sitt skyddsvärde.

Har även försökt lägga in olika vapens anfalls och försvarspotensial. dessutom kan man använda sig av de flesta vapen i "halvvapensläge" (när vapnet används på kortare avstånd än vad de är menade).

Det finns ett antal luckor i detta dokument
(bifogat) , men stridssystemet skall vara (någotsånär) färdigkonstruerat. Texten kommer att stuvas om, så att det blir ett tydlgare och mer överskådligt upplägg.

mvh

Quadrante /

Jonas Lidstöm, Isegrim

Quadrante

Grisbonde
exempel kombatant till kortspelet (ernst katz)

[color:\\"red\\"] <font size="3"> ----------------- ERNST KATZ ---------------- </font size> [/color]

Vapen, värja och dolk
Rustning - Jousta corp (4)

Hemmiljö, gatustrid - gator, gränder och torg.

Fördelar - Kumpaner (1)
------- Stridstekniker (1)

Färdigheter
------- Angrepp (+3)
------- Försvar (+3)

Röd kombatant (0)

Hjärter (2) , Spader (1) , Klöver (1) , Ruter (0)

Första intryck [ svart, Spader tio ]

Bakgrund :
Denne hårdförde men känslosamme kämpe, vilken tvingats med av en arme från Wittstock, lever ett liv i hor och synd, duellerandes, spelandes och supandes.Denna stackars pojke, som släpades mot sin vilja genom en rad olika städer i armens släptåg. Vilken hamnade, som en van gatustrykare och suput på Paris bakgator, har ett hjärta av guld. Kanse lite girig att behålla dess värde dolt, kanske lite för snar till vrede...

Suputen och gatstrykaren går under namnet Ernst Katz.

Bifogar den nya designen på stridsformulär.
Jag tänkte att eftersom de flesta inte ids göra en egen figur för att testspela och därmed inte heller ids testspela reglerna, så gör jag en färdig kombatant att testa reglerna med. Om man däremot redan gjort en egen, kan man använda denne kämpe som testmotståndare.

Ett tips, ett billigt sätt att höja både strids och försvarsvärdet, är att välja stridsteknik som fördel. Den höjer även manövervärdet.

Quadrante

Grisbonde
Louiard d´Paris

[color:\\"blue\\"]----------------- [Loiard d´Paris] ----------------- [/color]

Vapen : Värja, käpp och parerdolk.

Rustning : tjock kyller(joustacorps), läderrock

Hemmiljö - Parker , kuperad teräng, ängar etc..

Fördelar - Vapenteknik (+1)
------- Stridserfarenhet (2st)
------- (Duellstrid och Värdshusstrid)
------- Sekundanter (nivå 1)

Färdigheter
------- Försvar (+2)
------- Handgemäng (+1)

Svart kombatant (0)

Hjärter (2) , Spader (2) , Klöver (0) , Ruter (0)

Första intryck [ Röd, Hjärter tio ]

Quadrante

Grisbonde
Diskussionsfrågor...

Ni kanske undrar vad jag sysslar med, vad syftet med att posta dessa inlägg här och vad jag vill ha ut av det. Ja, jag undrar lite själv också...

Men, här är ett par saker jag kom på att jag skulle vilja ha feedback på. Ni behöver inte svara utifrån spelet i sig, eller kortspel heller för den delen. Svara på det hela utifrån hur ni skulle/hur ni upplever företeelserna (i spel överhuvudtaget eller i detta spel)
-----------------------

BETA

Diskussionsfrågor

De här frågorna kan diskuteras utan att man läst regeltexten, även om jag skulle föredra om man läst den.

Hur ser ni på att :

1) Försvarsvärdet är kopplat på så sätt att det är ett [värde] vilket måste reduseras till noll, innan man kan "komma åt att skada".

2) Att försvarsvärdet är både det värde som skall sänkas av motståndaren och att det är chansen att försvara sig. Dvs, att när man sänker någons försvarsvärde, sänker man också dennes förmåga att försvara sig.

3) Att ett anfall innehåller ett visst mått av försvarspotensial. När ett anfall möts av ett anfall, sänkts motståndarens resultat av hur väl man lyckas med sitt eget anfall. Lyckas man riktigt väl (mycket) så kan man (om man har tur) redusera motståndarens anfall helt.

----------------------
Här två frågor som kräver att man läst regeltexten.

a) Hur upplevs stridsmomenten, känns det som för stor möda och börda med bokföring ?

b) De tre frågorna som jag ställt ovan strecket, tycker du de framkommer i regeltexten, eller ska det förtydligas att dessa tre elemet finns med i systemet ?

Quadrante

Grisbonde
Normal motståndare

eftersom de två postade motståndarna inte är medelmåttor, borde jag lägga till två sådana "average joe´s"...

så här, en gentelman av modet och en slugger

-

Bunny

Crazy like a fool
Re: Diskussionsfrågor...

Synd att du fått så få svar. Detta kanske är en sån tråd - som det spånades om på forumsforumet för nått halvår sedan - som är närmast för komplett för att kommentera. Det hela är snyggt gjort och väl sammanfattat, och innan man egentligen skapar sig en åsikt så måste man spela spelet. Jag för min del har svårt att dra några längre slutsatser bara av att läsa reglerna, jag blir mer inspirerad av bilderna och av exempeltexterna och vill testa spelet därför. Om det följer det resonemang du förde i La Commedia Guerra så är jag säker på att reglerna är bra också.

När det gäller att faktiskt spela det hela, så råkar man för min del på det problem som begränsar allt jag gör nu för tiden: tidsbrist. Men visst, finner jag en chans så ska jag försöka testa ditt spel.

Så: jag tycker du är en grym snubbe som gör grymt snygga spel med grym stämning i. Inte mycket mer att säga egentligen.

Quadrante

Grisbonde
blottor...

Jo jag har ett svagt minne av någon sådan där tråd, eller så har det talas om det i andra trådar (mest troligt). Hur som, jag har nog en tendens att försöka att säkra alla utgångar innan jag presenterar något.. kanske vill jag inte blotta mig (vilket får en att fråga varför jag är så intresserad av strid... :gremwink: ). Jag har prövat nu att presentera saker lite olika i mina senaste inlägg, och kommit fram till att : mest svar får antingen "meningslösa inlägg" eller "inlägg med uppenbara motsättningar i påståenden". Vill jag veta något om mitt spel, ska jag inte fråga något som gör att man måste ha läst en text. Istället ska jag fråga något i stil med - Vilken färg är mest fantasy?
Av svaren kan jag sen luska/vaska fram saker som skulle kunna beröra min egen text...

Om det följer det resonemang du förde i La Commedia Guerra så är jag säker på att reglerna är bra också. Jo till viss del, men samtidigt inte. Det är mer ett taktikspel,...

Så: jag tycker du är en grym snubbe som gör grymt snygga spel med grym stämning i. Inte mycket mer att säga egentligen.
:gremlaugh: :låtsas som eberörd: :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Diskussionsfrågor...

Det är ju faktiskt så. Quadrante, du gör så kompletta grejer nu för tiden, och sådant är det alltid knepigt att svara på. Man måste sätta sig in i konceptet och försöka komma på något i grunden att kommentera, vilket inte alltid är så lätt. Men det är alltid väldigt mysiga inlägg med massor av snygga bilder i, som ger en stunds trevlig läsning. Folk gillar nog dina inlägg trots att du inte få så många kommentarer, ska du se. :gremsmile:

/Dimfrost, icke-konstruktiv icke-kritik?