Om vi säger att jag står 5 meter ifrån mitt mål och skjuter med min H&K. Jag skjuter iväg 12 kulor, och tar bort en möjlig pga rekylen, så återstår 11 kulor. Då är det 11/66 delars chans att EN kula träffar. Är detta någorlunda logiskt??? Tycker inte jag och mina spelarkompisar som alltid väljer att skjuta dubbelskott eftersom det är mer chans att träffa då....
Alltså, killarna på Neogames menar nog ungefär så här.
Om man väljer automateld som handling så är det frågan om att meja stora områden. Detta blir smulan knasigt på korta avstånd.
Det finns dock ett undantag, och det är på mycket kort avstånd.
Mycket kort avstånd är ett nytt slags avstånd som inte finns i Eon (deras fantasy spel med samma regler) som fungerar så här.
Om målet är inom halva avståndet av "kort avstånd", dock max på ett avstånd av 3m. Då inträffar Mycket Kort Avstånd. Inom mycket kort avstånd så träffar all automateld på 1,2,3:or Då blir det en annan femma.
Jag kan dock redan höra följdfrågan komma flygandes
Men tänk om han står på 4 m avstånd då! då suger det ju lika mycket gnupung ändå !
Ja, det stämmer. Här så finns det enligt mig 2 alternativ.
Antingen så följer du reglerna och använder andra typer av attacker (typ dubbla eldskurar funkar fin-fint på kort avstånd), eller så använder du följande helt nyuttänkta husregel.
Eftersom man vanligtvis träffar med automateld på ettor, men på mycket kort avstånd träffar på 1,2,3:or så vän av ordning vilja argumentera att det borde finnas någon slags mellanting. Ett stadium där ettor och tvåor träffar.
Regeln om automateld på kort avstånd:
När man skjuter automateld på kort avstånd och endast siktar på 1 mål så träffar ettor och tvåor.
OBS regel ej speltestad, men det låter bra /images/icons/grin.gif
/Naug