Nekromanti Ett förslag till definition av indie och trad

Nässe

Myrmidon
cyberhest said:
Nässe said:
Vad sägs om
Indie = konfliktresolution
Trad = handingsresolution

eller

Indie = karaktärsdrivna berättelser
Trad = manusdrivna berättelser
Kan du utveckla det här lite? Vad innebär en "manusdriven berättelse" i en rollspelskontext?
Manusdrivet- jag tänker en rälsad berättelse till exempel. Eller en sandlåda där fokus ligger på SLP:erna. Det är deras val som är viktiga. SLP är kungen och förrädaren och magikern och den store riddaren. SLP är Shagul och Arn. RP ska ista ut vad som försigår i sandlådan och kanske stoppa det som någon annan försöker göra.

I karaktärsdrivet spel är rollpersonerna Shagul och Arn. Spelet drivs av deras agerande. Det är avgörande att RP har drivkrafter- det är deras viljor och nyfikenhet som skapar berättelsen. Det finns ingen berättelse som rullar på och som RP hänger på.

Man kan också tänka att Indie är att berättelsen är klar fram till spelet börjar. Trad- då finns det mer eller mindre en färdig berättelse även under spel- att förhålla sig till.

Jarre

Swordsman
Möller said:
Får man fråga sig varför indie och trad måste ges definitioner?
Att ha tydliga begrepp att diskutera utifrån och använda sig av på ett av motparten förståeligt sätt, så att man slipper "tala förbi varandra" och missuppfattas. Men det är kanske ganska uppenbart.

Tråden hittills -- och anledningen till dess existens, tänker jag mig -- är fylld av dessa olika tolkningar, just för att någon fastslagen definition av begreppen "trad" och "indie" i rollspelssammanhang varken tycks finnas, eller användas av vidare kretsar.

Jag är dock liite osäker på om en definition skulle ge så mycket, då begreppen (med olika betydelse hos olika personer i olika sammanhang?) tycks vara inarbetade och det kan vara svårt att särskilja "rollspels-indie" från "annan indie".

Jarre

Swordsman
Gurgeh said:
Nobilis är alltså det TRADigaste av alla spel?

Eller finns det något i en ännu större bok?
Och vad är i så fall senaste, nätbaserade DoD? Eller alla spel som endast finns i datorbaserade dokument?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ram said:
Men BW är inte indie.

.
.
.

:gremwink:

//Ram - Trampar på heliga kor! :gremtongue:
förklara vad du menar då?
har sett det förr men inte fått någon förklaring

//Hans snubblar över feta kossor

Möller

Hubert Hortlax
Jarre said:
Att ha tydliga begrepp att diskutera utifrån och använda sig av på ett av motparten förståeligt sätt, så att man slipper "tala förbi varandra" och missuppfattas. Men det är kanske ganska uppenbart.
Fast, för att beskriva rollspel har vi rätt bra termer. Spel kan t.ex. kategoriseras in i GNS (eller, som det nu heter, Right to dream, Step on up och Story now).

Iochmed t.ex. Riotminds onlinesatsning eller kranks Null State så blir produktionstyp och -värde också rätt meningslöst.

Nä, personligen kommer jag betrakta indie som ett marknadsjippo.

Jag tycker Han och Krank har en ganska bra syn på det hela.

Som jag uppfattat det så är trad-spel traditionella rollspel, med spelledare-spelare, grundegenskaper och färdigheter, äventyr som är skrivna innan spel (räls), attackslag-pareringsslag osv.

Indie-rollspel är spel som gör saker annorlunda än traditionella rollspel. Experimentella rollspel som bryter de gamla tankebanorna om hur man spelar rollspel och vad rollspel innehåller. Jag ser indie som lite av en reaktion mot det gamla där man säger "Man behöver inte göra som man alltid gjort, man kan göra såhär istället."

Neotrad tänker jag mig är i grunden traditionella spel, men som lånat inspiration från indie-spelen och bitvis använt nya sätt att lösa saker. Det kan vara saker som spelarinflytande i storyn osv (skrev osv för att jag faktiskt inte kunde komma på något mer vettigt att ge som exempel, kanske betyder att min beskrivning haltar?)

Det är iaf så som jag uppfattat det efter att ha läst på det här forumet. Vet inte om någon håller med mig dock :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
BroderFluff said:
Neotrad tänker jag mig är i grunden traditionella spel, men som lånat inspiration från indie-spelen och bitvis använt nya sätt att lösa saker. Det kan vara saker som spelarinflytande i storyn osv (skrev osv för att jag faktiskt inte kunde komma på något mer vettigt att ge som exempel, kanske betyder att min beskrivning haltar?)
Ett annat exempel kan vara att man lånar sätt att tänka kring spel eller vad man lägger fokus på. Det kan egentligen vara nästan vadsomhelst så länge inspirationen kommer från indievärlden =) Null State är enligt mig neotrad; det lånar framför allt idén om att ha fokuserade spel som tydligt talar om hur de ska spelas. Även om det i övrigt är ganska traditionellt.

Jag kom på en tanke. Indie = independent THOUGHT. Alltså, tankar som är fristående från de TRADitionella sätten att tänka kring rollspel. Eller ja, inte exakt; Forgetänkarna har ju nästan lagt beslag på indiebegreppet helt, men kan kanske inte ska haka upp sig på att det måste vara independently released av småbolag, utan snarare arbeta med kontrasterande tankemönster...

krank

Poppe said:
Spel kan t.ex. kategoriseras in i
Nooooooooo!!! Noooooooooo!!!!!!!!!!
Nä nä, vi vet, "det är inte spel, utan agendor vid spelbordet" eller whatever. Visst, men olika spel underlättar olika agendor olika mycket, och det går VISST att se på en berättelse och se vilken agenda det är mest troligt att spelarna som spelade fram den hade.

tull

Hero
krank said:
Persson said:
Jo det är indie. Har dessa små aktörer en produkt som är populär*?

*=en större marknadsandel på sin nationella marknad.
Återigen: Nej. Trad/indie handlar inte om vem som tillverkar eller marknadsandelar. Det handlar om spelstil, inställning, "genre" om man så vill. På samma sätt som det finns "indiepop" producerade av stora bolag med bred publik.

Och nej, det har de inte. men de ger ut TRADitionella rollspel. "Trad" kommer, specifikt, av den TRADitionella formen, det traditionella sättet att skriva och spela rollspel på.
Traditionella spel förändras också. De spel som en majoritet spelar blir normgivande för hur rollspel skall spelas.

Indie förändras också. Skapad av små aktörer till en liten publik.

krank

Persson said:
Traditionella spel förändras också. De spel som en majoritet spelar blir normgivande för hur rollspel skall spelas.

Indie förändras också. Skapad av små aktörer till en liten publik.
Absolut sker förändring. Men återigen har det inget alls att göra med termerna "trad" och "indie", så som de används inom rollspel.

Jag får det distinkta upplevelsen att du troller, iofs, så om du inte kommer med några argument bortom "det är så" snart så lägger jag nog ner min del av diskussionen mot dig.

Möller

Hubert Hortlax
Poppe said:
Spel kan t.ex. kategoriseras in i
Nooooooooo!!! Noooooooooo!!!!!!!!!!
Nähä?

Jag tycker då att begreppen är hyfsat användbara. Kategorisera var kanske fel ord, för det finns såklart mellanting. Det kan tillochmed vara så att nästan inget spel renodlat tillhör ett av begreppen. Men att säga »Jag gillar Story now« betyder något, till då från »Jag gillar indie«.

Christoffer

It's all pig.
På en berättelse? Verkligen? Berätta hur du tänker. Jag ställer mig väldigt tveksam till det hela.

krank

Poppe said:
På en berättelse? Verkligen? Berätta hur du tänker. Jag ställer mig väldigt tveksam till det hela.
Såhär tänker jag:

I ett grottkrälargängs agerande finns det ganska få element av svåra personliga val eller något fokus på att adressera teman. Faktum är att deras berättelse antagligen kommer att ha ett ganska vagt tema, som inte adresseras särdeles mycket alls.

Det är klart det KAN bli en berättelse med mycket drama, svåra val och tydliga teman även när de spelar, men det är inte lika sannolikt.

Med andra ord: det finns en statistisk tendens, som inte är 100% men tillräcklig för att man när man ser Dawsons Creek kan gissa sig till att det antagligen inte är resultatet av Step On Up. Är det möjligt att den är det? Klart det är. Men inte troligt. Rent statistiskt.

Ram

Skev
Nässe said:
Manusdrivet- jag tänker en rälsad berättelse till exempel. Eller en sandlåda där fokus ligger på SLP:erna. Det är deras val som är viktiga. SLP är kungen och förrädaren och magikern och den store riddaren. SLP är Shagul och Arn. RP ska ista ut vad som försigår i sandlådan och kanske stoppa det som någon annan försöker göra.
Några saker lämnar mig lite undrande här.

1. Fokus. Fokus hur? Allt som oftast spelar man med karaktärerna i fokus, oberoende om det är indie eller trad. Indie är inte lika med Epic alls enligt mig. Fast jag hänger nog upp mig för mycket på exemplet.
2. Är det den gängse uppfattningen att man inte spelar improviserat i med traditionella system? Eller pratar vi inte system utan spelstilar?

Ram

Skev
Hans E Magnusson said:
förklara vad du menar då?
har sett det förr men inte fått någon förklaring
Det som jag menar är att BW inte är ett klockrent indiespel (TMW, IAWA) då det i princip är ett tradspel med ett mindre antal storydrivande/storykontrollerande element samt att om det har en större upplaga så faller det inte inom ramarna för att indie skulle vara litet och independant. Det är åtminstone ett sätt att se på det.

Men framförallt så retas jag men Måns. :gremsmile:

tull

Hero
krank said:
Jag får det distinkta upplevelsen att du troller, iofs, så om du inte kommer med några argument bortom "det är så" snart så lägger jag nog ner min del av diskussionen mot dig.
Trams.

Indie är en term gällande branscher och dess aktörer inte form. Detta eftersom formen på produkten är mer föränderlig än vad relationen mellan stora och små aktörer är.

Cyberhest

Konträr kverulant
Jag tror jag förstår hur du tänker. Min fråga var väl egentligen hur abstrakt du tänker med begreppet manus. I ett klassisk oldschool-hexcrawl (som jag själv kommer börja DM:a snart i Wilderlands/City-state of the Invincible Overlord) finns det kanske inte direkt ett manus eller ens någon egentlig metaplot med fokus på SLP:erna, men däremot finns det en värld som rullar vidare, på ett sätt som är delvis avhängigt och delvis oavhängigt spelarnas/spelarkaraktärernas agerande.

Antar att du fortfarande skulle sortera in det under "manusdrivna berättelser"-facket, men ja, då blir det ju på en väldigt abstrakt nivå.

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Men framförallt så retas jag men Måns. :gremsmile:
Jag sväljer inte betet. :gremsmile:

Och på ett mer seriöst plan så håller jag inte med om din beskrivning av BW.

Edit: Damn, jag svalde visst iaf! :gremsmile: