Jag tycker din indelning är klart intressant, om än kanske inte med helt vattentäta skott (för en tradskadad stackare som jag).
En kampanj jag DM:ar kan ha ungefär följande upplägg: spelarna rullar fram typ vilka karaktärer de vill, spelet börjar i Park of Obscene Statues i City-state of the Invincible Overlord. Det närmar sig lunchtid och karaktärerna börjar bli hungriga.
Det finns ingen metaplot, utöver att det, i stadsstaten och runt om i den övriga världen, finns t.ex. tjuvskrån, religiösa sekter osv som kämpar om makt och annat, men själva "berättelsen" skapas av spelarna. Inom ramarna för hur staden ser ut och är uppbyggd, genom t.ex. beskrivningarna av de olika invånarna, butikerna osv som CSIO-modulen föreskriver (och såklart i enlighet med D&D-reglerna för strid, skada, användande av färdigheter osv), kan de göra rätt mycket vad de vill.
De kanske går in på ett bageri, där Jöns spelarkaraktär, halvalven och blivande advokaten Lulzworth, börjar stöta på bagarens dotter. Bagaren, som hatar allt som har med alver att göra, förolämpar tämligen grovt halvalven och dennes (vid tillfället ej närvarande) mor och kör ut samtliga spelarkaraktärer från butiken. Lulzworth, extra arg som han är eftersom han är hungrig, känner sig kränkt och övertalar de andra i gruppen om att det enda sättet att återupprätta deras ära, är att hämnas på bagaren.
På natten bryter de sig in i bagarens hus, men magikerlärlingen Ozqar fumlar på sitt slag för "klättra" och råkar krascha rakt in genom ett fönster på våningen under, där stadsvaktskaptenen Karlos bor. Innan kaptenen hunnit sträcka sig efter sitt svärd är resten av gruppen långt borta. Några dagar senare, när Ozqqar ställs inför rätta för inbrott och skadegörelse, sitter Lulzworth och de andra på sitt rum på värdshuset Blå Delfinen och diskuterar kring huruvida man känner någon med en läggning för det arkana som skulle kunna ersätta den förlorade stridskamraten i framtida äventyr och bataljer.
Ingenstans här finns någon räls, det finns inga mäktiga SLP:s som utgör centrum för handlingen. Berättelsen består av det som hände i den fiktiva spelsessionen ovan. Är det trad eller indie?