Okej då, pruttis, alla har det antal tärningar de har och that's it. I obeväpnad strid så mörsar trollet den lilla älvan totalt. Trollet väljer däremot hellre en stor fet klubba som erbjuder kraftiga tekniker om man bara har styrkan som krävs, medan älvan hellre väljer flinka vapen som erbjuder dödliga tekniker om man har rörligheten som krävs.
Ja, det där tycker jag var mycket bra, att villkora teknikerna med både vapen och andra egenskaper, för då premieras man ju ändå att välja en stil som passar ihop med ens personliga egenskaper. Och så tillåter det ju att man bygger in en massa fånhumor i systemet, typ att tvåhandssläggor av trä ger flickor värsta råsopstekniken, om de är svaga nog och har tillräckligt tefatsartade ögon
Eftersom ingen kan få några extra tärningar på något sätt så påverkas inte deras obeväpnade tekniker (såsom tacklingar, bensvep och danska skallar) av att de plötsligt håller ett tillhygge i nävarna, vilket kanske var den största bristen med mitt klur i föregående inlägg.
Det där hade jag totalt inte tänkt på, men du har rätt, det är en klart mycket riktigare brist än gnällspikeriet jag kom dragande med.
Och som bonus till alla som orkat genom tråden såhär långt, här är en extra kämpe! Helt otestad förstås, men ändå:
Tävlingskämpen T'ching Lao
T'ching Lao är en slug, snabb rävmansmunk som gjort succé på kampsportsturneringar med sin publikfriande, yviga kampstil och sina tekniker från bergen. Han älskar att stila och kan inte slåss på topp om han inte får tricksa och flasha, vare sig det finns publik eller ej.
T'ching Lao är en knepig figur, som måste använda imponerande manövrer och tekniska tricks för att öka sin stridsförmåga. Notera exempelvis att hans mest kraftfulla manöver, Drakens Oändliga Käftar, kräver fler tärningar för att aktiveras än han vanligen alls har. Rätt använd är han dock (antagligen, otestad host host
) kraftfull tack vare sin flexibilitet.
Stridsvana: 4
De Fyra Formerna: 1
Träffpoäng: 40
Vapen: Obeväpnad
Parera: 11/22/33
Minskar skadan från motståndarens teknik med Effekt/2. Övriga effekter av tekniken påverkas inte.
Undvika: 45/56
Om denna tekniks Effekt är mer än Effekten av motståndarens teknik, påverkas du inte av den.
Slag: 15/35
Du gör Effekt-3 Träffpoäng i skada.
Spark: 44/46
Du gör Effekt+5 Träffpoäng i skada, men motståndaren får +3 på sin Effekt för att Parera eller Undvika.
Kast: Undvika+4
Du utför Undvika med full Effekt, samtidigt som motståndaren kastas till marken; han tar Effekt/3 Träffpoäng i Skada, och förlorar två tärningar i nästa runda på att ta sig upp på fötter.
Styling: Valfri Teknik + 5
Du utför en teknik på ett ovanligt yvigt och visuellt spektakulärt sätt, vilket ger dig en extra tärning i nästa runda. Tärningen som används för att aktivera Styling räknas inte in i den andra teknikens Effekt.
Pose: 34
Du anslår en effektfull pose som ger dig två extra tärningar i nästa runda. Man kan, givetvis, inte använda Styling på en Pose.
Apan, Tigern, Draken, Tranan: 345
Du växlar mellan De Fyra Formerna, grunden i din kampstil, som alla ger olika fördelar. När du utför tekniken får du själv välja vilken du antar, och du behåller denna form tills du byter.
Apan: Du får välja att utföra Styling utan att behöva slå fram tekniken; givetvis får den teknik du stilar till fortfarande ett avdrag på -5 på sin Effekt.
Tigern: Du får +3 på din Effekt i Slag och Spark.
Draken: Du får möjlighet att utföra tekniken Drakens Oändliga Käftar.
Tranan: Du får +5 på din Effekt i Undvika.
I början av en strid väljer spelaren givetvis fritt vilken form han använder.
Drakens Oändliga Käftar: 23344
Om din Effekt är högre än motståndarens Effekt i Undvika, angriper du med en serie ofattbart kvicka, paralyserande anfall från alla håll som tycks svälja upp motståndaren, som tar Effekt+7 Träffpoäng i skada och förlorar en tärning under hela resten av striden!
Denna teknik kan bara utföras ur Drakens form.
(Notera att jag här rationaliserat bort vapenskadan genom att mata det rakt in i teknikerna, som jag borde ha gjort från början. Detta är alltså ingen miss.)
/Feliath - Tse-tse!