Inkognito;n179091 said:
Försvar handlar ju enligt beskrivningen om att hålla sig i rörelse för att bli svårare att träffa. Hur gör ni där med "Sikta"?
Reglerna säger inget, men spontant känns det som att man bör stå still för att sikta noga? Vilket då borde ta bort värdet i Försvar under de handlingarna?
Om du nu menar "siktbonus" och inte "grovsikte" kan jag se din tanke. Men vi kan ju börja med att reglerna redan ger utrymme för att ge +5 på att träffa "statiskt, orörligt" mål, som ju en siktande individ kan sägas vara.
Nästa tanke jag har är att "grovsikte" går såpass snabbt att jag inte tror det skall eller bör räknas som att man slutat röra på sig. (Speltekniskt är det redan dyrt att offra ett skott/handling på att få grovsiktesavdraget; jag är rädd att med reducerat eller t.o.m. eliminerat Försvar kommer man alltför ofta att tycka "grovsikte" blir för dyrt och farligt)
Jag köper dock att sikta ordentligt gör man bäst a) när man är i någorlunda skydd eller helst b) när man själv inte är under beskjutning
Typ när exempelpersonen Matthew siktar mot den till häst flyende Haggard - då är övriga skurkar satta ur spel. Annars hade Matthews spelare knappast stått kvar och siktat helt öppet (utan sin försvarsbonus alltså)...
Tyvärr tror jag dock min slutliga analys av spelsystemet säger att man måste vara försiktig med att dra ner på Försvar. Skydd exempelvis fungerar ju så att man helt sonika tittar via träffmallen om skyddet eller kroppen träffas. Utan Försvar skulle det ju bli absurt om det helt plötsligt blev lättare att skjuta en bov som tittar ut genom ett kvisthål, bara för att denne är upptagen och inte "rör på sig"...
Jag menar: gilla det eller ej, men det är så Försvar fungerar. Det är mer en hjälteegenskap eller "metafysiskt plot armor" än matrix-liknande flärpande för att undvika kulor.
Problemet skulle bara bli att erfarna hjältar aldrig siktar. Att bli av med Försvar är förödande ju högre värde du har.
Vilket för oss tillbaka till ämnet, att systemet verkar tillåta högre Försvarsvärden än vad det egentligen klarar av...