Nekromanti Ett (halvlångt) inlägg om värdshus

Isilme

Veteran
Ett värdshus kan vara användbart till mycket. En plats där skummisar möts, ränker smids, skvaller sprids osv, och framförallt en plats där resande rp kan få ett mål mat och sedan ett uppdrag. Ändå lyckas jag aldrig riktigt få till känsla när jag spelar värdshusepisoden, det blir liksom "in-äta-betala-(få-uppdrag)-ut", och allt känns väldigt tråkigt. Någon som också känner så? I vilket fall har jag satt mig ner och börjat fundera över vilka trevliga inslag man kan ha i den lilla episoden så att den känns mer verklig, och kanske nya sätt att dra i rp i äventyr utan att använda det gamla vanliga viset.
Here goes:
Uppdrag : Värdshus är väl ett av det vanligaste ställena för uppdragsutdelning om jag förstått saken rätt. Handelsmän som behöver eskort söker sig hit, skummisar som vill ha något stulet men inte vill hamna i klistret själva, legoknektskaptener som behöver lite extra mannar osv.

Höra uppdrag : Det är kanske inte alltid som rp utstrålar den karisma och styrka som behövs för att de ska bli anställda. Kanske hör de istället hur en liten grupp får ett uppdrag av en viskande man (eller kvinna) i ett hörn. Detta skulle kunna bli intressant. Hur reagerar rp? Följer de efter och snokar, struntar de i det osv. Det hela känns kanske inte lika styrt om de får detta fria val.

Brand :En klumpig/full snubbe välter en fackla/kandelaber/lykta och något tar eld. Snart brinner hela huset frisk om inte rp och andra handlingskraftiga människor hjälper till. Också detta kan ju vara en öppning för ett uppdrag, om rp visar prov på styrka osv. Eller en början på ett intrig-äventyr: Var det verkligen lyktan som välte eller var det kanske...? Vill någon värdhusvärden illa? Eller vill någon gästerna illa? Har kanske någon av gästerna språlöst försvunnit? Kanske värdshusvärden själv, eller hans dotter/son? Eller någon vän till rp? Ja, ni fattar.

Stöld : Någon stjäl något. :gremtongue:

Saga : Framåt kvällen, när stämningen lägger sig, är det nog dags för den gamle sagoberättaren att göra intåg, med trasiga kläder och långt vitt skägg och plirande blick berättas sagor om skatter och troll i de mörka skogarna, magi, spöken och alver. Och vem är egentligen den gamle sagoberättaren...? En svartkonstnär som upptäckt att en mäktig artefakt ligger begravd under byn och vill få iväg alla bybor...?

Tävlingar och spel : Ölhävning, armbrytning, kortspel, äta-snabbast-tävling - you name it.

Skvaller : Värdshuset är ett utmärkt ställe för rp att få reda på lite fakta om mannen de spårar/skatten de söker osv. Men allt är inte gratis. Vad vill skummisen ha av rp för att avslöja vad han vet? Och på vems sida står han egentligen? Och allmänt skvaller om kungar, fester och grannar cirkulerar antagligen också, en uppmärksam spelare kan nog få reda på en del utan att behöva betala skummisen i hörnet.

Slagsmål : Är nästan obligatoriskt framåt natten när de stora busarna fått för många öl, och kan startas på många sätt: högljudd diskussion (spetsar rp öronen?), förolämpningar, någon spiller/spyr på någon annan osv. Dras rp in?

Flört : En berusad rp kanske vill flörta med den vackra alvdamen/alvherren därborta? Bör väl antagligen bara läggas in om spelarna är tillräckligt seriösa för att klara det.

Syn : En ung man/kvinna faller ryckande ihop på golvet för att sedan resa sig och deklamera något obegripligt, och kvicknar sedan till och minns ingenting. Spetsar rp öronen? Spetsar någon annan också öronen?

Ankagelse : Rp, eller kanske den trevlige unge mannen de sitter och språkar med, anklagas högljutt för stöld... Kan spinnas vidare på på många sätt. Tas det på allvar, blir de arresterade? Vem sprider ut detta rykte? Varför? osv.

Vakter : Entré stadsvakten som arresterar någon. Rps nyfunne vän? Varför då? Vill de rädda honom/henne? Dras de in i något?

Gift i maten : Gift läggs i rps mat. De får reda på det och måste hitta det och det för att inte dö. Eller också dör någon annan mitt under måltiden. Vem har förgiftat honom/henne? Varför? Dras rp in eller drar de in sig själva?

Nu har jag spånat en stund. Finns det mer förslag? Angående värdhus i synnerhet men även angående uppdragsgivande/äventyrsstartande i allmänhet.

/Glimfrost
intrigfylld liten stad
gör varje sl glad
mörk och hemsökt skog
ger skäl för slit och knog
mäktig artefakt
en äventyrsupptakt?
- Glimfrost nödrimmar

Renfield

Swordsman
Det kanske inte är vad du sökte efter, men jag drog mig till minnes ett kort äventyr som jag spelade, ovanligt nog, on inte SLade. Vi var ett gäng kamrater som hade rest långväga och kom till ett mysigt värdshus, där vi gottade oss hela dagen med det mesta av vad du nämnde, vi drack, åt, flörtade, bröt arm, kastade knivar, etc. På kvällen sen började en skald berätta en saga, och vår SL började lägga in mer och mer beskrivningar av visuella effekter i sitt berättande, som att vi såg ur hjältens ögon. Sedan deklarerade han helt plötsligt att vi kände osss lite yra och illamående, och när vi började tänka efter insåg vi att vi i det dimmiga, drömmande tillstånd vi varit i inte märkt förrns då att vi hade förflyttats någonstans. Vi befann oss helt plötsligt mitt i sagan, och mötte på "hjälten", och när vi sedan spelat klart äventyret [själva äventyrandet var inte så nyskapande] så berättade vår SL om hur hjälten levde lycklig alla sina dagar, och hur hans kamrater vandrade iväg i solnedgången, för att aldrig synas mer. Och vips, så kvicknar vi till, som ur en dröm, på värdshuset framför brasan, där gubben precis berättat klart.

Rätt skoj, faktiskt..

G

Guest

Guest
Om värdshus

Intressant trådstart faktiskt. Just värdshus är ju något som ligger väldigt centralt inom fantasyrollspelandet. Men det har faktiskt skrivits väldigt lite om dessa.... Rolig läsning!

Isilme

Veteran
Re: Om värdshus

Ja, jag tyckte också att det har varit ganska tyst på den punkten. Kul med uppskattning :gremsmile:
Har du kanske själv något att utöka listan med?

/Glimfrost

Isilme

Veteran
Fortsättning

Ytterligare fyra:
Anfall : Värdhuset blir anfallet av monster/rövare/annat pack. Hur reagerar rp? Varför anfaller man värdshuset? Vem är man ute efter? Detta är ju ungefär samma som vid "brand", bara lite blodigare :gremsmile:
Rädd person :En rädd flicka/pojke kommer inrusande, snyftande och darrande. Vad flyr han/hon för? Dras rp in?
Fiende ur det förflutna : Sitter man på ett värdshus och gör lite väsen av en är det lätt att en fiende som sökt efter en länge får nys om det. Han/hon skickade sjävklart sina underhuggare, eller kommer kanske själv? Trodde rp att fienden var död? Ojsan! Här har vi ett nytt mysterium att nysta i. Äventyrsstarten kommer inte kännas alltför styrd eftersom rp trots allt får välja själva hur de vill handla, men det är större chans att de gör "som sl vill" om de stött på fienden tidigare och dessutom "dödat" honom/henne... Och tada - här har vi en början på ett zombieslaktar-äventyr :gremwink:
Jagad : En man/kvinna kommer inrusande på värdshuset när det i övrigt från rp är helt tomt. Han/hon är dödligt sårad och hinner (om rp försöker hjälpa) bara lämna över ett föremål (karta? nyckel? artefakt? brev? ring?) och säga ett par ord t ex "akta er för dvärgen, låt honom inte få kartan/nyckeln/ringen". Sedan dör han/hon. Vad är det för föremål? Är det kanske kartan till en mytomspunnen skatt i en stor skog? (Kanske Vildhjarta?)
(som ni kanske märker är sista delen lite snodd från "Skattkammarplaneten", men vadådå :p)

/Glimfrost, spånar vidare

Brunalven

Warrior
Värdshus är givetvis mkt användbara, men man ska använda dem sparsamt; man ska se till att deras utseende inomhus är rationellt, stämningsskapande och annorlunda; man ska avhålla sig ifrån att ge rollpersonerna uppdrag där (åtminstone i den mån att äventyret börjar på värdshuset). Den sistnämnda punkten gör nämligen att rollpersonerna finner trygghet att automatiskt sitta på värdshuset mellan äventyr när de egentligen borde utföra ngt som uppfyller deras livsmål eller går hand i hand med deras personlighet.

G

Guest

Guest
Re: Om värdshus

Har du kanske själv något att utöka listan med?
Nja, inte på rak arm. Själv är jag väldigt inne på konceptet "Ensamt värdshus mitt i skogen där äventyrare samlas och lyssnar på den gamla gubben som sitter nere i skänkstugan och värmer sig vad brasan"

Typ... Lite magiskt, mystiskt och stämmningsfullt...

Rickard

Urverk speldesign
<TABLE BORDER=0 CELLPADDING=0 CELLSPACING=0><TR><td WIDTH=5 HEIGHT=5></TD><td COLSPAN=3 class="darktable"></TD><td WIDTH=5></TD></TR><TR><td HEIGHT=5 WIDTH=5 class="darktable"></TD><td class="darktable" WIDTH=5></TD><td></TD><td class="darktable" WIDTH=5></TD><td class="darktable" WIDTH=5></TD></TR><TR><td class="darktable"></TD><td></TD><td>För att få lite inspiration så tänk lite på vad som kan hända i vår tids barer, diskotek och hotell.. Vad är det för scenarior som kan uppstå? Ok, nu är visserligen stämningen och förhållningssättet rätt olika mellan en modern bar och en fantasyölstuga.. Det är exempelvis inte direkt ofta som jag går fram till bartendern när jag är på krogen, slänger fram en femtiolapp till honom och undrar om han har vet några rykten som går i stan.. Å andra sidan så är det en klar fördel att det skiljer sig så nämnvärt, då spelledaren kan hitta på vilket som är det rätta förhållningssättet.. En film som jag tycker får fram en riktigt skön krogmiljöstämning är faktiskt Dungeons and Dragons.. En av få saker som är bra i den filmen..

Så varför beger sig folk ut till ölstugor, värdshus eller hamnkrogar? Tja, det är ju inte direkt att en fantasystadsbo kan sätta sig framför teven eller datorn när de kommer hem.. De går ut för att sysselsätta sig och vara lite sociala.. Lite mer som engelsmännen brukar vara när de är i barer.. Svenskarna har inte den krogkulturen.. Men här är lite saker som skulle kunna hända..

<FONT CLASS="small">RYKTEN</FONT>
Jag brukar ibland försöka planera in rykten som säger lite om vad som ska hända senare i äventyret (eller i nästkommande äventyr) eller rykten som får världen lite mer levande.. Ryktena som jag säger till spelarna är egentligen inget jag har tänkt mycket på, utan jag slänger mest ut dem för att jag i framtiden ska kunna använda mig av dem som "äventyrsagnar".. Vissa spelledare brukar använda (kontakt)personer som rollpersonerna möter som något en äventyrsagn som kan kroka tag i rollpersonerna och mynna ut i ett äventyr i framtiden..

I regel kan det vara helt ovittkommande rykten som att det är brist på äpplen, att greve Morgenstånd börjat ta in hyrsvärd i sin sold eller att det snart är marknad..

<FONT CLASS="small">ÖVERFALL</FONT>
En kvinna springer upprört ner för trappan som leder upp till gästernas rum.. Hon gråter och försöker hålla upp sina sönderrivna kläder.. Alternativt så kan det vara en man som leende går upp till rummen på övervåningen med hållandes om en ung pojkes eller flickas axlar..

<FONT CLASS="small">PUBTÖMNING</FONT>
Ägaren ska sälja sin krog och försöker få bort all mat och dryck innan denne ger upp sin inkomst..

<FONT CLASS="small">MAGTÖMNING</FONT>
En av gästerna spyr som en gris.. Antingen under ett bord, vid en vägg eller mitt på golvet.. Kanske kommer delar av innehållet av dennes magsäck på någon? Antagligen så blir personen utslängd ur krogen.. Kanske blir krogsgrisen glad då den får ännu mer att äta, förutom de matrester som annars slängs från bordet av de ätande gästerna?

<FONT CLASS="small">MEDVETSLÖS</FONT>
Någon har tuppat av, antingen av sprit eller fysiskt våld. Kanske har denne vikit sig dubbel över en dolk? Men varför skulle folk bry sig? "Sköt dina egna bekymmer så slipper du få flera". Tänk lite på hur alla reagerade när Han Solo sköt en person inne på Cantina bar eller när Obi Wan Kenobi högg av handen på en person med sitt lasersvärd.. Alla tittade upp för att kolla vad som hände och sedan vände de sig bort igen..

<FONT CLASS="small">PERMIS</FONT>
Ett gäng matroser eller soldater kommer in på krogen för att spendera upp sina pengar.. Krogen blir väldigt livlig och antingen så blir det världens röj på krogen eller så slutar det med att all inredning förstörs..

<FONT CLASS="small">SPEL och LEKAR</FONT>
Benbrytning, knivkastning och tärningsspel.. Äh, jag kommer inte på (namnen på) så många lekar..

<FONT CLASS="small">DISKRIMINERING</FONT>
Denna punkt kan te sig på rätt många sätt, exempelvis att dvärgen som äger baren och vägrar servera alven i sällskapet, hoben blir trakasserad utav ett par flåbusar, kattmannen blir utskrattad och hånad eller att kvinnan inte tas på allvar..

<FONT CLASS="small">UNDERHÅLLARE</FONT>
Jag använder underhållare på samma sätt som rykten.. De är äventyrsagnar eller saker som spelarna kan utnyttja senare.. Jag har en fundering på en showmagiker som i en del av sitt nummer slänger på lite eldpulver i en skål med glödande kol för att få en eldkaskad.. Denne har dock tagit fel pulver så hela krogen fylls med rök.. Min tanke var att rollpersonerna vid ett senare tillfälle skulle behöva en sådan rökutveckling.. Man skulle även kunna tänka sig att underhållaren säger i förbigående "Nyss hitkommen från Gårda rike" eller "Mitt senaste besök var hos hertig Strålsköld" och att spelarna i ett senare tillfälle behöver information om dessa platser/personer..

I ett äventyr så kände de underhållaren och denne historieberättare förtalte om rollpersonernas senaste äventyr.. Det gjorde att rollpersonerna fick ett rykte om sig i, både på gott och ont..

<FONT CLASS="small">BESKYDDARPENGAR</FONT>
Rollpersonerna kan se ägaren lämna över pengar till några busar eller så kan denne vägra och få stället slaget i bitar istället.. Utpressarna kan även ge sig på några utav gästerna om de inte får sina pengar..

<FONT CLASS="small">OVANLIG FÖRETEELSE</FONT>
En alv, magiker eller en hjälte besöker utestället och det blir genast lite uppståndelse om denna.. Det skulle också kunna vara en väldigt excentrisk äventyrargrupp..

<FONT CLASS="small">MÖTESPLATS</FONT>
Vad kan vara mer passande än att stämma möte på en offentlig krog? Rollpersonerna kan se andra som tydligen bestämt möte med varandra och kanske råka få höra vad de pratar om eller så kan de söka efter en kontaktperson..

<FONT CLASS="small">FÖREBILD</FONT>
Om rollpersonerna är hjältar så kan det komma folk som vill slå sig i följe med dem eller utföra idoldyrkan och förfölja rollpersonerna.. Groupies kan också förekomma..

<FONT CLASS="small">ÖVERVAKA</FONT>
Rollpersonerna är utskickade för att övervaka en person.. De kan bo på samma värdshus som denne och spana på den skuggade när denne tar sig ett avkopplande stop i ölrummet.. Varför de ska övervaka personen kan variera.. Kanske har denne stämt möte med någon för att sälja smuggelgods, kanske utövar den nekromanti.. Hitt' på nå't..

För att fånga själva stämningen i trådarna så har jag väl skrivit om sådant i följande trådar:
Stämning
9. Beskriva miljöer
Spelledarguide
Tips (femte stycket)
</TD><td></TD><td class="darktable"></TD></TR><TR><td HEIGHT=5 WIDTH=5 class="darktable"></TD><td class="darktable" WIDTH=5></TD><td></TD><td class="darktable" WIDTH=5></TD><td class="darktable" WIDTH=5></TD></TR><TR><td WIDTH=5 HEIGHT=5></TD><td COLSPAN=3 HEIGHT=5 class="darktable"></TD><td WIDTH=5></TD></TR></TABLE>
/[color:\\"green\\"]Han[/color] är bakfull och hjärnan fungerar därför inte direkt som den ska

Isilme

Veteran
Du har så rätt, de ska inte överanvändas. Men för den sakens skull kan man ju ändå använda sig av dem, på andra sätt; hela stället kan ju vara en gryta av trubbel och annat trevligt osv. Jag är först och främst ute efter stämning på värdhusen, något som jag inte ofta får till. Sedan om man kan dra nytta av dem i äventyren är det ju underbart förstås. Och någon gång kan det ju vara ett bra sätt att starta ett äventyr på.
/Glimfrost

Phelan

Hero
För att spåna vidare på varför folk beger sig till värdshus... Värdshusen lär ju vara en naturlig plats för en hel del människor som bor i staden/trakten att synas och markera sitt revir. Personer i den bättre överklassen sköter kanske sådant mest genom att ordna egna fester/gästabud/tillställningar i sina hem, men för övriga personer i området så är det ju ett naturligt ställe att synas och överblicka. Så, bara genom att beskriva olika grupper av besökare och hur de agerar så kan man snabbt etablera en känsla t ex för vilka som (tror) att de bestämmer i staden. Det tuffa gänget beter sig som svin och ingen vågar säga till dem, klicken av rika unga ädlingar som sprider pengar omkring sig osv. Förutom att man hastigt kan få en bild av olika grupper i staden så går det givetvis att också att dra andra slutsatser, genom att se på vilka individer som umgås med och verkar stå varandra nära, eller tvärtom. (Borgmästaren hälsar inte ens på stadens präst, t ex.) Sedan, beroende på ortens storlek, så kommer givetvis inte alla sorters människor besöka samma värdshus/krog. Nåja, poängen var nog kanske att se till att befolka värdshusen med olika ansikten som RP kan stöta på på andra platser i staden/bygden så att värdshusen blir en naturlig del av sin miljö och inte bara en plats där man kan höra diverse rykten om den kringliggande miljön utan att egentligen träffa några av dess invånare.

Mvh / Phelan

Muggas

Hero
Jag tycker att många spelledare behandlar värdshus som någon slags generisk hållplats där vissa standardrutiner ska klaras av (som äventyrsragg, äta mat, bryta arm med någon skummis, m.m.). Dessutom heter alla värdshus "Den gyllene gåsen" eller "Den blå lågan"...

Varför inte göra besök på värdshus till en spännande upplevelse istället? Sätt stark prägel på värdshuset genom att överdriva de element som gör det till vad det är. Ett värdshus i de skumma kvarteren vid hamnen kan t ex vara svårt för ett otränat öga att lägga märke till, eftersom värdshusvärden livnär sig på en del av bytet från pirater och smugglare som dessutom tillhör stamklientelet. Inkomster från betalande gäster är sekundärt, och okända besökare kanske inte ens är önskvärda gäster. På ett riktigt fint värdshus nära kungens slott kanske endast mycket rika och/eller kända individer av en viss social status är välkomna. Rollpersonerna kanske till och med vägras inträde om de inte visar bevis på att de tillhör någon blåblodig släkt eller är vitt omtalade hjältar. Låt interiören och de sociala grupperingarna spegla värdshusets karaktär, samt etablera starka personligheter som är stamgäster på värdshuset. Skvaller och rykten är också något man kan utnyttja för att ytterligare göra bilden klarare av vad för slags klientel man kan vänta sig. Vad händer om rollpersonerna sätter sig i "fel" del av värdshuset? Krydda stämningen ytterligare med någon form av levande underhållning. Uppträdanden av barder, trollkonstnärer, enkla teateruppsättningar, tolkningar av kända visor framförda av stupfulla stamgäster (karaokeaktig underhållning i en pseudomedeltida fantasysetting), ackompanjerade av vänliga (och råa) skratt och applåder, m m

I övrigt, bra att du funderar över händelser som bryter mot de sedvanliga äventyrare råkar ut för på värdshusen, många bra förslag. Sagoberättare är alltid mystiska intressefångare och att rollpersonerna ovetandes dras in i händelser de egentligen inte vill ta del av är alltid lite småsadistiskt kul. :gremgrin: