Ett värdshus kan vara användbart till mycket. En plats där skummisar möts, ränker smids, skvaller sprids osv, och framförallt en plats där resande rp kan få ett mål mat och sedan ett uppdrag. Ändå lyckas jag aldrig riktigt få till känsla när jag spelar värdshusepisoden, det blir liksom "in-äta-betala-(få-uppdrag)-ut", och allt känns väldigt tråkigt. Någon som också känner så? I vilket fall har jag satt mig ner och börjat fundera över vilka trevliga inslag man kan ha i den lilla episoden så att den känns mer verklig, och kanske nya sätt att dra i rp i äventyr utan att använda det gamla vanliga viset.
Here goes:
Uppdrag : Värdshus är väl ett av det vanligaste ställena för uppdragsutdelning om jag förstått saken rätt. Handelsmän som behöver eskort söker sig hit, skummisar som vill ha något stulet men inte vill hamna i klistret själva, legoknektskaptener som behöver lite extra mannar osv.
Höra uppdrag : Det är kanske inte alltid som rp utstrålar den karisma och styrka som behövs för att de ska bli anställda. Kanske hör de istället hur en liten grupp får ett uppdrag av en viskande man (eller kvinna) i ett hörn. Detta skulle kunna bli intressant. Hur reagerar rp? Följer de efter och snokar, struntar de i det osv. Det hela känns kanske inte lika styrt om de får detta fria val.
Brand :En klumpig/full snubbe välter en fackla/kandelaber/lykta och något tar eld. Snart brinner hela huset frisk om inte rp och andra handlingskraftiga människor hjälper till. Också detta kan ju vara en öppning för ett uppdrag, om rp visar prov på styrka osv. Eller en början på ett intrig-äventyr: Var det verkligen lyktan som välte eller var det kanske...? Vill någon värdhusvärden illa? Eller vill någon gästerna illa? Har kanske någon av gästerna språlöst försvunnit? Kanske värdshusvärden själv, eller hans dotter/son? Eller någon vän till rp? Ja, ni fattar.
Stöld : Någon stjäl något.
Saga : Framåt kvällen, när stämningen lägger sig, är det nog dags för den gamle sagoberättaren att göra intåg, med trasiga kläder och långt vitt skägg och plirande blick berättas sagor om skatter och troll i de mörka skogarna, magi, spöken och alver. Och vem är egentligen den gamle sagoberättaren...? En svartkonstnär som upptäckt att en mäktig artefakt ligger begravd under byn och vill få iväg alla bybor...?
Tävlingar och spel : Ölhävning, armbrytning, kortspel, äta-snabbast-tävling - you name it.
Skvaller : Värdshuset är ett utmärkt ställe för rp att få reda på lite fakta om mannen de spårar/skatten de söker osv. Men allt är inte gratis. Vad vill skummisen ha av rp för att avslöja vad han vet? Och på vems sida står han egentligen? Och allmänt skvaller om kungar, fester och grannar cirkulerar antagligen också, en uppmärksam spelare kan nog få reda på en del utan att behöva betala skummisen i hörnet.
Slagsmål : Är nästan obligatoriskt framåt natten när de stora busarna fått för många öl, och kan startas på många sätt: högljudd diskussion (spetsar rp öronen?), förolämpningar, någon spiller/spyr på någon annan osv. Dras rp in?
Flört : En berusad rp kanske vill flörta med den vackra alvdamen/alvherren därborta? Bör väl antagligen bara läggas in om spelarna är tillräckligt seriösa för att klara det.
Syn : En ung man/kvinna faller ryckande ihop på golvet för att sedan resa sig och deklamera något obegripligt, och kvicknar sedan till och minns ingenting. Spetsar rp öronen? Spetsar någon annan också öronen?
Ankagelse : Rp, eller kanske den trevlige unge mannen de sitter och språkar med, anklagas högljutt för stöld... Kan spinnas vidare på på många sätt. Tas det på allvar, blir de arresterade? Vem sprider ut detta rykte? Varför? osv.
Vakter : Entré stadsvakten som arresterar någon. Rps nyfunne vän? Varför då? Vill de rädda honom/henne? Dras de in i något?
Gift i maten : Gift läggs i rps mat. De får reda på det och måste hitta det och det för att inte dö. Eller också dör någon annan mitt under måltiden. Vem har förgiftat honom/henne? Varför? Dras rp in eller drar de in sig själva?
Nu har jag spånat en stund. Finns det mer förslag? Angående värdhus i synnerhet men även angående uppdragsgivande/äventyrsstartande i allmänhet.
/Glimfrost
intrigfylld liten stad
gör varje sl glad
mörk och hemsökt skog
ger skäl för slit och knog
mäktig artefakt
en äventyrsupptakt?
- Glimfrost nödrimmar
Here goes:
Uppdrag : Värdshus är väl ett av det vanligaste ställena för uppdragsutdelning om jag förstått saken rätt. Handelsmän som behöver eskort söker sig hit, skummisar som vill ha något stulet men inte vill hamna i klistret själva, legoknektskaptener som behöver lite extra mannar osv.
Höra uppdrag : Det är kanske inte alltid som rp utstrålar den karisma och styrka som behövs för att de ska bli anställda. Kanske hör de istället hur en liten grupp får ett uppdrag av en viskande man (eller kvinna) i ett hörn. Detta skulle kunna bli intressant. Hur reagerar rp? Följer de efter och snokar, struntar de i det osv. Det hela känns kanske inte lika styrt om de får detta fria val.
Brand :En klumpig/full snubbe välter en fackla/kandelaber/lykta och något tar eld. Snart brinner hela huset frisk om inte rp och andra handlingskraftiga människor hjälper till. Också detta kan ju vara en öppning för ett uppdrag, om rp visar prov på styrka osv. Eller en början på ett intrig-äventyr: Var det verkligen lyktan som välte eller var det kanske...? Vill någon värdhusvärden illa? Eller vill någon gästerna illa? Har kanske någon av gästerna språlöst försvunnit? Kanske värdshusvärden själv, eller hans dotter/son? Eller någon vän till rp? Ja, ni fattar.
Stöld : Någon stjäl något.
Saga : Framåt kvällen, när stämningen lägger sig, är det nog dags för den gamle sagoberättaren att göra intåg, med trasiga kläder och långt vitt skägg och plirande blick berättas sagor om skatter och troll i de mörka skogarna, magi, spöken och alver. Och vem är egentligen den gamle sagoberättaren...? En svartkonstnär som upptäckt att en mäktig artefakt ligger begravd under byn och vill få iväg alla bybor...?
Tävlingar och spel : Ölhävning, armbrytning, kortspel, äta-snabbast-tävling - you name it.
Skvaller : Värdshuset är ett utmärkt ställe för rp att få reda på lite fakta om mannen de spårar/skatten de söker osv. Men allt är inte gratis. Vad vill skummisen ha av rp för att avslöja vad han vet? Och på vems sida står han egentligen? Och allmänt skvaller om kungar, fester och grannar cirkulerar antagligen också, en uppmärksam spelare kan nog få reda på en del utan att behöva betala skummisen i hörnet.
Slagsmål : Är nästan obligatoriskt framåt natten när de stora busarna fått för många öl, och kan startas på många sätt: högljudd diskussion (spetsar rp öronen?), förolämpningar, någon spiller/spyr på någon annan osv. Dras rp in?
Flört : En berusad rp kanske vill flörta med den vackra alvdamen/alvherren därborta? Bör väl antagligen bara läggas in om spelarna är tillräckligt seriösa för att klara det.
Syn : En ung man/kvinna faller ryckande ihop på golvet för att sedan resa sig och deklamera något obegripligt, och kvicknar sedan till och minns ingenting. Spetsar rp öronen? Spetsar någon annan också öronen?
Ankagelse : Rp, eller kanske den trevlige unge mannen de sitter och språkar med, anklagas högljutt för stöld... Kan spinnas vidare på på många sätt. Tas det på allvar, blir de arresterade? Vem sprider ut detta rykte? Varför? osv.
Vakter : Entré stadsvakten som arresterar någon. Rps nyfunne vän? Varför då? Vill de rädda honom/henne? Dras de in i något?
Gift i maten : Gift läggs i rps mat. De får reda på det och måste hitta det och det för att inte dö. Eller också dör någon annan mitt under måltiden. Vem har förgiftat honom/henne? Varför? Dras rp in eller drar de in sig själva?
Nu har jag spånat en stund. Finns det mer förslag? Angående värdhus i synnerhet men även angående uppdragsgivande/äventyrsstartande i allmänhet.
/Glimfrost
intrigfylld liten stad
gör varje sl glad
mörk och hemsökt skog
ger skäl för slit och knog
mäktig artefakt
en äventyrsupptakt?
- Glimfrost nödrimmar