"Men nu vill jag ventilera lite och höra andras åsikter om vad ett dylikt rollspel borde innefatta. Så till er som läst böckerna och gillar dom. Kom med ideer. Vad som helst litet eller stort tas tacksamt emot. De e nemligen så att jag har så att säga kört fast."
Den stora grejen med Harry Potter är inte så mycket vad som förekommer i världen, utan själva temat i berättelsen. Jag tror att du bör fokusera på vad som gör Harry Potter så unikt som upplevelse. Hela faderullan med det onda mot det goda och magin är bara spel för kulisserna. Pudelns kärna ligger nog djupare än så.
Böckerna tar ju ett år på sig att gå från inledning till avslutning, så det är inga snabba deckargåtor. De första antydningarna om problem kommer i närheten av inskrivningen, och problemen nystas upp rätt snyggt strax före sommaravslutningen och sommarlovet.
Vad som jag upplever som viktigt i böckerna är också den där ungdomsbokskänslan. Man känner igen sig i både huvudpersonerna och fenomenen kring dem. Skolslitet, lekandet, gängen, bråken och hatobjekten, skolmiljön (även om det är mer internatskola, ett fenomen som är rätt ovanligt i Sverige), läxorna - allt detta finns med och vävs in i äventyret. Någon person ville likna Harry Potter med Enid Blytons "Fem på äventyr" fast med magi, och helt knas är väl inte liknelsen.
En mycket viktig punkt är att personerna utvecklas och blir äldre och mer mogna. Nu har jag iofs inte läst fjärde boken än, men jag väntar bara på att Harry ska börja bli intresserad av flickor på
det sättet (och i så fall vem det är han blir intresserad av). Det här är något som är rätt sällsynt i rollspel. Rollpersonerna blir bättre, och deras personlighet utvecklas till viss del, men de förändras sällan på samma sätt som folk gör i puberteten.
Till och med i rollspelet Cyber Generation, där rollpersonerna antas vara kring nedre tonåren, undviker elegant ämnet med att utvecklas genom att köra korta intensiva kampanjer som snabbt är avslutade. I Harry Potter kommer man inte undan så lätt - huvudpersonerna får ett år på sig per bok och de lever mitt i den mest omtumlande perioden i livet. Utvecklingen måste skildras på något sätt.
En annan sak, som också är ovanligt i rollspel, är den episka kvaliteten. Harry Potter känns på något vis vara planerad. Jag förväntar mig nästan en slutlig uppgörelse med Voldemort nånstans i slutet på bok sju. Det är alltså snarast inte en serie om ett antal fristående äventyr, utan om sju delar i en kampanj. Således bör det ingå ett avsnitt om episka kampanjer, med gott om tips om hur man planerar sådana (kanske något i still med
den här artikeln).
Något som är snorviktigt är ett kapitel för
spelarna. Även om de flesta känner till Harry Potter så tror jag att de missar just de här särdragen som jag nämnt ovan, och ångar på i vanlig rollspelsordning. Ett kapitel som förklarar vad spelet går ut på och hur man spelar det bör definitivt ingå.
Hoppas det här kan få fart på dig igen.