Nekromanti Ett humant skydd mot troll

Knattenaten

Veteran
Hej,

Jag försöker ta fram ett demoniskt aggregat som kan skydda mot troll genom att automatiskt söva dem om de kommer för nära. Det jag har att jobba med i demonväg är en Irrlicht som är rang 3.

Min första fundering gäller den alkemiska processen installera transformator. Jag undrar om samma regler gäller för denna som för färdigheten transformera, alltså att man med en svårighetsökning kan transformera utan filamentförlust. Min besvärjelse (se nedan) kommer att behöva 3 effektgrader. Eftersom aggregatet kommer att ”fyra av” varje runda (aktiveringsvillkor ”alltid på”) så spelar det inte så stor roll om aktiveringssvårigheten blir Ob4T6 i stället för Ob3T6. Dessutom innehåller själva besvärjelsen svåra transformationer så det går på ett ut.

Så här tänkte jag sätta ihop magin:

[Demonen alstrar 3 daimotropiska filament]
[Alkemiska transformatorn omvandlar dessa till 3 filament psykotropi]

Och därefter själva den formaliserade besvärjelsen:

Alstra 3 filament psykotropi
Transformera 1 filament till astrotropi utan förlust (Ob4T6)
Transformera 1 filament till ataxatropi utan förlust (Ob4T6)
Väva effekten ”Förnimma varelse (troll)” med 1 effektgrad (Ob1T6)
Väva effekten ”Långtidsutmattning” med 1 effektgrad (Ob1T6)
Väva effekten ”Avstånd” (påverkar ”Långtidsutmattning”) med 1 effektgrad (Ob1T6)

Det är möjligt att någon av transformationerna är lätt, jag har inte böckerna framför mig. Men det spelar mindre roll eftersom aggregatet ändå kommer få aktiveringssvårighet Ob4T6. Om någon transformation är svår får jag nog tänka om.

Ser ni några sprickor i fasaden? Fire away. Tacksam för all hjälp!

/Martin

Knattenaten

Veteran
Jag ska väl lägga till en sak. Poängen med att använda "Varsebli varelse" i stället för att sätta ett aktiveringsvillkor med alkemi är att aktiveringsvillkoret kräver att en besjälad varelse av rätt art måste "förnimmas". Alltså att en vanlig svensson ska kunna se den. Är det då beckmörkt ute (som det gärna är när trollen är ute) så blir ju det värdelöst.

Petter42

Swordsman
Står inget om det, men jag brukar tillåta det, men eftersom det kräver att personen gör en bättre transformator så ökas svårigheten på alkemislagen också.
Det finns heller varken lätta eller svåra transformeringar från psykotropi, men det kommer krävas rätt många transformatorer (3), även om bara den första blir svår (Ob4t6).
Dessutom kanske det vore mer effektivt med effekten smärta istället. Om trollen får ont när dom kommer för nära, som ett elstängsel, så lär dom ju fly eftersom att dom knappast lär veta vad som händer.

Knattenaten

Veteran
Jo, jag har nog funderat på "Smärta", men de kan nog lika gärna gå bärsärkagång som fly. :) Speciellt grottroll som är den huvudsakliga målgruppen här.

Men en fördel med en Smärta-besvärjelse skulle vara att besvärjelsen blir enklare och inte kräver svåra transformeringar.

Ett annat enklare alternativ är "Utmattning" som ger stridsutmattning i stället för långtidsutmattning. Det skulle man ju vilja ha mot tiraker om man ska möta dem i närstrid. Troll vill man ju helst inte möta i strid alls.

Knattenaten

Veteran
Jag hade tänkt mig detta som en ring som man bär på sig ute i vildmarken. Ligger du och sover under en buske så kanske man inte är helt lätt att upptäcka, men det finns nog goda chanser att ett troll kan se dig i alla fall.

Sedan får man tillämpa avancerad trollpsykologi för att utröna om de 1. kopplar ihop den sovande människan under busken med smärtan som bränner; 2. förstår att de kan avlägsna sig för att få bort smärtan; 3. blir rasande av smärtan och börjar puckla på varann; 4. blir rasande av smärtan och börjar puckla på den stackars människan; osv.

Kort sagt: lite för många kaosfaktorer för att ajg skulle vilja ligga under den där busken...

Knattenaten

Veteran
Nu tror jag att jag kanske har en lösning på det. Det är ju ganska lätt att lägga på extra räckvidd, upp till 90 meter, utan att öka svårighetsgraden till mer än Ob3T6.

En ring med "Smärta" kan då verka på så långt avstånd att det blir ganska omöjligt för trollet att koppla ihop ringens bärare med vad som händer.

Antingen drar trollet som du säger (om det förstår att göra det), eller också kommer det stappla runt inom räckvidden så länge att det hinner dö. Inte så humant längre. Men effektivt.

Khaphaos

Veteran
Jag förstår inte riktigt varför du först transformerar allt till psykotropi, för att sedan dela de psykotropiska filamenten. Som det är nu behöver du 3 transformatorer av ranger 3, 1, 1. Detta kan byggas om till 3 transformatorer av rang 1, vilket blir billigare.

Jag undrar om samma regler gäller för denna som för färdigheten transformera, alltså att man med en svårighetsökning kan transformera utan filamentförlust.
Jag har själv funderat på det där med olika svårigheter med transformeringen, och kom fram till att det borde gå, med argumentet att en artefakt "efterliknar" formaliserade besvärjelser. Man får dock vara försiktig, och se till att man använder alla filament man får ut...

Och därefter själva den formaliserade besvärjelsen:
Det här förstår jag inte... Menar du att artefakten bara ger filament, utan att väva någonting? Annars är ju den formaliserade besvärjelsen helt integrerad i hela artefakten, där varje komponent i modulen måste svara mot ett steg i formaliseringen. Med andra ord såhär (efter att ha tagit bort psykotropisteget):

Formaliseringsmall:
-Alstra 3 diamotropiska filament
-Transformera 1 filament till astrotropi utan förlust
-Transformera 1 filament till ataxatropi utan förlust
-Transformera 1 filament till psykotropi utan förlust
Väva ”Förnimma varelse (troll): 1
Väva ”Långtidsutmattning”: 1
Väva ”Avstånd”: 1

Komponentmässigt:
-(En Rang 1 Aktivator)
-En Rang 3 Generator
-En Rang 1 Transformator
-En Rang 1 Transformator
-En Rang 1 Transformator
-En Rang 3 Projektor (Detta är undantaget från tankesättet, eftersom det specifikt står att en enskilt projektor kan behandla alla effekter)

Nå, nu finns naturligtvis risken att jag bara missförstått ditt inlägg, och svarat på helt fel saker... i så fall ber jag om ursäkt :gremsmile:

Knattenaten

Veteran
Nu börjar det klarna lite för mig, tack Khaphaos.

Jag har tänkt fel vad gäller demoniska aggregat och magiska föremål i allmänhet. Jag har nog trott att projektorn innehåller hela den formaliserade besvärjelsen, och bara ska matas med daimotropi omvandlat till huvudaspekten (den som man alstrar i för att kasta besvärjelsen på konventionellt vis).

Men vad gäller transformeringen är jag visst inte helt fel ute. Nog borde det gå att göra svåra transformeringar, för vissa formaliserade besvärjelser innehåller ju sådana. Exempelvis Vurgils livsuttömning.

Men jag undrar om jag kommer tillåta det ändå. Jag brukar alltid tolka reglerna så restriktivt som möjligt :)

Telephalsion

Swordsman
Det behövs bara en projektor. Dock måste projektorn väva en besvärjelse som innehåller alla filament som artefakten erbjuder. En projektor kan inte transformera, utan bara väva.

Knattenaten

Veteran
Skulle man kunna säga att projektorn innehåller hela den formaliserade besvärjelsen, men att den behöver en eller flera transformatorer till sin hjälp?

Khaphaos

Veteran
Tja, såsom M&M är skriven så finns det... ganska mycket rum för individuell tolkning, så att säga :gremsmile:

Min egen tolkning är däremot att projektorn inte innehåller någon mer data om besvärjelsen än någon annan komponent i artefakten. Denna tolkning bygger på följande delar:

-(Sida 67 M&M, under Installera Projektor): Säger i första stycket att projektorn väver effekterna i besvärjelser.
Projektorn väver alltså inte besvärjelsen per se, utan snarare dess effekter. Den ersätter alltså bara vävningen.

-(Sida 67 M&M, under Installera Projektor): Beskriver längre ner hur installationen avslutas med att en besvärjelse vävs mot artefakten.
Notera att besvärjelsen vävs mot artefakten, istället för projektorn. Detta kan visserligen bara ske efter att en projektorn installerats, men detta är ganska naturligt, då data för en besvärjelse skulle vara ganska meningslöst utan förmågan att väva effekter :gremtongue:.

Så, sammanfattningsvis anser jag att själva "besvärjelsedatan" är en integrerad del av hela artefakten och att de olika delarna av modulen ersätter de olika momenten i besvärjelsen. Men, som sagt, M&M kan tolkas på många sätt :gremwink:

* Jag har försökt att hänvisa till M&M utan att använda direkta citat, eftersom jag inte är säker på om sådana är tillåtna att skriva ut... Vad gäller förresten i den frågan?