Nekromanti Ett inkluderande rollspel för Jehovas Vittnen, Livets Ordare och Laestadianer?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
skaraborgarn;n322868 said:
Tolerans blir lätt klubben för inbördesbeundran.
Jag är tolerant mot toleranta betyder jag intolerant mot intoleranta.
Jag drar gärna en lans för folks rätt att finnas i samhället, även om jag tycker att man också får stå ut med att få sina övertygelser ifrågasatta. Däremot låter jag inte behovet av att tolerera eller vara inklusiv styra min kreativa output. Allt behöver inte vara för alla, och det mesta som försöker vara det blir pisstråkigt.

Mekanurg;n322902 said:
Jodå, Quo vadis finns, och därtill Ansgar, som jag skrev år Västerås stift, och Reformator.

Ansgar innehöll en intressant vändning eftersom spelarrollerna var obeväpnade tyska munkar bland svärdsbärande mälardalshedningar; samtliga utmaningar som de bifogade äventyren erbjöd måste lösas med intelligens och övertalning.
Ja, Ansgar lät ju lite kul, men då hade varit tvungen att lira katolik. I och för sig, om jag någonsin skulle känna för att börja läsa bibeln igen och gå med i någon slags sammanslutning så hade det nog lutat åt katolicismen p g a deras vackra katedraler och stämningsfyllda traditioner. Fast i och för sig, jag skulle tänka mig att bli munk i något isolerat tempel också för tystnadens skull, fast då får man ju säga adjö till bredband. Jag gillar iallafall gregoriansk sång, lite pompa och ståt och magnifik arkitektur. Ortodoxa basso profundo-sångare går ju inte av för hackor heller.

skaraborgarn

Warrior
Mekanurg;n322902 said:
Jodå, Quo vadis finns, och därtill Ansgar, som jag skrev år Västerås stift, och Reformator.

Ansgar innehöll en intressant vändning eftersom spelarrollerna var obeväpnade tyska munkar bland svärdsbärande mälardalshedningar; samtliga utmaningar som de bifogade äventyren erbjöd måste lösas med intelligens och övertalning.
Hedningen: - Öh Ansgar. Kan du tolerera att vi inte är kristna? Vi får tro på våra gudinnor och gudar så tror du på din gud. Okey?:)
Ansgar: - Nej!:mad:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
skaraborgarn;n322930 said:
Hedningen: - Öh Ansgar. Kan du tolerera att vi inte är kristna? Vi får tro på våra gudinnor och gudar så tror du på din gud. Okey?:)
Ansgar: - Nej!:mad:
Nej, så var spelet inte upplagt. Jag undviker nämligen den där typen av halmdockor. :wink:

Khan

Kondottiär
Mekanurg;n322902 said:

Hm... Var du inblandad i Tellus, det SF-rollspel som gavs ut av stiftet också?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Khan;n322946 said:
Hm... Var du inblandad i Tellus, det SF-rollspel som gavs ut av stiftet också?
Nej, Ansgar var det enda jag skrev åt stiftet. Plus en engelsk översättning av Vägen.

Mekanurg;n322942 said:
Nej, så var spelet inte upplagt. Jag undviker nämligen den där typen av halmdockor. :wink:
Nej, det var ju mer Karl den Stores stuk att omvända med svärdet. Men hade Ansgar tuffat till sig och hängts i närmsta offerek så hade vi nog fortfarande varit hedningar. Det kanske hade varit skönt nu när man tänker efter?

1. Religiösa människor kan skilja på verklighet och rollspel. Rollspelet, som är påhitt, måste inte i alla avseenden vara kompatibelt med den religiösa tron. (Jfr t ex med människor som anser att stöld är fel, men vars rollfigurer stjäl i spelet.)
  2. Flera av dem som på religiös basis har problem med rollspel har det inte pga vissa detaljer i vissa spelvärldar. I stället är det att rollspelaren vänder sig från verkligheten till en fantasivärld som är problemet. För dessa är det dels omöjligt och dels överflödigt att göra ett "inkluderande" rollspel eftersom de inte kommer vilja spela oavsett hur spelet ser ut.
  3. Att plocka in moment från Bibeln i ett rollspel kan ha exakt motsatt effekt till att inkludera bibeltroende människor. Bibeln är för dessa den viktigaste boken IRL, inte bara ännu en volym på fantasyhyllan, och rollspelet är fortfarande bara hittepå. Religiösa människor kan som sagt göra den distinktionen.
  4. För att religiösa människor ska känna sig inkluderade i ett rollspel räcker det att ha några SLP eller färdiggjorda RP, med religiös identitet, som inte är dumma i huvudet. För att lyckas med detta kan det dock krävas att spelkonstruktören gör sitt jobb med trovärdiga religioner i spelvärlden.

Mannen i skogen;n322982 said:
  1. Religiösa människor kan skilja på verklighet och rollspel. Rollspelet, som är påhitt, måste inte i alla avseenden vara kompatibelt med den religiösa tron. (Jfr t ex med människor som anser att stöld är fel, men vars rollfigurer stjäl i spelet.)
  2. Flera av dem som på religiös basis har problem med rollspel har det inte pga vissa detaljer i vissa spelvärldar. I stället är det att rollspelaren vänder sig från verkligheten till en fantasivärld som är problemet. För dessa är det dels omöjligt och dels överflödigt att göra ett "inkluderande" rollspel eftersom de inte kommer vilja spela oavsett hur spelet ser ut.
  3. Att plocka in moment från Bibeln i ett rollspel kan ha exakt motsatt effekt till att inkludera bibeltroende människor. Bibeln är för dessa den viktigaste boken IRL, inte bara ännu en volym på fantasyhyllan, och rollspelet är fortfarande bara hittepå. Religiösa människor kan som sagt göra den distinktionen.
  4. För att religiösa människor ska känna sig inkluderade i ett rollspel räcker det att ha några SLP eller färdiggjorda RP, med religiös identitet, som inte är dumma i huvudet. För att lyckas med detta kan det dock krävas att spelkonstruktören gör sitt jobb med trovärdiga religioner i spelvärlden.
Ja, intressanta synpunkter men det där gäller inte för alla samfund. Nu yrar jag ju inte i nattmössan eller har läst saker i någon bok eller på internet. Jag har nämligen varit med i en sån där kristen sekt under en period av mitt liv, så jag är VÄLDIGT insatt i tänket. Det var ju i och för sig ett av mitt livs största misstag, men alla kan ju vara kärlekskranka idioter.

Grisodlar'n;n322990 said:
Nu yrar jag ju inte i nattmössan eller har läst saker i någon bok eller på internet. Jag har nämligen varit med i en sån där kristen sekt under en period av mitt liv, så jag är VÄLDIGT insatt i tänket.
Så vad hade du gillat för rollspel under den perioden?

Mannen i skogen;n322995 said:
Så vad hade du gillat för rollspel under den perioden?
Rollspel var något som det varnades för. Jag gjorde mig även av med de flesta av mina böcker, min Iron Maiden-samling och alla mina andra hårdrocksplattor, mina ninjutsu-böcker, Sagan om ringen, the Satanic Bible, Necronomicon. Rollspelen skänkte jag till min systerson (som sedermera gav dem till en kompis. Det hade varit värt mycket stålar idag). Äldsten jag studerade deras bibel med berättade t o m om ockulta böcker som hade skrikit när man brände dem. Inte för att jag trodde på hans historia, men mitt mål var att bli döpt så fort som möjligt så att jag kunde gifta mig med en kvinna jag hade haft sex med tidigare. Hon hotades ju med uteslutning, men klarade sig och flyttade till Arboga. Under typ ett halvår så fick vi inte ens träffa varandra på Äldstebrödernas inrådan. Tough shit när man var kär.

Mannen i skogen;n323031 said:
Låter som en utveckling av min punkt 2.
Jo, men det finns ju rollspel med lite mer historisk prägel också som kanske skulle kunna bli en storsäljare bland kristna. Kanske inte Jehovas Vittnen då, eftersom det måste släppas av Styrande Kretsen för att anses vara kosher.

Mundo

Myrmidon
Här är lista på rollspel som har med kristendomen och Gud att göra i allmänhet, eftersom folk verkar gilla listor. Reformator nämdes ovan (fick precis hem boken, mycket fint stoff).

https://en.wikipedia.org/wiki/Dogs_in_the_Vineyard

https://en.wikipedia.org/wiki/Demon:_The_Fallen

https://www.drivethrurpg.com/product/19191/Testament-Roleplaying-in-the-Biblical-Era?it=1

https://rpggeek.com/rpgitem/70460/deus-vult

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen är jag inte helt säker på om dessa extremistkulter (Jehovas vittne, livets ord, etc.) har så stort intresse av att spela rollspel i största allmänhet. Jehovas vittne anser ju att spel i största allmänhet är en synd, tex, och man kan bli utesluten från gruppen på grund av att man spelat diverse spel.Såhär skriver de tex. om spel med tärningar eller kort.

Bibeln varnar också för att se tur som en mystisk kraft som kan ge lycka. I det forntida Israel var det några som slutade lita på Gud och i stället började duka ”bord åt guden Lyckan”. Accepterade Gud det här? Nej, för han sa till dem: ”Ni fortsatte att göra det som var ont i mina ögon, och det som jag inte fann behag i, det valde ni.” (Jesaja 65:11, 12)

Sen får jag klia mig lite på huvudet och undra ens vad målet med tråden är. Ligger det något ekonomiskt intresse hos OP för att fylla ut en marknad som inte finns än, eller hoppas någon att hitta en liten kult och bjuda in dem på rollspel och fika? Livets ord lär inte vara intresserade iheller - de påstod så tidigt som på nittiotalet att rollspel leder till självmord.

Nä, du får nog tyvärr klappa igen tråden och dina förhoppningar om du seriöst hoppades på att samla ihop ett gäng "livets ordare" för lite D&D nästa helg, sorry.

Mundo

Myrmidon
Grisodlar'n;n322965 said:
Nej, det var ju mer Karl den Stores stuk att omvända med svärdet. Men hade Ansgar tuffat till sig och hängts i närmsta offerek så hade vi nog fortfarande varit hedningar. Det kanske hade varit skönt nu när man tänker efter?
Ej säker på om det var ett skämt eller ej, men på platser där hednatroende försökte med våld stoppa konverteringar, ledde det bara till att de konverterades lite senare, fast med ännu mer våld. Den Romerska kyrkan var en enormt maktfaktor, och det är ganska otroligt att några hundratusen skandinavier skulle stoppa deras framfart. Se Litauen, tex.

Mundo;n323056 said:
Här är lista på rollspel som har med kristendomen och Gud att göra i allmänhet, eftersom folk verkar gilla listor. Reformator nämdes ovan (fick precis hem boken, mycket fint stoff).

https://en.wikipedia.org/wiki/Dogs_in_the_Vineyard

https://en.wikipedia.org/wiki/Demon:_The_Fallen

https://www.drivethrurpg.com/product/19191/Testament-Roleplaying-in-the-Biblical-Era?it=1

https://rpggeek.com/rpgitem/70460/deus-vult

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen är jag inte helt säker på om dessa extremistkulter (Jehovas vittne, livets ord, etc.) har så stort intresse av att spela rollspel i största allmänhet. Jehovas vittne anser ju att spel i största allmänhet är en synd, tex, och man kan bli utesluten från gruppen på grund av att man spelat diverse spel.Såhär skriver de tex. om spel med tärningar eller kort.

Bibeln varnar också för att se tur som en mystisk kraft som kan ge lycka. I det forntida Israel var det några som slutade lita på Gud och i stället började duka ”bord åt guden Lyckan”. Accepterade Gud det här? Nej, för han sa till dem: ”Ni fortsatte att göra det som var ont i mina ögon, och det som jag inte fann behag i, det valde ni.” (Jesaja 65:11, 12)

Sen får jag klia mig lite på huvudet och undra ens vad målet med tråden är. Ligger det något ekonomiskt intresse hos OP för att fylla ut en marknad som inte finns än, eller hoppas någon att hitta en liten kult och bjuda in dem på rollspel och fika? Livets ord lär inte vara intresserade iheller - de påstod så tidigt som på nittiotalet att rollspel leder till självmord.

Nä, du får nog tyvärr klappa igen tråden och dina förhoppningar om du seriöst hoppades på att samla ihop ett gäng "livets ordare" för lite D&D nästa helg, sorry.
Vem vet? Jag kanske släpper en riktig storsäljare ämnat för bibelbältets mer aggressiva typer, t ex Canaanite Slaughter - The RPG som barn kan spela med föräldrarna på så kallade Jesus Camps. Eller så kanske jag bara sätter på lite musik med Necrophobic och pillar mig i naveln. Men tack för hobbymodereringen. Jag tror jag låter tråden självdö istället för att stängas däremot. Du kan ju gärna få fortsätta undra vad syftet med tråden är dock. Det är alltid spännande med mysterier i livet.:)

Mundo;n323057 said:
Ej säker på om det var ett skämt eller ej, men på platser där hednatroende försökte med våld stoppa konverteringar, ledde det bara till att de konverterades lite senare, fast med ännu mer våld. Den Romerska kyrkan var en enormt maktfaktor, och det är ganska otroligt att några hundratusen skandinavier skulle stoppa deras framfart. Se Litauen, tex.
Ja, jag lägger dock min slant på att hedningarna skulle ha gett dem pisk om de hade vågat sig upp med väpnade styrkor bland skandinaviens mörka urskogar, skärgårdar och fjordar. Både du och jag spekulerar ändå. Men som ett exempel så gick det ju väldans bra för romarna i Germania. Romarriket var ju hyfsat mäktigt det också.

Mogger

Hipsteranka
Oldtimer;n322906 said:
Verkligen? Och vem bestämmer vilka de är?
Ja, det finns faktiskt en del allmänmänskliga lagar (kan vi kalla dem) kring detta. Om du verkligen behöver bli upplyst om det så kan jag nämna några exempel:
  • Incest
  • Kannibalism
  • Mord
  • Pedofili
Det finns mer, men jag tror faktiskt inte att vi behöver gå vidare här. Och innan någon börjar gorma om "men det finns ju kulturer där sådant är accepterat", och då svarar jag att nej, det gör det inte. I den mån det är tillåtet så är det djupt ritualiserat (som exempelvis dödsstraff).

anth

Vetefan
Grisodlar'n;n322841 said:
Efter en snabb googling så ser jag att han blev utesluten under 70-talet för att han hade för långt hår och inte kunde sluta röka, så jag vet inte om han verkligen var ett Jehovas Vittne när han skrev AD&D 1e?
1971 släpptes figurspelet Chainmail, som Gary Gygax var medförfattare till.
1974 släpptes Dungeons & Dragons (ODD74), som Gary Gygax var huvudmedförfattare till (ODD74 var från början tänkt som ett tillägg till Chainmail och de finns massor av hänvisningar till Chainmail i ODD74).
1977 släpptes Advanced Dungeons & Dragons (ADnD) av Gygax.
(1977 släpptes även Basic Dungeons & Dragons (BDnD) av neurologiprofessorn John Eric Holmes)

Gygax blev utesluten ur JW p.g.a. ODD74 och var därför utesluten ur JW när ADnD släpptes.
Eftersom han blev utesluten ur JW p.g.a. DnD kan jag inte se hur DnD skulle vara inkluderande för JW,

Vimes

Sillkung
Måns;n323072 said:
Ja, det finns faktiskt en del allmänmänskliga lagar (kan vi kalla dem) kring detta. Om du verkligen behöver bli upplyst om det så kan jag nämna några exempel:
  • Incest
  • Kannibalism
  • Mord
  • Pedofili
Det finns mer, men jag tror faktiskt inte att vi behöver gå vidare här. Och innan någon börjar gorma om "men det finns ju kulturer där sådant är accepterat", och då svarar jag att nej, det gör det inte. I den mån det är tillåtet så är det djupt ritualiserat (som exempelvis dödsstraff).
Jävligt mycket OT, men det har i varje fall *historiskt* funnits massor av samhällen där just de saker du tar upp varit en integrerad del av kulturen. Vilket jag tycker är ett fullkomligt rimligt skäl till att vara skeptisk inför påståenden om att de skulle vara *objektivt* omöjliga att tolerera.