Nekromanti Ett inkluderande rollspel för Jehovas Vittnen, Livets Ordare och Laestadianer?

Ja, hur skulle man kunna skriva ett rollspel som tilltalade grupper som exempelvis nämndes i trådnamnet? Hur skulle ni göra för att inkludera dessa i text och bild? Nya Kults demonkukar går ju fetbort, det förstår vem som helst...men sen då? Hur skulle kvinnor från Jehovas Vittnen kunna fås att köpa produkten? Kom med allvarliga förslag och låt tråden växa organiskt.

Efter en snabb googling så ser jag att han blev utesluten under 70-talet för att han hade för långt hår och inte kunde sluta röka, så jag vet inte om han verkligen var ett Jehovas Vittne när han skrev AD&D 1e?

Jag hittade även det här:

"Awake! magazine (March 22, 1982) contained an entire article on the game, including this quote: "Dungeons and Dragons is permeated by the ideas of Satan the Devil, who has always championed greed, violence and demonism."

skaraborgarn

Warrior
Grisodlar'n;n322838 said:
Ja, hur skulle man kunna skriva ett rollspel som tilltalade grupper som exempelvis nämndes i trådnamnet? Hur skulle ni göra för att inkludera dessa i text och bild? Nya Kults demonkukar går ju fetbort, det förstår vem som helst...men sen då? Hur skulle kvinnor från Jehovas Vittnen kunna fås att köpa produkten? Kom med allvarliga förslag och låt tråden växa organiskt.
Rollspelet kan användas som övning att värva medlemmar.
Man kan använda det för att demonstrerar rätt och fel och ont och gott.
Kanske inte brädspel med tärningar men rollspel kan man nog göra. I utbildningssyfte, inte som nöje.

Så nu vet vi alltså att girighet, våld och demonism i fantasytappning kanske hamnar i samma papperskorg som demonkukarna. Men våld och annat förekommer även i bibeln, särskilt GT. Så våld i rätt miljö/anda skulle ändå kanske kunna existera i produkten?

skaraborgarn;n322842 said:
Rollspelet kan användas som övning att värva medlemmar.
Man kan använda det för att demonstrerar rätt och fel och ont och gott.
Kanske inte brädspel med tärningar men rollspel kan man nog göra. I utbildningssyfte, inte som nöje.
Men ett bibliskt rollspel kanske skulle funka? Där RPna får t ex vara med och inta Jeriko?

Jag tänkte på en annan sak. Kvinnor i Jehovas vittnen bär kjol, vilket illustratrörerna för ett modernare rollspel måste vara varse om.

Hur skulle man kunna bära fram det kvinnliga perspektivet i ett rollspel anpassat för dessa grupper? I bibeltexterna finns det ju passager som 1 Kor 14:34 och 1 Tim 2:11-15 som måste beaktas av spelkontruktörer och illustratörer.

Cissi

Up to no good.
Tja ärligt talat, om en grupp med djupt religiösa dök upp och ville vara inkluderade i rollspel så är jag övertygad om att det finns tillräckligt många mogna och kreativa spelskapare i Sverige för att göra spel som även inkluderar dem. Och i stället för spekulationer skulle de fråga hur de ville bli inkluderade. Precis som kloka, modiga och kreativa spelskapare gör idag med grupper som vill känna sig inkluderade. Kvinnor, ickebinära, ickevita, yngre, funkisvarianter osv.
Jag är helt övertygad om det.
Och om frågan är ifall det finns rollspel som utgår från religös kontext redan idag så är svaret, ja, det finns det. Ganska nära också.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Cissi;n322851 said:
Tja ärligt talat, om en grupp med djupt religiösa dök upp och ville vara inkluderade i rollspel så är jag övertygad om att det finns tillräckligt många mogna och kreativa spelskapare i Sverige för att göra spel som även inkluderar dem. Och i stället för spekulationer skulle de fråga hur de ville bli inkluderade. Precis som kloka, modiga och kreativa spelskapare gör idag med grupper som vill känna sig inkluderade. Kvinnor, ickebinära, ickevita, yngre, funkisvarianter osv.
Jag är helt övertygad om det.
Och om frågan är ifall det finns rollspel som utgår från religös kontext redan idag så är svaret, ja, det finns det. Ganska nära också.
Å andra sidan är väl frågan om man faktiskt vill inkludera vissa djupt religiösa grupper. Trådstarten tar ju upp grupper som misstror evolutionen, förespråkar abortförbud, anser demokratin oförenlig med den sanna gudsstaten, förbjuder sina medlemmar att söka sig till högre utbildning och framhåller mannens överhöghet i den självklart heterosexuella familjen. Faktum är att jag tror att jag är mer sugen på spel där folk med dessa synsätt skulle uppleva sig aktivt exkluderade.

skaraborgarn

Warrior
Svarte Faraonen;n322854 said:
Å andra sidan är väl frågan om man faktiskt vill inkludera vissa djupt religiösa grupper. Trådstarten tar ju upp grupper som misstror evolutionen, förespråkar abortförbud, anser demokratin oförenlig med den sanna gudsstaten, förbjuder sina medlemmar att söka sig till högre utbildning och framhåller mannens överhöghet i den självklart heterosexuella familjen. Faktum är att jag tror att jag är mer sugen på spel där folk med dessa synsätt skulle uppleva sig aktivt exkluderade.
Tolerans är svårt.

Cissi

Up to no good.
Svarte Faraonen;n322854 said:
Ja, om det är den typen av kristna som TS menar så håller jag med dig. Jag har dock några djupt troende i min närmsta omgivning varav några också spelar rollspel. De brukar sucka ibland över hur religiösa i rollspel antingen är fanatiker eller så vänliga att det blir fånigt. Det finns bara två ytterligheter presenterade i den breda rollspelsfåran. Så för att svara på TS andra fråga om hur man skulle kunna inkludera troende så är det väl att göra fler varianter av de troende. Inte bara två ytterligheter.
Jag tror väl egentligen att rollspel till sagda målgrupp egentligen är in ickefråga för jag tror aldrig att det kommer bli så accepterat att hålla på med den här typen av spel att det skulle bli aktuellt. Men det är bara en fördom jag har kanske.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
skaraborgarn;n322856 said:
Tolerans är svårt.
Jepp, jag eftersträvar inte att tolerera vad som helst, särskilt inte om det skulle sätta käppar i hjulet för mitt eget skrivande. Jag vill kunna skriva "Satanic Feminism: the RPG" utan att behöva oroa mig för de som skulle känna sig exkluderade.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Cissi;n322858 said:
Ja, om det är den typen av kristna som TS menar så håller jag med dig. Jag har dock några djupt troende i min närmsta omgivning varav några också spelar rollspel. De brukar sucka ibland över hur religiösa i rollspel antingen är fanatiker eller så vänliga att det blir fånigt. Det finns bara två ytterligheter presenterade i den breda rollspelsfåran. Så för att svara på TS andra fråga om hur man skulle kunna inkludera troende så är det väl att göra fler varianter av de troende. Inte bara två ytterligheter.
Jag tror väl egentligen att rollspel till sagda målgrupp egentligen är in ickefråga för jag tror aldrig att det kommer bli så accepterat att hålla på med den här typen av spel att det skulle bli aktuellt. Men det är bara en fördom jag har kanske.
Eftersom Jehovas Vittnen, som står för de flesta av åsikterna jag beskrev, nämndes tyckte jag det var en vettig sak att ta upp. Inkluderar man vissa exkluderar man andra.

Cissi

Up to no good.
Svarte Faraonen;n322863 said:
Eftersom Jehovas Vittnen, som står för de flesta av åsikterna jag beskrev, nämndes tyckte jag det var en vettig sak att ta upp. Inkluderar man vissa exkluderar man andra.
Ja, visst är det så. Jag tänker att vi inte tycker olika egentligen i det här. :)

skaraborgarn

Warrior
Svarte Faraonen;n322862 said:
Jepp, jag eftersträvar inte att tolerera vad som helst, särskilt inte om det skulle sätta käppar i hjulet för mitt eget skrivande. Jag vill kunna skriva "Satanic Feminism: the RPG" utan att behöva oroa mig för de som skulle känna sig exkluderade.
Tolerans blir lätt klubben för inbördesbeundran.
Jag är tolerant mot toleranta betyder jag intolerant mot intoleranta.

Bolongo

Herr Doktor
skaraborgarn;n322868 said:
Ja, och? Det är ju så det måste funka. Det är det enda möjliga svaret på toleransparadoxen.

Cissi;n322858 said:
Jo, nu var det ju inte direkt mellanmjölkskristendom jag var ute efter med min trådstart. Utan mer bokstavstroende religiösa, egentligen oavsett religion. Just nu är nog rollspel inte accepterat bland dessa grupper. Men de är en köpstark grupp och långt fler till antalet än folk i hbtq-rörelsen som ett exempel. För ett rollspelsbolag kanske det skulle vara ekonomiskt motiverat att hitta på ELOHIM - THE RPG med tanke på bibelbältet i USA för att bara nämna en sak.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag spelade Vägen i min tonårsgrupp i Missionskyrkan när jag växte upp. Jag vill minnas det som ett kristet rollspel som ska utforska moraliska frågor. Visst finns det även ett spel som heter Quo vadis, som också är kristet? Sedan vet jag inte vad grupperna i trådtiteln tycker om dem, men det är nog det närmaste vi kommer i dagens rollspel, kan jag tro.

Cissi

Up to no good.
skaraborgarn;n322868 said:
Tolerans blir lätt klubben för inbördesbeundran.
Alltså, tolerans är skitsvårt. Man ska inte tolerera allt. Inkludering och högt i tak handlar inte om att allt ska inkluderas och allt ska finnas och allt ska gå att prata om för att man ska tolerera allt. Det ska man inte och det bör man inte göra. Det finns objektiva rätt och fel när det kommer till vad som ska tolereras i ett samhälle. I den lilla gruppen kanske det är mer subjektivt men det finns vissa saker som är fel att tolerera. Nazism, mord, att ge sig på någon för att hen är homosexuell, rasism. Så det finns saker som inte ska inkluderas eller tolereras.