Nekromanti Ett inkluderande rollspel för Jehovas Vittnen, Livets Ordare och Laestadianer?

skaraborgarn

Warrior
Bolongo;n322872 said:
Ja, och? Det är ju så det måste funka. Det är det enda möjliga svaret på toleransparadoxen.
Vem är intolerant då? Svaret är motståndaren.
Skulle du själv bevisas vara intolerant så rättfärdigar du detta med att du intolerant mot de dumma, de inskränka de ja vad de är.
Hård mot de hårda.

Franska revolutionen gav oss demokrati och mänskliga rättigheter. Men de rättigheterna hade skräckväldets offer ingen nytta av!

Bolongo

Herr Doktor
skaraborgarn;n322877 said:
Vem är intolerant då? Svaret är motståndaren.
Skulle du själv bevisas vara intolerant så rättfärdigar du detta med att du intolerant mot de dumma, de inskränka de ja vad de är.
Hård mot de hårda.
Att bara jonglera med begrepp säger ingenting. Se Cissis post ovan för konkreta exempel. Kan du motivera tolerans mot sådant?

skaraborgarn

Warrior
Bolongo;n322879 said:
Att bara jonglera med begrepp säger ingenting. Se Cissis post ovan för konkreta exempel. Kan du motivera tolerans mot sådant?
Jag läste om en äldre judisk man som någon gång på 1990 talet i Göteborg gick fram till några skinhead som sa. Ni får hata mig om ni vill.
Sedan gick han.
Det är stor tolerans.

Man kanske borde vara som han?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
skaraborgarn , håll dig till ämnet.

Orimligt många diskussioner du deltar i går off topic.

Detta gäller även övriga deltagare
.
???????

Cissi;n322876 said:
Alltså, tolerans är skitsvårt. Man ska inte tolerera allt. Inkludering och högt i tak handlar inte om att allt ska inkluderas och allt ska finnas och allt ska gå att prata om för att man ska tolerera allt. Det ska man inte och det bör man inte göra. Det finns objektiva rätt och fel när det kommer till vad som ska tolereras i ett samhälle. I den lilla gruppen kanske det är mer subjektivt men det finns vissa saker som är fel att tolerera. Nazism, mord, att ge sig på någon för att hen är homosexuell, rasism. Så det finns saker som inte ska inkluderas eller tolereras.
Kommunism också, eller? Hur skulle det vara med nolltoleransen om någon t ex en jude eller afroamerikan gav sig på en nazist och gav honom stryk? Eller om en bokstavstroende islamist gav sig på en kristen?

Genesis;n322874 said:
Jag spelade Vägen i min tonårsgrupp i Missionskyrkan när jag växte upp. Jag vill minnas det som ett kristet rollspel som ska utforska moraliska frågor. Visst finns det även ett spel som heter Quo vadis, som också är kristet? Sedan vet jag inte vad grupperna i trådtiteln tycker om dem, men det är nog det närmaste vi kommer i dagens rollspel, kan jag tro.
Hur är Missionskyrkan? Är de bokstavstroende där?

Bolongo

Herr Doktor
Jag började svara några personer här, sedan såg jag modereringen. Så jag slutar lägga ved på OT-brasan.

Cissi

Up to no good.
Genesis;n322874 said:
Jag spelade Vägen i min tonårsgrupp i Missionskyrkan när jag växte upp. Jag vill minnas det som ett kristet rollspel som ska utforska moraliska frågor. Visst finns det även ett spel som heter Quo vadis, som också är kristet? Sedan vet jag inte vad grupperna i trådtiteln tycker om dem, men det är nog det närmaste vi kommer i dagens rollspel, kan jag tro.
Det här spelet används fortfarande i konfirmationsundervisningen i vissa stift. Camelot har en stark ungdomgrupp som brukar spela rollspel på sina läger. Det ger också ett svar på TS fråga kring hur ett spel riktat till såna grupper skulle se ut men jag tänker även på vad andra spelskapare brukar säga ibland när dylika frågor kommer upp.
De skapar ett spel de själva saknar på marknaden. Jag tänker att vi inte ska underskatta kreativiteten hos de religiösa samfunden, om de vill ha rollspel kanske de helt enkelt bara skapar ett själva då de anser att marknaden som finns inte är för dem och det skulle ta för lång tid att övertyg någon om att anpassa ett spel.

Grupperna som nämns ovan skulle också helt sonika kunna beställa ett rollspel av någon spelskapare som är villig att göra ett åt dem. Precis som tidigare nämnt så kan olika församlingar vara ganska resursstarka.

Genesis

Ni dés ni maître
Grisodlar'n;n322883 said:
Hur är Missionskyrkan? Är de bokstavstroende där?
Nä, inte särskilt, även om det finns olika grader. Jag stötte på någon enskild evolutionsförnekare eller homosexualitetsfördömare under min uppväxt där, men det var knappast något utbrett.

Cissi

Up to no good.
Grisodlar'n;n322886 said:
Vad är funkis för någonting? Det är inte det här iallafall:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Funktionalism_(arkitektur)
Ordet funkis, som används som kortform för form- och arkitekturinriktningen funktionalism, har på senare tid även kommit att användas av den så kallade funkisrörelsen, som engagerar sig i frågor om funktionsvariationer.

Funkis kan användas på olika sätt. I sin enklaste form kan ordet användas som personbetecknande substantiv, ”Jag är (en) funkis”, eller som adjektiv. Ofta används funkis- som förled i sammansättningar, som i funkisvänlig, funkismello och funkisrörelse.
//från institutet för språk och folkminnen

Genesis;n322887 said:
Nä, inte särskilt, även om det finns olika grader. Jag stötte på någon enskild evolutionsförnekare eller homosexualitetsfördömare under min uppväxt där, men det var knappast något utbrett.
Ok, det där lät lite mellanmjölk. Då är Missionskyrkan inte vad jag syftade på med trådstarten, utan bokstavstroende i en grad som tillåts av moderna lagar, d v s inget "Thou shalt not suffer a witch to live". Fast i ett rollspel skulle man ju kunna bränna häxor i och för sig.

Cissi;n322888 said:
Ordet funkis, som används som kortform för form- och arkitekturinriktningen funktionalism, har på senare tid även kommit att användas av den så kallade funkisrörelsen, som engagerar sig i frågor om funktionsvariationer.

Funkis kan användas på olika sätt. I sin enklaste form kan ordet användas som personbetecknande substantiv, ”Jag är (en) funkis”, eller som adjektiv. Ofta används funkis- som förled i sammansättningar, som i funkisvänlig, funkismello och funkisrörelse.
//från institutet för språk och folkminnen
Menar du handikappade/funktionshindrade människor? Jag har psykiska funktionshinder, är jag en funkis då?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag minns dock att flera tyckte att till exempel Harry Potter var dåligt, eftersom det lär barn att magi är något "goda" människor kan hålla på med. Detta är farligt, menade man.

Men jag gissar att man till exempel skulle kunna göra rollspel på den populära bokserien Lämnad kvar. De böckerna är ju poppis bland kristna på andra sidan pölen. Vet inte riktigt om det finns någon motsvarighet här.

Cissi

Up to no good.
Genesis;n322896 said:
Jag minns dock att flera tyckte att till exempel Harry Potter var dåligt, eftersom det lär barn att magi är något "goda" människor kan hålla på med. Detta är farligt, menade man.

Men jag gissar att man till exempel skulle kunna göra rollspel på den populära bokserien Lämnad kvar. De böckerna är ju poppis bland kristna på andra sidan pölen. Vet inte riktigt om det finns någon motsvarighet här.
Eller rollspel på böckerna om Narnia!? Är inte Aslan Jesus?

Cissi;n322897 said:
Eller rollspel på böckerna om Narnia!? Är inte Aslan Jesus?
Ja, det kanske var meningen det. Men det skulle aldrig gå hem hos Jehovas Vittnen. Dessutom finns det en massa fantasivarelser i Narnia och magi.

Cissi

Up to no good.
Grisodlar'n;n322892 said:
Menar du handikappade/funktionshindrade människor? Jag har psykiska funktionshinder, är jag en funkis då?
Jag svarar på det här för att det är din tråd, men jag vill inte deraila den i onödan.
Det är inte min definition, jag har lånat den från institutet för språk och folkminnen, men ja. Det menar jag, personer med funktionshinder/funktionsvarianter. Om du vill bli kallad funkis så kan du ju kalla dig själv det och om du vill att jag ska kalla dig funkis så kan jag göra det.

Cissi;n322899 said:
Jag svarar på det här för att det är din tråd, men jag vill inte deraila den i onödan.
Det är inte min definition, jag har lånat den från institutet för språk och folkminnen, men ja. Det menar jag, personer med funktionshinder/funktionsvarianter. Om du vill bli kallad funkis så kan du ju kalla dig själv det och om du vill att jag ska kalla dig funkis så kan jag göra det.
Nej, det låter lite konstigt. Det påminner lite för mycket om det här:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Genesis;n322874 said:
Jodå, Quo vadis finns, och därtill Ansgar, som jag skrev år Västerås stift, och Reformator.

Ansgar innehöll en intressant vändning eftersom spelarrollerna var obeväpnade tyska munkar bland svärdsbärande mälardalshedningar; samtliga utmaningar som de bifogade äventyren erbjöd måste lösas med intelligens och övertalning.