Nekromanti ett inlägg från lilla mamma (OT)

tonårsmamma

Veteran
Tänk vad ett töntigt namn kan göra susen
och namnet valde jag för att jag kände att jag nog inte platsar här riktigt/images/icons/sad.gif och för att ni ska veta att jag inte är van
ja ja.....så där går det när man är ärlig....hmmm..... men kolla så många som har läst mina inlägg med mitt töntiga namn.
Ni kanske ska tänka om *ASG*
Om jag bara hade fått lika mycket hjälp som siffrorna som talar om hur många som har läst mitt inlägg....det hade varit grejor det...men jag har förstått att det här är inte rätt forum för mitt spel. Tänk vad likadana spelnamn kan ställa till det...
Jag är inte säker på att den engelska översättningen på detta spel stämmer (Dragonfire the well of souls) ska kolla nästa gång jag spelar om fusken funkar
/mamsen

Hasse

Hero
"Tänk vad likadana spelnamn kan ställa till det..."

Ställa till och ställa till, alltid trevligt men nya personer även om du nu trodde att forumet handlade om annat det handlade om. Fast du är egentligen inte på fel forum som sagts innan. Dataspelet Själarnas brunn baseras på bordsrollspelet Drakar och Demoner, därav samma namn, och detta forum är till för att diskutera frågor kring Drakar och Demoner och det inbegriper även dataspelet Själarnas brunn.

"Om jag bara hade fått lika mycket hjälp som siffrorna som talar om hur många som har läst mitt inlägg...."

Utan att var helt säker tror jag det beror på det faktum att spelet, vad jag förstått, inte sålde speciellt bra, därav är det inte så många som spelat det och av dessa är det ännu färre som är här. Därmed är det inte många kvar som ens har den "kunskap" som krävs för att svar på din fråga.

tonårsmamma

Veteran
Jaaaaaa.... jag har förstått att det var nåt annat det handlade om här... Nu fick jag lära mej nåt nytt......bordsrollspel.....har väl läst om det nån gång i tidningar låter mystiskt men väldigt spännande vem vet jag kanske blir intresserad ....... men det är nog för svårt......... men jag är nyfiken :)
/mamsen (Carina)

Hasse

Hero
"Nu fick jag lära mej nåt nytt......bordsrollspel.....har väl läst om det nån gång i tidningar låter mystiskt men väldigt spännande vem vet jag kanske blir intresserad ....... men det är nog för svårt......... men jag är nyfiken :)"

Är du bara läskunnig och kan kaste lite tärningar så är det egentligen inte så svårt./images/icons/wink.gif

För att exemplifiera hur bordsrollspel, även kallat pappersrollspel, går till så kommer jag göra detta via datarollspel som Själarnas brunn är.

Man börjar med att skapa sin rollperson och skriver ner denna på ett papper även kallat rollformulär. På detta papper beskrivs rollperson dvs hur stor, stark och vacker osv den är samt vilka färdigheter den kan. Utöver detta så funderar man på vilken personlighet man vill att rollperson skall ha; lat, girig, snäll, naiv osv.
För att kunna spela behöver man vara minst två även om en grupp på 4-6 är det som brukar vara det bästa.

När rollpersoner är klara så är det dags att spela dvs "äventyra" Själarnas brunn är ett Äventyr så att säga. Man spelar genom att prata med sin spelkamrater där en av dessa är den som håller i äventyret och denna kallas spelledare, I Själarnas brunn är motsvaras Spelledaren av datorn. Spelledaren är den som talar för alla de personer som rollpersonerna möter som inte spelas av en annan spelare. vad gälIer dialogen med övriga spelar och spelledare så bestämmer man själv precis vad man vill att rollperson skall säga och agera, vid "bra" rollspel så låter man de karaktärsdrag man bestämt för rollpersonen påverka vad man säger och gör. I Själarnas brunn är dialogen troligen bestämd på förhand och du får endast ett begränsat antal svarsalternativ för din rollperson vid en dialog med en annan person i dataspelet om det ens går att prata med den, dessa begränsningar finns som sagt inte i pappersrollspel.

För att korta ned en lång historia av vad rollspel är så kan man säga att det är att sitta och prata med de andra som spelar och kasta tärningar i tid och otid och på detta sätt tillsammans skapa en berättelse/äventyr som man tycker är roligt eller spännande eller vad man nu vill få ut.

Ytterligare beskrivning på rollspel är kan du hitta här. Förvisso är det inte Drakar och Demoner men principen är det samma.

Du kan även bekanta dig mer med rollspel genom att ladda hem gratisrollspel som T.ex. Västmark som du hittar under rubriken Gratis rollspel på denna hemsida.

ro83rt

Swordsman
/images/icons/clever.gif Jo ett rollspel är när ett gäng asociala tonårskillar samlas runt ett bord och låtsas att de är i en annan värld där de spelar tuffa riddare, med en inlevelse som skulle få Al Pacino att blekna och som räddar sköna jungfrur från drakar och annat oknytt, för övrigt det enda sättet de har att träffa kvinnor. Eftersom de är helt insnöade i sin låtsas värld och det enda de läser, förutom regelböcker till rollspel, är vetenskapliga tidskrifter och fantasyromaner klarar de inte av normal kontakt. Det kan vara en anledning till att de kan vara sarkastiska. De förstår inte vem du är och blir livrädda att någon normal person letat sig in på den här sidan. Har man dessutom otur kan en rollspelare bli helt dum i huvudet, tro att de är ett monster och börja döda alla i sin närmiljö, det är vetenskapligt belagt av media.

Förutom det så tycker jag att det är kul med äventyrspelande mammor, jag har en själv. Hon fyller 50 i vår och tycker att Baldurs Gate är det ballaste som finns. Jag skall fråga om hon spelat DoD men jag tror inte det.

Antraxe

Veteran
En liten fråga bara, hur kan första meddelandet vara OT, det är ju det första som avgör vad tråden ska handla om/images/icons/clever.gif/images/icons/wink.gif

victim91

Veteran
är några hundra lästa bra tycker du? när jag skriver in så berukar det komma på minst 250 typ.... det första inlägget jag hade, läste 476 st...det ni...

Hasse

Hero
"hur kan första meddelandet vara OT"

Det går alldeles utmärkt genom att göra ett inlägg som behandlar en fråga som inte alls berör ämnet som skall diskuteras i forumet. Med andra ord, ett nytt inlägg på DoD-forumet som behandlar vilka filmer Al Pacino gjort är redan från början OT.

tonårsmamma

Veteran
Vad glad jag blev att det finns fler kärringar än jag som spelar äventyrsspel/images/icons/laugh.gif.....Snälla fråga din mamma om hon spelat detta spel Hon och jag kanske kan bli spelkompisar /images/icons/wink.gif

/mamsen

tonårsmamma

Veteran
tja.....Nu gäller det ju inlägget "Själarnas Brunn" jag menar när jag kollade nu så var det 589 st som läst det !!!/images/icons/king.gif
För att första gången man överhuvudtaget är på den här sidan...... de du!!!!!!!/images/icons/wink.gif

/mamsen