Nekromanti Ett Japaninspirerat Rollspel.

Eagi

Veteran
Hej allesammans!
Tänkte börja jobba på ett rollspel, som inspireras av Japansk kultur och mytologi.
För att inte uppfinna hjulet igen så ville jag kolla vilka andra rollspel som gjorts med liknande tema över åren?
Behöver inte nödvändigtvis vara Svenska spel även om vår variant kommer vara det.

Planen är att lägga ett starkt visuellt fokus och på så vis förmedla stämningen i den levande myten.
Spelet är tänkt att hitta äventyrs uppslag i folkets relation till det övernaturliga i deras omgivning.
Jag siktar på ett mera "Traddig" spelform med en tydlig spelledarroll och en detaljerad värld.
Är lite nyfiken på att utforska karaktärsarketyper och om utrymme ges lojalitet mot sin Klan.

Troligen kommer friheter tas med källmaterialet för att skapa en så intressant spelprodukt som möjligt.

Jag har tre månader av relativ fritid i japan att hitta inspiration och underlag nu under våren,
så om det är något tema ni vill att jag ska titta närmare på så är det alltid kul.
Till min hjälp i forskande- och skrivprocessen har jag min japanska bättre halva
så förhoppningsvis ska det hjälpa mig skapa något som inte blir allt för plastigt och ytligt.

Synpunkter och råd är varmt välkomna.

Tack på förhand // Ed

God45

#PrayersForBahakan
De jag vet bara på rak arm är:

Legend of the 5 rings.

Oriental Adventures till D&D.

Drakar och Demoner Samurai.

Bushido.

Tusebo (kan inte stava det. Det är Japan Warhammer).

Eagi

Veteran
Tack så mycket! Då har jag någonstans att börja.

Nässe

Myrmidon
Det finns en version av Burning Wheel som heter the Blossoms are Falling. Det verkar kul, men har ett par år på nacken. Oklart hur man får tag på det.

The Blossoms are Falling, based in Heian-era Japan. "You play fearsome bushi trapped between honor and shame, wise Shinto priests who seek to placate the spirits who protect Nihon, powerful Buddhistmonks who pray for the souls of the dead while plying strong influence at court, and powerful courtiers battling for control of the failing state."

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Golden Sky Stories. Spela snälla skogsandar.

Witch Quest. Miyasaki-inspirerat rollspel om 13åriga häxor och deras katter. (Fantastiskt bra.)

Christoffer

It's all pig.
Nässe;n311537 said:
Det finns en version av Burning Wheel som heter the Blossoms are Falling. Det verkar kul, men har ett par år på nacken. Oklart hur man får tag på det.
Blossoms are Falling är fantastiskt fint, många saker som senare hamnade i Adventure Burnern för hur en skapar äventyr etc, Clan Burnern kanske den kallades i Blossoms. Köpte den när det begav sig men har faktiskt aldrig spelat den. Kanske en skulle göra något åt någon gång.

Men, de sålde den på den tiden som pdf också ett tag har jag för mig, vet inte om den finns till salu än?

Nässe

Myrmidon
Det finns ju ett modernt sci-fi spel också som Kosta pratade om Fria Ligans pod för typ tre år sedan, men min google-fu sviker mig. I alla fall gjordes det en ganska cool kampanj till det, som typ leder rp in i världen och låter en spela när man får magiska (?) krafter. Skräck-sci-fi i Japan.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det fanns ett rollspel baserat på Usagi Yojimbo också. Det är förvisso baserat på en manga om en kanin som är en samurai, så beroende på ton kanske det missar poängen lite =D

kwarnberg

Swordsman
Nässe;n311545 said:
Det finns ju ett modernt sci-fi spel också som Kosta pratade om Fria Ligans pod för typ tre år sedan, men min google-fu sviker mig. I alla fall gjordes det en ganska cool kampanj till det, som typ leder rp in i världen och låter en spela när man får magiska (?) krafter. Skräck-sci-fi i Japan.
? (Kuro) kanske?

anth

Vetefan
ADnD Oriental Adventures beskriver en Österländsk kontinent, Kara-Tur, i Forgotten Realms.
DnD3 Oriental Adventures baseras på rollspelet The Five Rings.

Legend of the Five Rings är pseudo-japanskt.

GURPS Japan är En kampanjbok om Japan till GURPS.

RuneQuest Land of Ninja är en kampanjbok för de som vill spela RQ i Japan.

Call of Cthulhu: Secrets of Japan är en kampanjbok till CoC.

World of Darkness: Tokyo är en kampanjbok för Vampire.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rymdhamster;n311547 said:
Det fanns ett rollspel baserat på Usagi Yojimbo också. Det är förvisso baserat på en manga om en kanin som är en samurai, så beroende på ton kanske det missar poängen lite =D
Två, ett med Fuzion-systemet utgivet av Gold Rush Games (som jag och Krille kan gusha över), och ett nyare från Sanguine eller vad de nu hette. Jag rekommenderar det äldre som ett nätt, lätt och bra spel och har inte tittat närmare på det andra.

RasmusL

Champion
Nu låter det ju som att du är på bra väg i och med studier på plats men de asiatiskt inspirerade rollspelen har påfallande ofta lidit rätt starkt av problem med kulturell appropriering.

Här samlade vi lite länkar och grejer (samt hetsig diskussion :p) om du känner att det är aktuellt för dig! https://www.rollspel.nu/threads/64824

Minimoni

Homelander
Är själv gift med en japanska sedan 13 år och har bott i Japan till och från i många år, bor nu dock i Sverige. Det finns hur många rollspel som helst som är inspirerade av japansk kultur, historia, myter etc. De som nämnts i tråden är nog bara en bråkdel av alla spel som på något sätt försöker använda sig av sagda myter och historia så det lär inte vara svårt att hitta spel som redan gjort en del av arbetet du tänker bygga vidare på.

Sen så tänker jag försiktigt och sällsynt hålla med RasmusL, de allra flesta spelen som hanterar japansk eller annan asiatisk kultur och historia brukar tydligt använda sig av ”orientalism” och det kan bli väldigt tråkigt i längden. Trots det så uppskattar jag själv L5R även om jag då har förändrat världen efter egen smak till den grad att det förmodligen inte längre är väldigt mycket L5R kvar.

Eagi

Veteran
Tack för alla tips och råd.

Ja det tycks ju sannerligen. finnas en uppsjö av inspiration att hämta. Jag tror jag kommer försiktigt börja med ett antal illustrerade mininoveller som sätter stämning och sedan se om det blir något man kan knyta samman med ett regelverk.

?Ett smakprov nedan.