Nekromanti Ett känslomässigt regelsystem.

Sodivra

Champion
Jag kommer här presentera ett regelsystem för en värld som består av en oändlig stad i 1800-talsstil, där det behövs regler värdiga en gentlemans äventyrliga och sociala ådra, så känslomässiga insatser påverkar mycket utav utfallet i dessa regler. Jag kommer sluta med att ställa en fråga om hur man ska kunna lösa vad jag uppfattar som ett problem med reglerna, samt ge förslag på tre lösningar jag själv kommit på, men inte arbetat ut så mycket än. Eftersom mina inlägg brukar bli röriga så kommer jag lägga dessa förslag i sina egna inläg.

I vilket fall som helst, en rollperson i detta system beskrivs med Egenskaper, Talanger och Tillstånd.

Egenskaper är vad vi är, i stil med andra rollspels' attribut och grundegenskaper. Det finns fyra grundläggande som mall, Vigör, Elegans, Intellekt och Världsvana, men det går att skaffa, eller använda, andra.
Talanger är vad vi lär oss, i stil med andra rollspels färdigheter. Sådant man kan träna upp, som Etikett, Fäktning, Mekanik, och Stadsvandring.
Tillstånd är sådant man råkar ut för, kan man säga. Känslor, tillfälliga tillstånd, och så vidare - Som Ilska, Skada, Galenskap, Kärlek, Överläge i strid, osv.

Egenskaper och Talanger går på skalan 1 till 5, Tillstånd går på skalan 1 till 10.
Och detta är viktigt: Eftersom Talanger och Tillstånd är "fria", dvs det finns ingen färdig lista, med några få undantag, så kan man inte ha 0 i en Talang/ett Tillstånd, för då har man det helt enkelt inte. Att Talangerna och Tillstånd är fria kommer påverka hur systemet behövs utformas, vilket ni kommer märka i min slutfråga.

En handlingsresolution, eller som jag kallar det här, en konflikt, kan ske mellan två personer, eller en person och en svårighetsgrad. Jag kallar personerna eller personen och svårighetsgraden i en konflikt för sidor i en konflikt, för att det ska vara så tydligt som möjligt.

En konflikt går till på följande sätt, om man ska vara övertydlig: :gremwink:

[*]För bägge sidor i konflikten, lägg ihop en Egenskap och en Talang, eller bestäm en svårighetsgrad.
[*]För bägge sidor i konflikten, slå en tiosidig tärning. (En för rollpersonen, en för motståndaren/svårighetsgraden)
[*]Den som slår lägst värde med sin T10 får lägga på tärningens värde på sitt värde/sina värden.
[*]Den som slår högst värde med sin T10 får inte lägga på tärningens värde på sin summa, såvida den sidan inte samtidigt slagit under ett lämpligt Tillstånd, då får den sidan också lägga på tärningens värde på sitt värde/sina värden.
[*]Den summa som är högst vinner

Ni som tycker det här låter vagt bekant kan se att det är en förenkling av Babylon Project-varianten i det här gamla inlägget. :gremsmile: När man möter ett passivt motstånd utan Tillstånd så funkar det som i Babylon Project. (I praktiken slår man en positiv och en negativ tärning.) När man möter en motståndare så slår man dock lika många tärningar som när man möter en svårighetsgrad. (Men så kanske det är i BP också, vad vet jag)

Ett "lämpligt Tillstånd" är ett som gynnar den aktuella sidan i konflikten. Det kan vara både för situationen positiva Tillstånd som den sidan innehar, eller för situationen negativa Tillstånd som den andra sidan innehar. Ett och samma Tillstånd kan rent av räknas av bägge sidor! Skulle man slå samma värde med tärningen så får ingen sida tillräkna sig det såvida dom inte har lämpliga Tillstånd.
Anledningen till att det ser ut så här är för att Tillstånd, det vill säga emotionell laddning, ska kunna göra ens slag mer vilda och spännande.

...

Låt mig ge några exempel:

Mot ett motstånd utan Tillstånd:
Ivana Stengata rusar för liv och lem över takåsen, men kan hon bara klara språnget till Dr. Friks luftballong är hon räddad..
Spelaren lägger ihop Egenskapen Vigör 4, med Talangen Gymnastik 2, för summan 6. Svårigheten bedöms till 5 av SL. Tärningar rullas. Ivans tärning visar "3" och svårighetens tärning visar "7". Ivanas spelare får lägga till 3 till sin Egenskap och sin Talang eftersom hennes tärning var lägre än svårighetens tärning, vilket blir 9 mot svårigheten 5. Lyckat!

Malkolm Herax springer också för att hinna med, han har ingen lämplig Talang och en Vigör på 2. Han har Tillståndet Desperat 6, vilket SL godkänner som lämpligt för att vara snäll. Tyvärr har han också Tillståndet Utmattad 4..
Tärningarna rullas. Nu visar Malcolms tärning 2, och svårighetens tärning 4.. Malkolm får räkna på 2 till sitt värde eftersom han slog lägst, men eftersom svårigheten slog under ett lämpligt Tillstånd (Utmattad 4), så får svårigheten också lägga till sin tärning.. Malkolms summa blir 4, svårighetens summa blir 9.
Malkolms spelare börjar gråta, så SL kommer snabbt på en ursäkt att slå om slaget..
Den här gången slår Malkolm 5 och svårigheten slår 1.. Det är solklart att svårigheten slår lägst och får räkna till sitt tärningsvärde, men eftersom Malkolms spelare samtidigt slog under ett lämpligt Tillstånd så får Malcolm också tillräkna sig tärningens summa! Malcolm får summan 7 och svårigheten får summan 6. Malkolm lyckas!!

Mot ett motstånd med Tillstånd:
Gimeaus Holt försöker komma på god fot med hertiginnan av det Blåa Torget. Kan hans charm övervinna hennes reserverade min??
Gimeaus har egenskapen Elegans 4, och hertiginnan har Världsvana 3. Gimeaus har också Talangen Charmig 5, men hertiginnan har Talangen Reservad 7..
Gimeaus spelare slår en tärning, får 5. Hmmm. Ett riktigt bra slag. (Eftersom det ligger precis på Tillståndets gräns) Hertiginnan slår.. 6! Hon slår därmed under ett lämpligt Tillstånd och får lägga på tärningens utfall, bägge får summan.. 9. Lika!

När ett Tillstånd räknas dubbelt:
Quincy Dagobar Jones har till slut konfronterats med markis Hubert Quintus S:t John-Pomeroy. Deras rivalitet når sitt klimax i denna stund, när S:t John-Pomeroy mycket påtagligt står ivägen för Jones' slutgiltiga fynd, medans den stora orkanen närmar sig..
Jones kör en brutal stil med egenskapen Vigör 2 och Sabelfäktning 3. S:t John-Pomeroy i sin tur försvarar sig med sin Elegans 3 och Sabelfäktning 2. Jones har också Tillståndet Rasande 5, vilka bägge sidor får räkna som lämpligt. Tärningarna rullar.. (Ifall den här sista varianten är meningsfull eller inte kommer avgöras av hur systemet utvecklas, och det är här jag behöver er hjälp..)

...

Nu finns det två problem att lösa också, dock.. För det första så har låga Tillstånd, säg på ett värde mellan 1 till 3 inte något direkt inflytande på spelet. Sedan finns det inget uppenbart sätt att använda flera än två Tillstånd samtidigt..
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att komma på hur man kan lösa detta på bästa sätt, och jag kommer spekulera i tre möjliga lösningar, alla i sitt eget inlägg. Även om ni inte har någon ny lösning att komma med, så kan ni väl kommentera vilken av de tre "färdiga" idéerna som tilltalar er mest, eller vilka problem de har? (Eller vad grundmekaniken har för problem (som motiverar nya utvecklingar))

Sodivra

Champion
Idé: Multiplikation

Här är en version som Kalle (Dnalor) slängde fram.

[*]För bägge sidor i konflikten, lägg ihop en Egenskap och en Talang, eller bestäm en svårighetsgrad.
[*]För bägge sidor i konflikten, slå en tiosidig tärning. (En för rollpersonen, en för motståndaren/svårighetsgraden)
[*]För varje lämpligt Tillstånd du slår lika med eller under, räkna din tärning en gång till. (Slår du 2 och har ett Tillstånd på 2 och ett på 4 så räknas alltså tärningen tre gånger)
[*]Slår du över motståndarens tärning, räkna tärningen en gång mindre.

Multiplikation med andra ord. Fördelen med detta är att lämpliga Tillstånd lönar sig även om man slår lägst med tärningen. Nackdelen är att det kan bli lite knasiga resultat, men man kan ju utgå från att spelaren inte har många/extremt höga Tillstånd, eller rent av inte tillåta spelaren att använda två-tre Tillstånd samtidigt. (Beroende på hur höga de är)

Sodivra

Champion
Idé: Summering.

Ifall det finns fler än ett Tillstånd som kan påverka situationen, ge differensen till den ena sidan som ett lämpligt Tillstånd. Eller, om man ska vara explicit:

[*]För bägge sidor i konflikten, räkna ut "för situationen gynnsamma" minus "för situationen ogynnsamma" Tillstånd.
[*]Jämför dessa summor, den som har högst summa får tillgodoräkna sig differensen som ett Övertag.
[*]Den som slår lägst värde med sin T10 får lägga på tärningens värde på sitt värde/sina värden.
[*]Den som slår högst värde med sin T10 får inte lägga på tärningens värde på sin summa, såvida den sidan inte samtidigt slagit under sitt lämpligt Övertag, då får den sidan också lägga på tärningens värde på sitt värde/sina värden.

Detta är lite väl mycket hoppande hit och dit, men vi utgår från att det oftast handlar om sammanlagt noll till två Tillstånd. Men det kanske är mer kul med ett Övertag än ett Tillstånd? Att Tillstånden "smetas ut" med varandra kan man se som både positivt och negativt: Negativt för att starka Tillstånd borde bli mer dramatiska när det är fler av dom, Positivt för att det inte blir lika extremt.

Sodivra

Champion
Idé: "Som i storyteller"

"Storyteller" syftar på att i Storyteller så kan man "bränna" (eller vad de nu kallar det) Tillstånd för att lyckas bättre. Man använder bara ett lämpligt Tillstånd, men alla andra tänkbara Tillstånd kan "brännas" för att man ska få fler tärningar att slå: Genom att sänka ett positivt tillstånd eller höja ett negativt ett steg så får man slå en tärning mer. Resten av handlingsresolutionen fungerar likadant:

[*]För bägge sidor i konflikten, slå en tiosidig tärning, plus eventuella extratärningar som har erhållits genom att sänka eller höja Tillstånd.
[*]Den som slår lägst värde med sin T10 får lägga på denna tärningens värde på sitt värde/sina värden.
[*]Andra T10 får adderas til summan endast om dom samtidigt slagit under ett lämpligt Tillstånd.
[*]Den summa som är högst vinner.

Detta är rätt bra, för det uppmuntrar en att skaffa fler Tillstånd, både positiva och negativa, vilket jag tycker är intressant.
Sedan finns det ju en myriad nya frågor som dyker upp iochmed detta!
Ska man tillåta spelarna att skaffa nya negativa Tillstånd såhär? Visst är det intressant, men det förstärker ju bara problemet med att Tillstånd är ineffektiva när de är låga, spelaren uppmuntras då att skaffa en massa löjliga negativa Tillstånd med ett värde på ett. Detta kan motverkas av att man kan sänka motståndares negativa tillstånd i en konflikt, men det kan bli lite fånigt: Hur kan man sänka en motståndares Utmattning genom att utnyttja den?
Eller så får spelarna inte skaffa nya negativa Tillstånd så här, om det inte känns helt rätt. (Och då måste man också höja/sänka ett annat Tillstånd samtidigt) På så vis uppmanas man skaffa negativa Tillstånd redan när man skapar sin rollperson.

Jag tror att det smakar mer än kostar att bränna Tillstånd också, vilket inte är så balanserat och bra, men ifall Tillstånden man bränner känns relevanta så är det nog okej.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är ju inte så mycket för att krångla till det hela, så mitt förslag är en aning enklare: låt Tillstånden ligga på en skala mellan 6 och 10, helt enkelt. Det kanske inte är så snyggt, men det borde vara snabbt och fungera bra. Låga Tillstånd är ändå för mesar. :gremsmile: Och jag tror inte att det är nödvändigt att låta fler än två Tillstånd påverka ett slag; det funkar bra att bara använda en egenskap i Västmark, till exempel.

I övrigt gillar jag systemet. Mina första kommentarer (på Stadenforumet, alltså) berodde på att jag underskattade Tillståndens betydelse.

/Dimfrost

Sodivra

Champion
Jag kom att luta åt "Bränna Tillstånd"-lösning efter att ha skrivit tråden, det vill säga att man kunde offra poäng från ett Tillstånd för att få slå en extra tärning. Anledningen är att det funkar för enstaka Tillstånd, och det löser "Låga poäng"-problemet: Istället för att slå under sitt enda lämpliga Tillstånd så offrar man en poäng och slår en extra tärning. Man väljer fortfarande den lägsta (eller ska man få välja en av sina egna tärningar själv?) av alla tärningar, och därför kommer man prestera lite sämre, men man minskar chansen att motståndaren slår lägst. Å andra sidan använder man då Tillstånden på ett stabiliserande sätt, vilket är lite kasst.

Men sedan kom jag på att din lösning kanske inte var så dum ändå. Vi kan ersätta Tillståndskalan med en 1 till 5-skala för att vara konsekventa, men det funkar ju inte riktigt med T10:an..

Såvida man inte gör så att om man slår under sitt Tillstånd så får man lägga till sitt Tillstånd på summan. Det kanske vore något? Vad tror du? Det förändrar ju hur Tillstånd funkar, men jag tror inte det gör det på ett dåligt sätt.. Kanske rent av på ett bra! :gremlaugh:

Jag kan ju fundera lite på det själv, och du är ju matematiker och så. :gremgrin:

En annan sak som är väldigt bra är att alla förslag som kommit upp är varianter på en grundmekanik, så man kan ha med alla olika varianter i ett appendix. Fast nu omvandlas kanske Tillstånden till en 1 till 5-skala förstås, och då går det ju inte.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tror att tillståndet får lite för stor inverkan om man kan lägga på tillståndet när man slår under det. En variant är att man får +1 på resultatet för varje tillstånd man slår under. Då gör det inget om tillstånden har en lite annorlunda skala (men det går naturligtvis att fortsätta begränsa dem till 1-5), och man kan använda alla tillgängliga tillstånd. Men det kanske är en nackdel? Visst kan det vara snyggt med "ett tillstånd, en talang, en egenskap", men det kanske även är trevligt att kunna använda flera tillstånd. Och när tillstånden bara ger +1 så gör det inte så mycket om man har stor chans att slå under ett gäng tillstånd. Vad tror du om det här?

För övrigt tror jag att förvirrande appendix med alternativa grundmekanismer gör sig bättre i wikin än i ett eventuellt färdigt dokument. Det skulle ju vara lättfattligt, eller hur? :gremgrin:

/Dimfrost

Sodivra

Champion
Jag tror att tillståndet får lite för stor inverkan om man kan lägga på tillståndet när man slår under det
Det har ju fortfarande inte samma inverkan som en talang eller egenskap.. Men okej, jag förstår vad du menar. :gremsmile:

En variant är att man får +1 på resultatet för varje tillstånd man slår under.
Äsch - Det allra viktigaste är att tillstånden ger en större varians och det där, snarare än att man kan använda många.
Men det finns ju alltid Kalles lösning att man räknar tärningen en gång till, som funkar rätt liknande. Vi kan ju utgå från att man inte har vansinnigt många Tillstånd, eller rent av restriktera det. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Men det finns ju alltid Kalles lösning att man räknar tärningen en gång till, som funkar rätt liknande. Vi kan ju utgå från att man inte har vansinnigt många Tillstånd, eller rent av restriktera det. :gremsmile:
Jag gillar inte den lösningen så mycket. Det känns lite oberäkneligt, och så kan det vara krångligt att lägga på ett antal tärningar till. Om jag skulle speltesta något så skulle det nog bli min lösning med +1 för varje tillstånd man slår under, för närvarande. Jag tycker det känns bäst just nu.

/Dimfrost