Jag kommer här presentera ett regelsystem för en värld som består av en oändlig stad i 1800-talsstil, där det behövs regler värdiga en gentlemans äventyrliga och sociala ådra, så känslomässiga insatser påverkar mycket utav utfallet i dessa regler. Jag kommer sluta med att ställa en fråga om hur man ska kunna lösa vad jag uppfattar som ett problem med reglerna, samt ge förslag på tre lösningar jag själv kommit på, men inte arbetat ut så mycket än. Eftersom mina inlägg brukar bli röriga så kommer jag lägga dessa förslag i sina egna inläg.
I vilket fall som helst, en rollperson i detta system beskrivs med Egenskaper, Talanger och Tillstånd.
Egenskaper är vad vi är, i stil med andra rollspels' attribut och grundegenskaper. Det finns fyra grundläggande som mall, Vigör, Elegans, Intellekt och Världsvana, men det går att skaffa, eller använda, andra.
Talanger är vad vi lär oss, i stil med andra rollspels färdigheter. Sådant man kan träna upp, som Etikett, Fäktning, Mekanik, och Stadsvandring.
Tillstånd är sådant man råkar ut för, kan man säga. Känslor, tillfälliga tillstånd, och så vidare - Som Ilska, Skada, Galenskap, Kärlek, Överläge i strid, osv.
Egenskaper och Talanger går på skalan 1 till 5, Tillstånd går på skalan 1 till 10.
Och detta är viktigt: Eftersom Talanger och Tillstånd är "fria", dvs det finns ingen färdig lista, med några få undantag, så kan man inte ha 0 i en Talang/ett Tillstånd, för då har man det helt enkelt inte. Att Talangerna och Tillstånd är fria kommer påverka hur systemet behövs utformas, vilket ni kommer märka i min slutfråga.
En handlingsresolution, eller som jag kallar det här, en konflikt, kan ske mellan två personer, eller en person och en svårighetsgrad. Jag kallar personerna eller personen och svårighetsgraden i en konflikt för sidor i en konflikt, för att det ska vara så tydligt som möjligt.
En konflikt går till på följande sätt, om man ska vara övertydlig:
[*]För bägge sidor i konflikten, lägg ihop en Egenskap och en Talang, eller bestäm en svårighetsgrad.
[*]För bägge sidor i konflikten, slå en tiosidig tärning. (En för rollpersonen, en för motståndaren/svårighetsgraden)
[*]Den som slår lägst värde med sin T10 får lägga på tärningens värde på sitt värde/sina värden.
[*]Den som slår högst värde med sin T10 får inte lägga på tärningens värde på sin summa, såvida den sidan inte samtidigt slagit under ett lämpligt Tillstånd, då får den sidan också lägga på tärningens värde på sitt värde/sina värden.
[*]Den summa som är högst vinner
Ni som tycker det här låter vagt bekant kan se att det är en förenkling av Babylon Project-varianten i det här gamla inlägget. När man möter ett passivt motstånd utan Tillstånd så funkar det som i Babylon Project. (I praktiken slår man en positiv och en negativ tärning.) När man möter en motståndare så slår man dock lika många tärningar som när man möter en svårighetsgrad. (Men så kanske det är i BP också, vad vet jag)
Ett "lämpligt Tillstånd" är ett som gynnar den aktuella sidan i konflikten. Det kan vara både för situationen positiva Tillstånd som den sidan innehar, eller för situationen negativa Tillstånd som den andra sidan innehar. Ett och samma Tillstånd kan rent av räknas av bägge sidor! Skulle man slå samma värde med tärningen så får ingen sida tillräkna sig det såvida dom inte har lämpliga Tillstånd.
Anledningen till att det ser ut så här är för att Tillstånd, det vill säga emotionell laddning, ska kunna göra ens slag mer vilda och spännande.
...
Låt mig ge några exempel:
Mot ett motstånd utan Tillstånd:
Ivana Stengata rusar för liv och lem över takåsen, men kan hon bara klara språnget till Dr. Friks luftballong är hon räddad..
Spelaren lägger ihop Egenskapen Vigör 4, med Talangen Gymnastik 2, för summan 6. Svårigheten bedöms till 5 av SL. Tärningar rullas. Ivans tärning visar "3" och svårighetens tärning visar "7". Ivanas spelare får lägga till 3 till sin Egenskap och sin Talang eftersom hennes tärning var lägre än svårighetens tärning, vilket blir 9 mot svårigheten 5. Lyckat!
Malkolm Herax springer också för att hinna med, han har ingen lämplig Talang och en Vigör på 2. Han har Tillståndet Desperat 6, vilket SL godkänner som lämpligt för att vara snäll. Tyvärr har han också Tillståndet Utmattad 4..
Tärningarna rullas. Nu visar Malcolms tärning 2, och svårighetens tärning 4.. Malkolm får räkna på 2 till sitt värde eftersom han slog lägst, men eftersom svårigheten slog under ett lämpligt Tillstånd (Utmattad 4), så får svårigheten också lägga till sin tärning.. Malkolms summa blir 4, svårighetens summa blir 9.
Malkolms spelare börjar gråta, så SL kommer snabbt på en ursäkt att slå om slaget..
Den här gången slår Malkolm 5 och svårigheten slår 1.. Det är solklart att svårigheten slår lägst och får räkna till sitt tärningsvärde, men eftersom Malkolms spelare samtidigt slog under ett lämpligt Tillstånd så får Malcolm också tillräkna sig tärningens summa! Malcolm får summan 7 och svårigheten får summan 6. Malkolm lyckas!!
Mot ett motstånd med Tillstånd:
Gimeaus Holt försöker komma på god fot med hertiginnan av det Blåa Torget. Kan hans charm övervinna hennes reserverade min??
Gimeaus har egenskapen Elegans 4, och hertiginnan har Världsvana 3. Gimeaus har också Talangen Charmig 5, men hertiginnan har Talangen Reservad 7..
Gimeaus spelare slår en tärning, får 5. Hmmm. Ett riktigt bra slag. (Eftersom det ligger precis på Tillståndets gräns) Hertiginnan slår.. 6! Hon slår därmed under ett lämpligt Tillstånd och får lägga på tärningens utfall, bägge får summan.. 9. Lika!
När ett Tillstånd räknas dubbelt:
Quincy Dagobar Jones har till slut konfronterats med markis Hubert Quintus S:t John-Pomeroy. Deras rivalitet når sitt klimax i denna stund, när S:t John-Pomeroy mycket påtagligt står ivägen för Jones' slutgiltiga fynd, medans den stora orkanen närmar sig..
Jones kör en brutal stil med egenskapen Vigör 2 och Sabelfäktning 3. S:t John-Pomeroy i sin tur försvarar sig med sin Elegans 3 och Sabelfäktning 2. Jones har också Tillståndet Rasande 5, vilka bägge sidor får räkna som lämpligt. Tärningarna rullar.. (Ifall den här sista varianten är meningsfull eller inte kommer avgöras av hur systemet utvecklas, och det är här jag behöver er hjälp..)
...
Nu finns det två problem att lösa också, dock.. För det första så har låga Tillstånd, säg på ett värde mellan 1 till 3 inte något direkt inflytande på spelet. Sedan finns det inget uppenbart sätt att använda flera än två Tillstånd samtidigt..
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att komma på hur man kan lösa detta på bästa sätt, och jag kommer spekulera i tre möjliga lösningar, alla i sitt eget inlägg. Även om ni inte har någon ny lösning att komma med, så kan ni väl kommentera vilken av de tre "färdiga" idéerna som tilltalar er mest, eller vilka problem de har? (Eller vad grundmekaniken har för problem (som motiverar nya utvecklingar))
I vilket fall som helst, en rollperson i detta system beskrivs med Egenskaper, Talanger och Tillstånd.
Egenskaper är vad vi är, i stil med andra rollspels' attribut och grundegenskaper. Det finns fyra grundläggande som mall, Vigör, Elegans, Intellekt och Världsvana, men det går att skaffa, eller använda, andra.
Talanger är vad vi lär oss, i stil med andra rollspels färdigheter. Sådant man kan träna upp, som Etikett, Fäktning, Mekanik, och Stadsvandring.
Tillstånd är sådant man råkar ut för, kan man säga. Känslor, tillfälliga tillstånd, och så vidare - Som Ilska, Skada, Galenskap, Kärlek, Överläge i strid, osv.
Egenskaper och Talanger går på skalan 1 till 5, Tillstånd går på skalan 1 till 10.
Och detta är viktigt: Eftersom Talanger och Tillstånd är "fria", dvs det finns ingen färdig lista, med några få undantag, så kan man inte ha 0 i en Talang/ett Tillstånd, för då har man det helt enkelt inte. Att Talangerna och Tillstånd är fria kommer påverka hur systemet behövs utformas, vilket ni kommer märka i min slutfråga.
En handlingsresolution, eller som jag kallar det här, en konflikt, kan ske mellan två personer, eller en person och en svårighetsgrad. Jag kallar personerna eller personen och svårighetsgraden i en konflikt för sidor i en konflikt, för att det ska vara så tydligt som möjligt.
En konflikt går till på följande sätt, om man ska vara övertydlig:
[*]För bägge sidor i konflikten, lägg ihop en Egenskap och en Talang, eller bestäm en svårighetsgrad.
[*]För bägge sidor i konflikten, slå en tiosidig tärning. (En för rollpersonen, en för motståndaren/svårighetsgraden)
[*]Den som slår lägst värde med sin T10 får lägga på tärningens värde på sitt värde/sina värden.
[*]Den som slår högst värde med sin T10 får inte lägga på tärningens värde på sin summa, såvida den sidan inte samtidigt slagit under ett lämpligt Tillstånd, då får den sidan också lägga på tärningens värde på sitt värde/sina värden.
[*]Den summa som är högst vinner
Ni som tycker det här låter vagt bekant kan se att det är en förenkling av Babylon Project-varianten i det här gamla inlägget. När man möter ett passivt motstånd utan Tillstånd så funkar det som i Babylon Project. (I praktiken slår man en positiv och en negativ tärning.) När man möter en motståndare så slår man dock lika många tärningar som när man möter en svårighetsgrad. (Men så kanske det är i BP också, vad vet jag)
Ett "lämpligt Tillstånd" är ett som gynnar den aktuella sidan i konflikten. Det kan vara både för situationen positiva Tillstånd som den sidan innehar, eller för situationen negativa Tillstånd som den andra sidan innehar. Ett och samma Tillstånd kan rent av räknas av bägge sidor! Skulle man slå samma värde med tärningen så får ingen sida tillräkna sig det såvida dom inte har lämpliga Tillstånd.
Anledningen till att det ser ut så här är för att Tillstånd, det vill säga emotionell laddning, ska kunna göra ens slag mer vilda och spännande.
...
Låt mig ge några exempel:
Mot ett motstånd utan Tillstånd:
Ivana Stengata rusar för liv och lem över takåsen, men kan hon bara klara språnget till Dr. Friks luftballong är hon räddad..
Spelaren lägger ihop Egenskapen Vigör 4, med Talangen Gymnastik 2, för summan 6. Svårigheten bedöms till 5 av SL. Tärningar rullas. Ivans tärning visar "3" och svårighetens tärning visar "7". Ivanas spelare får lägga till 3 till sin Egenskap och sin Talang eftersom hennes tärning var lägre än svårighetens tärning, vilket blir 9 mot svårigheten 5. Lyckat!
Malkolm Herax springer också för att hinna med, han har ingen lämplig Talang och en Vigör på 2. Han har Tillståndet Desperat 6, vilket SL godkänner som lämpligt för att vara snäll. Tyvärr har han också Tillståndet Utmattad 4..
Tärningarna rullas. Nu visar Malcolms tärning 2, och svårighetens tärning 4.. Malkolm får räkna på 2 till sitt värde eftersom han slog lägst, men eftersom svårigheten slog under ett lämpligt Tillstånd (Utmattad 4), så får svårigheten också lägga till sin tärning.. Malkolms summa blir 4, svårighetens summa blir 9.
Malkolms spelare börjar gråta, så SL kommer snabbt på en ursäkt att slå om slaget..
Den här gången slår Malkolm 5 och svårigheten slår 1.. Det är solklart att svårigheten slår lägst och får räkna till sitt tärningsvärde, men eftersom Malkolms spelare samtidigt slog under ett lämpligt Tillstånd så får Malcolm också tillräkna sig tärningens summa! Malcolm får summan 7 och svårigheten får summan 6. Malkolm lyckas!!
Mot ett motstånd med Tillstånd:
Gimeaus Holt försöker komma på god fot med hertiginnan av det Blåa Torget. Kan hans charm övervinna hennes reserverade min??
Gimeaus har egenskapen Elegans 4, och hertiginnan har Världsvana 3. Gimeaus har också Talangen Charmig 5, men hertiginnan har Talangen Reservad 7..
Gimeaus spelare slår en tärning, får 5. Hmmm. Ett riktigt bra slag. (Eftersom det ligger precis på Tillståndets gräns) Hertiginnan slår.. 6! Hon slår därmed under ett lämpligt Tillstånd och får lägga på tärningens utfall, bägge får summan.. 9. Lika!
När ett Tillstånd räknas dubbelt:
Quincy Dagobar Jones har till slut konfronterats med markis Hubert Quintus S:t John-Pomeroy. Deras rivalitet når sitt klimax i denna stund, när S:t John-Pomeroy mycket påtagligt står ivägen för Jones' slutgiltiga fynd, medans den stora orkanen närmar sig..
Jones kör en brutal stil med egenskapen Vigör 2 och Sabelfäktning 3. S:t John-Pomeroy i sin tur försvarar sig med sin Elegans 3 och Sabelfäktning 2. Jones har också Tillståndet Rasande 5, vilka bägge sidor får räkna som lämpligt. Tärningarna rullar.. (Ifall den här sista varianten är meningsfull eller inte kommer avgöras av hur systemet utvecklas, och det är här jag behöver er hjälp..)
...
Nu finns det två problem att lösa också, dock.. För det första så har låga Tillstånd, säg på ett värde mellan 1 till 3 inte något direkt inflytande på spelet. Sedan finns det inget uppenbart sätt att använda flera än två Tillstånd samtidigt..
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att komma på hur man kan lösa detta på bästa sätt, och jag kommer spekulera i tre möjliga lösningar, alla i sitt eget inlägg. Även om ni inte har någon ny lösning att komma med, så kan ni väl kommentera vilken av de tre "färdiga" idéerna som tilltalar er mest, eller vilka problem de har? (Eller vad grundmekaniken har för problem (som motiverar nya utvecklingar))