Nekromanti Ett kartritningsproblem

Dimfrost

Special Circumstances
Tråden om hur man ritar kartor och speciellt Gurgehs snygga karta fick mig att komma ihåg ett gammalt problem som jag länge tänkt skriva en tråd om:

Vad ska man ha med på en karta, egentligen?

Det första man tänker på är nog skogar, berg och städer, men dessa är ju helt olika företeelser. Har man med skogar bör man väl också ha med andra naturtyper, som öknar, stäpper och jordbruksmark. Berg är ju bara en typ av höjdförhållanden, så har man med bergskedjor bör man ha med högland, slätter och kuperad terräng. Och förekomsten av städer motiverar förekomsten av politiska gränser, vägar och viktigare handelsleder.

Men att ha med allt detta på en och samma karta är alldeles för rörigt, även om man tillgriper olika sorters färger och texturer (vilket man ibland vill klara sig utan). Samtidigt kanske man inte vill ha flera olika kartor över samma område, som man har i moderna kartböcker (en för politiska gränser, en för höjdförhållanden, en för naturtyp och så vidare), eftersom det kan kännas lite väl akademiskt. (Jag talar nu inte enbart om fantasy, men miljöer där man behöver rita storskaliga kartor är väl oftast antingen fantasy eller också den typen av SF där man besöker främmande världar som lika gärna skulle kunna vara fantasy i den här meningen. Eller? Även i Terone, med en tiotusentals år gammal akademisk tradition, vill jag inte gärna förmedla en alltför modern känsla genom kartorna.)

Snyggast kartor får man väl ofta genom små hemtrevliga symboler: träd för skog, bergstoppar för berg och så vidare. Problemet är ju när man ska kombinera berg och skog (eller måste vi enbart ha kalfjäll? :gremsmile:) Alternativt kan man använda färger för att representera antingen natur eller höjdförhållanden (men då kan man knappast få med båda) på en karta där gränser och städer finns utsatta. Om man helt bortser från andra höjdförhållanden än berg kan man rita ut symboler för berg, och låta naturtyper representeras av färger på en i övrigt politisk karta. Om man vill hålla sig till svartvitt förlorar man dock de flesta av de här möjligheterna.

Har ni några andra förslag?

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skulle föreslå en karta som i princip bara visar de mest uppenbara geografiska företeelserna (kuster, floder, anmärkningsvärda bergskedjor och andra naturfenomen som utgör någon form av hinder, till exempel en ogenomtränglig skog eller en öken), samt städer (och andra viktiga platser) och vägar. Växtligheten och mindre höjdskillnader bryr man sig alltså inte om att markera på något sätt. Om man vill veta att en viss provins är kuperad och uppodlad, medan en annan är platt och skogbevuxen får man läsa sig till det. Om man försöker få in all information på kartan blir det snarare lantmäteri än fantasy, och det är inte speciellt kul.

/tobias

Olle Linge

Snigel
Funktionalitet

Jag tror att det är viktigt att tänka på vad kartan ska vara till för, vilket syfte den ska fylla. På rak arm kan jag komma på några saker man kan kräva av en eller flera kartor. För det första: någon form av helhetsintryck. Genom att kasta en blick på kartan kan man se lite av hur världen ser ut. Är det mycket vatten? Verkar det vara mest ödemark? Är det öken överallt eller är det djungler? Var bor människorna? Finns det mycket berg? Detta måste naturligtvis kompletteras med beskrivande text, men jag tror att en bra karta kan lägga grunden för den bild man senare ämnar utveckla.

För det andra vill spelledaren använda kartan som referensmaterial. Hur långt är det mellan de båda städerna? Vilken typ av terräng befinner sig rollpersonerna i? Har landet X någon kust mot havet A eller gräns mot landet Y?

Jag tror att du måste ha två kartor om du ska kunna göra allting bra. Om du ska göra det i svartvitt behöver du definitivt två kartor. Jag skulle satsa på att göra en "stämningskarta" som är snygg, bidrar till stämningen och ger en bra överblicksbild av världen (fokusera på det som är viktigast). Sedan skulle jag ha en mer klinisk karta med vägar, politiska detaljer, gränser, handelsrutter och vad du nu kan tänkas vilja ha. Det kan förstå hända att du vill ha in en del saker på båda kartorna, men det tror jag inte är ett problem.

klas_knas

Veteran
Rita det som är mest framträdande för just det området, vare sig det är en flod, handelsväg, stad eller flod.