RaskoInikov
Veteran
Egentligen mitt fel, jag var otydlig [NT]
NT = No Text (Ingen text)
NT = No Text (Ingen text)
Kanske vapentyp ska finnas med här också på något sätt? Som det är nu verkar det inte spela någon roll om man möter någon med spjut eller någon med kniv. Att reducera vapen till utseende och skada känns lite trist. Vad händer om man har två vapen? Om man har sköld? Ska man ändå avgöra de flesta strider med en attack så kan man kanske lika gärna ta med fler parametrar?Stridsvärde: Personligen tycker jag att vapenfärdigheten har lite väl liten del i stridsvärdet. Om jag förstod rätt av skadetåligheten så ska värdena ligga runt 4 vilket innebär att vapenfärdigheten enbart utgör en fjärdedel av det totala. Personligen skulle jag lagt mer vikt på skickligheten.
Eh, ja, men jag påpekade bara att det inte finns någon regelmässig effekt av vare sig olika vapen eller olika uppsättningar (sköld/enhandsvapen, två vapen etc). En sköld kanske skulle ge en någon gratis poäng SV som bara får läggas till försvar?Om man har två vapen får man vackert välja vilket man ska använda. Att ha 2 vapen innebär inte att man är ambidexteriös.
Om man har en sköld är det praktiskt när man ska blockera anfall. Det gör lätt ont om man sätter upp sin oskyddade arm för att undvika att dubbelyxan sätter sig i ens huvud.
Så som jag tänkte det skulle en hög satsning vara ett anfall på ens allra skickligaste nivå, vilket betyder att man tar så få onödiga chanser som möjligt, och inte försöker dölja ens angrepp bakom några trixiga fintar eller specialmanövrar. Mycket riktigt; den som satsar högst vinner initiativet (=får anfalla) i striden hela tiden, men angreppen blir inte så djärva/oväntade att de åsamkar mycket skada.samtidigt är det dåligt att satsa högt, för man gör högre skada om man satsar lågt.
Men så menade jag inte. Jag sade inte att du skulle kasta ut reglerna, bara att det inte var lika viktigt med dynamik och taktikmöjlighet.Jag svarade på ett annat inlägg från dej när du menade på att man inte behövde regler alls pga samberättandet förklarat med en qoute av Nippro.