För jag själv brukar aldrig analysera mina system statistiskt mer än med praktiska tester - inga långa avancerade formler. Är detta ett fel?
Statistiskt sett tar du en risk om du testar ett slumpsystem med praktiska tester.
Jag tycker att man bör åtminstone göra en grundläggande rimlighetstest på systemet analytiskt.
Många inser till exempel inte vilken enorm skillnad det är på 3D6 och D20 (bortsett från intervallet) i fördelning och flexibilitet. Slår man slagen med 3D6 kan man få mycket större variation mellan mästare och amatörer, trots det skenbart mindre spannet.
Egentligen är det inte speciellt svårt att kontrollera fördelningen. Lista bara alla tänkbara kombinationer, räkna hur mång utfall du får av varje resultat och rita det som en kurva. Jag är lat, så jag knäcker fram datorn och gör ett program, men om man vill fuska så finns säker funktioner för sånt i Excel (urk, tvi, nu måste jag tvätta munnen med tvål, jag nämnde "E"-ordet).
Vill man köra en snabblösning så räcker det att ha känsla för hur fördelningskurvorna ser ut.
Slår man en tärning så får man en helt rak kurva: ------
Slår man flera tärningar så tenderar resultaten att hopa sig i mitten: _/\_
Ju fler tärningar man slår desto spetsigare blir toppen i mitten. Kör man med system i stil med OBT6 så får man i stället en puckel som ovan, men där den övre delen är utdragen i en lång svans som jag inte kan rita med text.
Om jag minns rätt (det var ett tag sedan jag räknade på det och programmet försvann i Den Stora Diskkraschen (som iofs i början av veckan blev Den Första Stora Diskkraschen...)) så om man slår tre tärningar så hamnar cirka 50% av utfallet inom den mellersta tredjedelen, men 25% på repektive övre och nedre tredjedelen. Inte exakt rätt, men duger som tumregel. Om jag minns rätt så behöver man bara öka till fem tärningar för att 90% ska hamna inom mittintervallet, men jag är lite osäker på denna siffra.
Om jag har ork ska jag göra ett nytt program för det.