Nekromanti Ett kul scenarioupplägg

Eksem

Champion
Kom precis att tänka på ett jätteroligt koncept till ett äventyr som jag läste om i Nobilis.

Äventyret börjar med att RP befinner sig i någon slags rättegångssituation eller liknande. I Nobilis-exemplet är RP anklagade för inkompetens, typ. Det skulle också kunna vara så att man helt enkelt sitter vid en lägereld och berättar historier.

Well, åklagaren, åhöraren, eller vem det nu kan vara, börjar med att fråga något i stil med: "Nå, kan ni nu berätta om er inblandning i xxx", varpå spelarna och spelledaren återberättar situationen tillsammans.

Det blir alltså som ett vanligt äventyr, utom att spelarna när de vill kan "rätta" både varandra och spelledaren: "Nej nej, det var inte alls så det gick till... hon började ju med att säga..." osv osv.

Rising

Vila i frid
Mitt första äventyr till Castle falkenstein började med att rollpersonerna satt och benjöt en konjak hos en gammal bekant och började prata om alla strapatser de varit med om i sitt liv. När värden uppmanade "Berätta nu, hur gick det till den där gången då ni... bla bla bla?" och så var hela äventyret en enda lång återblick.

Det ballade ur dock. De blev osams med varandra och plötsligt kom någon på: "men vänta nu, vi sitter ju allihop hos den där gubben i framtiden! Jag kastar konjaksglaset i huvudet på dig, tar ner en värja från väggen och skivar upp er allihop!"

(Jag spelade med högstadieelever)

---

Den faran gör sig ju påmind även om man spelar så som du föreslår. Även om din variant var lite mer sofistikerad.

Det lät ju kul det där med att få rätta varandra, eller att vara lite luddig om detaljer som skett tidigare under äventyret.

/Riz
som tycker att man kanske borde kunna göra så i pookafiktum.

nudel

Veteran
Låter fräckt.
Men vad händer om en rollperson dör under äventyret/berättelsen?
Värsta fallgropen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men vad händer om en rollperson dör under äventyret/berättelsen?
Scenariot är ju upplagt som ett avsnitt av en TV-serie där karaktärerna återberättar vad som hänt. Då får man göra precis som i en TV-serie. Alla tror att personen har dött. Bryt för reklam. Efter reklamen visar det sig att kulan stoppades av Bibeln i innerfickan och alla pustar ut.

[OT] Och DÄR vann Anja Pärsson något sorts VM-guld! [/OT]

/tobias

nudel

Veteran
Ja, jag ska väl inte komma och tjaffsa om stämning och annat trams här.

I stället lägger jag fram min egen idé. Man kan göra en "Dallas" och låta någon ha drömt alltihop. Efter några dödsfall leder det säkert till härligt virr och oförstånd vid spelbordet.
Här tänkte jag förklara mer ingående vad det handlar om men det blir inget av med det.
Dallas finns säkert på DVD om någon undrar.

Eksem

Champion
Jo, vissa typer av äventyr fungerar ju inte. I Nobilis, det spel där jag läste om förslaget, så dör man rätt sällan. Det rör sig snarare om andra typer av förluster i sådana fall.

Johan K

Gammal & dryg
hmmm !

men det fär låter ju intressant ju !!
Lite ovanligt kanske, men klart spännande !
kanske man ska ta & testa nån dag.

Zire

Swashbuckler
någon rättar?
"nej, nej.. nu ljuger du. Ingen blev träffad vad jag minns. Så här var det..."

- Zire, funderar på att testa det där.. lät ju intressant

walium

Ganska töntig, faktiskt
Intressant

Men som det nämns i tidigare inlägg så krävs det nog att man har valt både lämpliga spelare och ett lämpligt rollspel. Det är nog inte något upplägg som hade tilltalat alla.

kalcidis

Hero
hovmästaren rekommenderar...

... Zonnenbloem Sauvignon Blanc och The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen RPG (från återuppstådda Hogsheads New Style-spel).

Låter ungefär som något liknande du talar om men bara så mycket grymmare.

entomophobiac

Low Prep High Play
Ah. Mycket intressant.

En annan "intressant" lösning som använts är följande:

Spelarna gör först karaktärer som vanligt, men tilldelas sedan varsin karaktär av spelledaren. Efter lite ilska, undran och frustration så spelas de sedan igenom den prolog som leder till det egentliga scenariot.

Minns en sådan session som föranledde ett Wraith äventyr. Vi spelade några menlösa Svenssons. Sedan spelade vi plötsligt inbrottstjuvar som, av misstag, tvingas skjuta pappan i familjehuset där vi gör inbrott. Sedan krockar inbrottstjuvarna med en annan Svensson.

Gissa vilka två Svenssonar det var som dog...

entomophobiac

Low Prep High Play
Munchhausen

Hmm. Det enda som Munchhausen är bra till är som förfestarspel. Helt enkelt rollspel med alkohol...

(Sa jag verkligen det där? Hoppas det finns en censur på datorer som innehas av minderåriga. Eller så har jag blivit skadad av alla sönderklippta TV-filmer här borta.)

Eksem

Champion
Re: hovmästaren rekommenderar...

Men hallå där, rekommenderar du SPEL när jag talar om SCENARIO-upplägg? Är det så att spelet i fråga är ovanligt bra lämpat till en extra grym variant av scenario-upplägget? Nej, det här får du utveckla, jag förstår inte ett jota av vad du talar om, gubbe!

Dessutom är jag fattig amatörproletär. Jag dricker bara Åkesson :gremtongue:

Storuggla

Champion
Re: hovmästaren rekommenderar...

Hmm, deja vu, jag råkar ha ett ex av just detta spel som jag inte använder... ^_^;

Storuggla, nasaren