Anchorman
Swashbuckler
- Joined
- 28 Apr 2012
- Messages
- 1,851
Fick en tanke om ett spelsystem häromdagen som jag tänkte dela med mig. Det är ett samberättar system där man alltid spelar one-shots. Det ska vara fokus på att ha kul och det är bara bra om det blir flamsigt. Inget djup här inte.
Så here we go.
Varje möte har en sl resten spelare.
Varje spelare drar en karaktär som är en arketyp för nuvarande temat.
Tex nuvarande temat är “Expendables” dvs stereotypiska överdrivna mercenaries.
Karaktärer här är tex: “Explosiva Elin, Prylgalne Peter, Skjutglada Simon, Kampsports Karin osv”.
Varje karaktär har tre attribut som enbart den karaktären har.
Tex så har Prylgalne Peter:
Tekniska prylar
Intelligenta argument
Självbevarelse drift
Buffliga Bosse har istället
Slagsmål
Hot
Styrka
Spelaren sätter sen ut 1T6, 1T8, 1T10 på dem olika attributen.
Sl beskriver sedan snabbt vad spelmötet går ut på. Tex:
“Ni har fått ett uppdrag att rädda diplomatens son djupt inne i en militärbas i djungeln i Colombia.”
Sl jobb är sedan att sätta scener samt svårighet för scenen. Sen får spelarna spela ut scenen helt själva (man skulle tekniskt sett kunna rotera sl för varje scen också om man hellre vill det.)
Sl sätter första scenen.
“Ni har tagit er in i militärbasen genom att åka snålskjuts på en trupptransport. Men när ni hoppar ur lastbilen så hör ni hör vapen dras mot er och flera beväpnade soldater går mot er.”
Sl säger sen vad svårigheten är. För den här scenen så är svårigheten 25.
Sl bestämmer sen vem som börjar scenen (alternativt slumpar man det).
Den karaktären slår sen sina tre tärningar. Den tärning som visar högst bestämmer vad spelaren gör.
Tex.
Prylgalne Peter slår.
Tekniska prylar slår 8 vilket är högst resultat. Spelaren beskriver sen vad som händer.
“Peter drar i ett snöre på sin rygg och ett högt ljud piper vilket får alla soldater att sätta händerna för öronen. Som tur är så påverkar det inte våran grupp då vi har blivit utrustade med anti pip mojänger allihop.”
Om han istället hade slått Intelligenta argument högst så hade han istället fått beskriva hur han tex förvirrade soldater med en utläggning om trupp transporternas viktfördelning.
Detta är hjärtat i spelet och ju mer omständliga beskrivningar desto bättre. Tex skulle en scen kunna handla om att hacka sig in i en dator, slår man då högst på hota så kan det bli lite krångligt att få till det...
Den högsta tärningens värde är så mycket skada som slaget gör mot svårigheten. När svårigheten är 0 så är scenen över.
När en spelare har haft sin tur så skickar han vidare till en annan spelare och fortsätter så tills alla har haft sin tur. (Man kan skicka till sig själv om man agerade sist i rundan)
Om ett slag inte har någon tärning över 4 så tar spelaren en skada. Han får då beskriva skadan baserat på den tärning som visar lägst.
Tex om Buffliga Bosse slår alla tärningar 4 eller under men Styrka blir lägst så kanske han säger att han försökte kasta ett stenblock men tappade den på foten. Eller kanske att han försökte plocka upp och slänga iväg en av soldaterna men soldaten la en perfekt placerad pungspark innan han kom fram.
Notera att skadan inte behöver vara fysisk, det kan vara tex skam eller osäkerhet. Om en karaktär tar 5 i skada så “dör han” (eller flyr eller bryter ihop eller liknande). Den spelaren drar då en ny karaktär som introduceras i nästa scen.
Om alla “dör” i en och samma scen så misslyckas gruppen.
Om 2 tärningar har samma värde (oavsett om det är lyckat eller misslyckat) så måste spelaren kombinera båda i sin beskrivning.
Om en spelare slår max på en tärning och den blir högsta tärningar så rankar det attributet upp.
Om det attributet är den högsta tärningen så ökar tärningen (T10 blir T12, T12 blir T20). Om det inte är den högsta tärningen så byter den istället plats med attributet över.
Så tex Om Prylgalne Peter har Intelligenta argument 1T6 och tekniska prylar 1T8 så byter dem plats ifall Peter slår 6 på intelligenta argument och det blir det högsta resultatet.
När den slutgiltiga scenen är besegrad så vinner gruppen.
Vad tror ni om det här? Tankar feedback?
Så here we go.
Varje möte har en sl resten spelare.
Varje spelare drar en karaktär som är en arketyp för nuvarande temat.
Tex nuvarande temat är “Expendables” dvs stereotypiska överdrivna mercenaries.
Karaktärer här är tex: “Explosiva Elin, Prylgalne Peter, Skjutglada Simon, Kampsports Karin osv”.
Varje karaktär har tre attribut som enbart den karaktären har.
Tex så har Prylgalne Peter:
Tekniska prylar
Intelligenta argument
Självbevarelse drift
Buffliga Bosse har istället
Slagsmål
Hot
Styrka
Spelaren sätter sen ut 1T6, 1T8, 1T10 på dem olika attributen.
Sl beskriver sedan snabbt vad spelmötet går ut på. Tex:
“Ni har fått ett uppdrag att rädda diplomatens son djupt inne i en militärbas i djungeln i Colombia.”
Sl jobb är sedan att sätta scener samt svårighet för scenen. Sen får spelarna spela ut scenen helt själva (man skulle tekniskt sett kunna rotera sl för varje scen också om man hellre vill det.)
Sl sätter första scenen.
“Ni har tagit er in i militärbasen genom att åka snålskjuts på en trupptransport. Men när ni hoppar ur lastbilen så hör ni hör vapen dras mot er och flera beväpnade soldater går mot er.”
Sl säger sen vad svårigheten är. För den här scenen så är svårigheten 25.
Sl bestämmer sen vem som börjar scenen (alternativt slumpar man det).
Den karaktären slår sen sina tre tärningar. Den tärning som visar högst bestämmer vad spelaren gör.
Tex.
Prylgalne Peter slår.
Tekniska prylar slår 8 vilket är högst resultat. Spelaren beskriver sen vad som händer.
“Peter drar i ett snöre på sin rygg och ett högt ljud piper vilket får alla soldater att sätta händerna för öronen. Som tur är så påverkar det inte våran grupp då vi har blivit utrustade med anti pip mojänger allihop.”
Om han istället hade slått Intelligenta argument högst så hade han istället fått beskriva hur han tex förvirrade soldater med en utläggning om trupp transporternas viktfördelning.
Detta är hjärtat i spelet och ju mer omständliga beskrivningar desto bättre. Tex skulle en scen kunna handla om att hacka sig in i en dator, slår man då högst på hota så kan det bli lite krångligt att få till det...
Den högsta tärningens värde är så mycket skada som slaget gör mot svårigheten. När svårigheten är 0 så är scenen över.
När en spelare har haft sin tur så skickar han vidare till en annan spelare och fortsätter så tills alla har haft sin tur. (Man kan skicka till sig själv om man agerade sist i rundan)
Om ett slag inte har någon tärning över 4 så tar spelaren en skada. Han får då beskriva skadan baserat på den tärning som visar lägst.
Tex om Buffliga Bosse slår alla tärningar 4 eller under men Styrka blir lägst så kanske han säger att han försökte kasta ett stenblock men tappade den på foten. Eller kanske att han försökte plocka upp och slänga iväg en av soldaterna men soldaten la en perfekt placerad pungspark innan han kom fram.
Notera att skadan inte behöver vara fysisk, det kan vara tex skam eller osäkerhet. Om en karaktär tar 5 i skada så “dör han” (eller flyr eller bryter ihop eller liknande). Den spelaren drar då en ny karaktär som introduceras i nästa scen.
Om alla “dör” i en och samma scen så misslyckas gruppen.
Om 2 tärningar har samma värde (oavsett om det är lyckat eller misslyckat) så måste spelaren kombinera båda i sin beskrivning.
Om en spelare slår max på en tärning och den blir högsta tärningar så rankar det attributet upp.
Om det attributet är den högsta tärningen så ökar tärningen (T10 blir T12, T12 blir T20). Om det inte är den högsta tärningen så byter den istället plats med attributet över.
Så tex Om Prylgalne Peter har Intelligenta argument 1T6 och tekniska prylar 1T8 så byter dem plats ifall Peter slår 6 på intelligenta argument och det blir det högsta resultatet.
När den slutgiltiga scenen är besegrad så vinner gruppen.
Vad tror ni om det här? Tankar feedback?